AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
4.579

540 med öppet filter eller insattsfilter?

Sida 1 av 2
Visa användare
25
Bango
530da Touring M-paket -02
Hallo.
Ska man ha öppet filter eller ska man ha insattsfilter i orginalburken?
Jag har hört lite olika anledningar ang 540!

En del säger att luftmängdmätaren tar stryck vid öppet filter & att motorn dra in mer varmluft i motorn. (vilket man kan förstå)

En del säger att insattsfilter i orginalburken ger mer hästar än öppet!

Några som har koll?
ed
578
edström
325i -93
525i -89 TURBO
335i -89
525/M5 3,8 -92
320d -01
330xd -03
330xd -04
kör med insats, mindre genomsläpp och mer kall luft.
Du
731
Duffyman
535im e34 -91
320i e46 -00
320im Touring f31 -18
Sitter öppet filter på morsans 535 e39 med V8 o den funkar då kanoners

///Micke
ed
578
edström
325i -93
525i -89 TURBO
335i -89
525/M5 3,8 -92
320d -01
330xd -03
330xd -04
än så länge ja. sen känner du absolut ingen skillnad.
Visa användare
25
Bango
Jag ska plocka bort det öppna filtret & ta ett insatsfilter istället. Tror mer på det.
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
rekomenderar insatsfilter...
NeZaN
Nu vet jag inte exakt i huvudet hur det är med 540 just, men har iaf hört att öppet sportfilter är en stor anledning till M5:s så kallade "Vanos-problem", i och med att båda är V8:or antar jag att detta gäller även på 540. Så av ren rädsla för motorproblem osv. skulle jag själv inte stoppa in ett i en. Instats ska tydligen vara helt ok!

/NeZaN
Visa användare
72
mdv
523i Touring -07
Jag hade öppet filter i min 540 förut, men just på grund av att det är så svårt att leda in kalluft (utan att göra hål i huven, ta bort helljust etc) tog jag bort det och ersatte det med insatsfilter (K&N). Ljudet var iof ballare med öppet filter, men prestandamässigt märks det ingen skillnad. Dock känns det bättre att ha luftburken där så jag behäller det.
varför inte bara köra med ett org filter som verkligen renar och skonar motor och olja?.

tror ni seriöst att ett insats gör nån skillnad på motorn förutom att det sliter i längden.... begriper inte riktigt vad grejjen är med öppet filter / insatsfilter.. öppet ger juh ett roligare ljud, men ofta blir det bara burkigt.. satsa på ett avgasystem och sätt ett fräsch org filter så håller motorn bättre.

/mvh jocke
Pappfiltren (original) ska klara lika bra flöde som alla sk "sportluftfilter" dessutom så skonar man lmm med pappfiltret...

Billy aka Fantômas
Visa användare
25
Bango
Avgassystem är på gång. Blir ett skrädasyt ifrån headersarna & hela vägen bak. Bara riktiga grejer, inget bonmek.
Varför jag frågade om filter är att det satt ett öppet filter i bilen när jag köpte den, ska byta till orginal, men måste ha tag i en burk först.
ed
578
edström
325i -93
525i -89 TURBO
335i -89
525/M5 3,8 -92
320d -01
330xd -03
330xd -04
ett pappfilter flödar INTE lika bra.
har du headers på din du?
Jag har hört att så är fallet , så länge man inte kör toktrimmat !

Billy aka Fantômas
ed
578
edström
325i -93
525i -89 TURBO
335i -89
525/M5 3,8 -92
320d -01
330xd -03
330xd -04
så är inte fallet
Och hur vet du det ?

Billy aka Fantômas
edström verkar vara och lägga fram sina såkallade "fakta" i varenda tråd utan nåt som helst att backa upp det med.

när en kompis bromsade sin evo9a på rototes skiljde det ca 0,6hk med ett öppet filter vs orgfilter i burk och då är detta MKT väl avskärmat till skillnad från hur dom flesta monterar sina filter.

finns INGEN anledning till att montera öppet filter på en annars standard maskin så org luftburk flödar UTAN problem till den effekten som motorn ger standard och bra mkt mer än så, iaf på en bmw 540i.

varför tror du dom flödar lite bättre skumgummi filtrena?.. jo för att dom renar sämre såklart.. så då är det bara att väga för och nackdelar, och det finns INGEN anledning på en org motor, förutom korvkioskeffekten (berätta för polarna) eller insugsljudet att montera öppet.

samma med iläggs... om det hade funkat lika bra, och gett så mkt mer effekt, tror ni inte biltilverkarna hade satt ett insatsfilter då i sina luftburkar?

/mvh jocke
ed
578
edström
325i -93
525i -89 TURBO
335i -89
525/M5 3,8 -92
320d -01
330xd -03
330xd -04
jokko tycker inte jag har något som helst att komma med då han inte har jobbat med just bmw i x antal år.

varför ska jag backa upp allt jag säger med en massa dravel? det stämmer ändå (för det mesta)

sen skumgummifilter? finns många fina filter med diverse material som renar bättre och sämre. såg nått test hur mkt dom släppte igenom men minns inte vart.

det finns absolut inget som talar för att ett riktigt insats KN filter släpper igenom mer än ett orginal + att KN filtret flödar bättre. vilket kan vara bra om man möter upp med headers och sportkattar.

helt enkelt håll dig till något du kan, och ett tips jag skiter fullständigt i din kompis evo9a, det säger inte en människa ett skit vad han hade för effekt.
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Länk Länk Länk Länk
Har själv testat detta i ett rack. där luften som kommer från filtret leder till ett rör med en pingisboll i botten.
Originalfiltret orkar inte lyfta pingisbollen men sätter man i ett knfilter så lyfts pingisbollen, det flödar bättre.
har aldrig hört någon som sabbat motorn med ett knfilter.
Förutom dom med öppna filter OLJA INTE IN FILTER SÅ DET DROPPAR DÅ DET SÄTTER SIG PÅ LMM.

Min åsikt är att ett öppet filter ger mest effekt på en turbobil förutsatt att det drar in kalluft dvs på en 540 spelar det mindre roll, jag hade kört med insatsfilter.

Men det är min åsikt..........
Sabba motorn gör man vil inte men "kladda" ner LMM kan man ju tyvärr göra om man inte är försiktig.

Billy aka Fantômas
Edström, skulle vara intressant om du har nån bromsning eller liknande att backa upp dina åsikter med?.. eller du kanske tycker att folk här ska ta ditt ord på allt bara för att du har "jobbat med bmw i flera år".

känner många bmw mekar som inte kan ett skit om varesig chip, avgasystem eller öppna filter och dom är jävligt duktiga iaf.

håll dig själv till nåt du kan, typ sitta i sandlådan och gapa om vems pappa som är starkast.

den dan du kan motivera att montera ett sportfilter på en annars org bil jmf med org med nåt annat än ballfaktorn (som är minimal för dom flesta vettigt funtade människor) ska jag köpa det du säger, tills dess får du ha skruvat bmw fast i 50år om du vill, det gör det du säger varken mer eller mindre sant.

/mvh jocke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.