AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
13.515

Ett roligt race emot en Saab 9-3 Aero.

Sida 4 av 5
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Finns ett antal framhjulsdrivna bilar som håller bra nivå rent väghållningsmässigt. Volvo och Saab hör dock inte dit.

För övrigt är denna tråd precis som de andra 100 vs-trådarna. Saab och volvoägare har en tendens att vilja prata om rattlås-race och bmw-ägare om bana.

Why am I not suprised....

Min kärra:
Länk
Visa användare
1.010
cado
335iT M-sport
Steg 3
Ni vet vilka framhjulsbilar jag menar....ang s6 tog upp det bara för att påpeka att de är segaaaaaaaa och ang vs trådar så dyker det upp altid någon några som nämner små medel mycket prestanda....och då dyker det altid någon upp och nämner KURVA och då blir ni sura ;) jag menar vad är mening med en familjeräcer om man inte kan ge fult gas på tvåan i en snäv kurva det tycker iaf jag är roligt men det är bara jag det.
"Så gå och klaga till någon som bryr sig och DET ÄR NI som alltid tar upp det där när ni får pisk att "MED SMÅ MEDELL SÅ GÅR DET ATT FÅ EN TURBOBIL ATT GÅ BRA" och sen blir ni tjuriga när jag säger KURVA!!"

Ja du verkar ju inte bry dig för fem öre ;)
Anywho, jag har haft fwd + turbo men ändå kunnat hålla mig på vägen även när den krökts en aning.
Vet inte om jag vill ta ställning för någon sida här eftersom jag har en förkärlek till trimmade Saab och Volvos med sleeperstuk samtidigt som jag gillar BMW och i synnerhet M-bilar. Men faktum kvarstår att min gamla S60 T5 som enbart i trimkostnad kostar som 1/3-del av min M3a, skulle ha enorma svårigheter att hänga av M3an.
Tragisk sanning men det finns Volvos och Saabar som går enormt bra med hyffsad tillförlitlighet, dock kostar det rejält mycket att trimma bilarna till denna prestanda. Att bara chippa de allra flesta svenska bilar räcker inte för att nå en M3 3.2 e36 eller M3 e46 i rakt fram-prestanda.

Flåklypa
Visa användare
1.010
cado
335iT M-sport
Steg 3
Bra sagt magnus det är det jag vill komma fram till, att det kostar en hel del för att få dem bilar riktigt giftiga rakt fram iaf.
Länk

Lyfter en gammal tråd, äntligen gör Saaben skäl för regskylten.

Har kört mot honom med M Roadstern och vid 190km/h börjar han segla ifrån. Året dessförinnan körde han Nordicprogram och blev mer eller mindre tokförnedrad av tyskarna. Nu har Maptun gjort lite justeringar och skillnaden är enorm. Kul!
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Nu när jag har läst lite här vill jag tillägga att jag har också tävlat mot saaben med reg Vadå M3...den 14e i Björkvikringen jag äger en e36 3.2 321hk
vill även tillägga att jag tävlade mot en e46 M3 smg...M3 Milos som också är medlem här.Han åkte ifrån mig alla gånger vi tävlade med ca2 bil längder.
När jag tävla mot Saaben satt vi 2 pers i min bilen och saaben var själv i bilen men ändå så åkte jag ifrån honom alltså var jag hela tiden en bil längd före honom upp till 190-200 sen blev det mer o mer distans...
tillägg Vadå M3? ägeraren sa då på plats att han har 343 HK.

Mvh
catch_me: Då var det troligen något fel på Saaben när han mötte dig. Den åkte ifrån mig i M Roadstern precis som han gjorde mot M3:an i klippet ovan.
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Zed82:jag minns inte riktigt vilken bil du hade faktist..M3an ovan åkte ifrån mig som sagt men inte saaben undrar nu om det är samma saab vi pratar om(Vadå M3?)antar jag....
Visa användare
1.010
cado
335iT M-sport
Steg 3
catch_me

Körde du mot den från 50?
Då kan jag tänka mig att han förlorar mot en m3, här i filmen kör dem från 100, och då blir det svårare
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
cado
Ja vi körde från 50!
Gt
425
Gti-manen
Saab 9-5 Aero 05 Hirsch 300 hk 400 nm
Zed82

I Filmen så var det jag som tog Thomas bil och körde mot M3an..

Här är filmet när vi kör från 50 km/h men 2an ut pga kopplingslir som hörs i filmet så var jag tvungen att avbryta race.
Acceleration var jämnt 2an ut..

Länk

Jag vet i alla fall att den bilen har tillräckligt med effekt för att köra ifrån M3 321 hkr och 343 hkr när jag sitter i..
Från 50 skulle det klart vara värre att köra mot E46 med smg men där skulle det som sämst vara jämnt om det inte dök upp problem när jag körde från 50 km/h.

100-200 klarade den med mig på 11.5 sec
Samma dag klarade M3 321 100-200 på 13.6 sec
M3 343 Milos 12.6 sec

Kör:Saab 9-5 Aero 05 MapTun Performance 313 hkr 470 nm...
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
e de du som har röda Saaben?Vill då påminna dig att jag åkte irfån dig med om du minns så körde vi 2 gånger 50...100 och jag åkte ifrån både gångerna..Har svårt att tro på att den Saaben 343 hk kan mäta sig med e46 M3 då han ej kunde åka ifrån mig 321...men men det var kul som den dagen
Gt
425
Gti-manen
catch_me

Du verkar köra ifrån allt den dagen,riktigt kul.
2 gånger körde vi mot varandra och bägge gånger var det från 100 km/h,vet inte vart du fick 50 km/h ifrån ?

Ena gången så var jag inte med från start därför och du tog mig så jag ville testa andra gång,Andra gången så hade jag ledningen hela vägen och du började komma ifatt efter 190-200 km/h och vi var helt jämna vid 220 där jag släppte av.

Den 9-3 går otroligt bra och jag snackat med ägaren idag och enligt han så körde han ifrån dig uppe i fart..
Sen att du har svårt att tro,så fundera ännu en gång,alla som har lite kunskap inom prestanda vet hur mycket 2-2.5 sec motsvarar 100-200 i distans mellan er två för 9-3ans fördel

Mvh

Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
=key tar tillbaka de nu när jag tänker efter kom jag på att vi körde från från 100 båda gångerna du har rätt...okey vi säger så ingen ide prata utan bevis käns det som, jag har videon på båda gångerna vi åkte...så folket får avgöra vem som åkte ifrån vem..
och nej tvärtom jag fick faktist stryk av dom flestan he he..
videon kommer snart håll ut..mvh
Gt
425
Gti-manen
Kul..
Den som åkte med mig tog kort istället för att filma så jag har ingen video där jag och du körde.
Men kasta gärna jag vill se,vet att 1 gång var jag inte som jag skrev vid start därav min förlust men andra gången ska ha varit riktigt jämnt och du var vid sidan när jag släppte av.

Angående Vadå M3 vet jag inget förut det jag har hört från olika håll :)

Mvh

Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Märkligt på din förra inlägg säger du att du hade ledningen hela vägen upp till 190-200...Nu säger du att det var jämt hela vägen....vi låter det vara osagt till videon kommer...men men....
catch_me if u can
Gt
425
Gti-manen
catch_me

Vet inte ens varför jag orkar diskutera något med någon som inte fattar vad jag skriver..

Om jag tar ledningen och leder sen jämnar du ut det vid 220 km/h kallar du inte det för riktigt jämnt eller kallar du det för min förlust ?
Om du kallar det för min förlust så är det inga problem :)

Mvh

Men i slutändan är det ändå bara en Saab...
Visa användare
157
mackyfr
Nissan GT-R 2010
Hahah!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.