|
Sida 1 av 5
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag har tidigare ägt en Saab 9-5 Aero och reggade mig då på Saabforumet stcs.nu som jag fortfarande skriver en hel del i pga den trevliga atmosfären där. På forumet gör jag ingen hemlighet med att jag åker ett annat märke och ingen verkar ha något emot det utan tvärtom. Detta visade sig genom att en person som har en 9-3 SS Aero med bytt turbo osv hörde av sig genom PM och ville testa hur hans bil stod sig emot en M3. Sagt och gjort, vi möttes upp i Uppsala och körde en hel del repor och resultatet då? Ja, det kan ni läsa i tråden jag länkar till längst ner i inlägget, EFTER att ni kikat på den här bilden!!! OBS, det roliga i det här är att bilden INTE är redigerad. :-) Bilden: [IMG]Länk Resultatet: Länk Flåklypa | |
|
Bilden igen: Länk Flåklypa |
|
| heheh rolig regnummer ;) | |
|
Han konkurrerar med Länk om förargelseväckande beteende i val av regplåt ;) Kul med en vs.-tråd fri från undanflykter :D Mvh, /Wille |
|
|
Ha ha. Wille, den där RS4an har jag faktiskt också kört emot på ett flygfält. Torskade den ronden med 1.5 billängd från 50 - ca 240km/h. Tappade i stort sätt allt i starten. Flåklypa |
|
| han får ta o byta plåt efter detta race, eller? Pinsamt, 6 lax åt helvete.;) | |
Paap Reeder |
Läste länkarna om en saab aero med 300 hk och en cosworth med 450 hk. Googlade in på saab men där fanns tex bara att köpa en ny aero med 230 hk? Vilken saab- modell har 300 hk? ... och satt det 450 hk i forden?? Att sätta en M3 skylt på sin saab visar bara att bmw- bilar generellt och M-bilar i synnerhet inger respekt, är legendariska, eftertraktade och ger status som för många är ouppnåelig. Nu gick jag från MB till BMW 3,0 SA inte pga av ngn status utan pga av det var en "jäkligt skön bil att åka med" ... och på den vägen är min väg. Skulle EU bestämma att alla äldre BMW skulle döpas och skyltas om till Skoda Felicia skulle jag ändå inte lämna märket. MVH /// Paap R |
|
Paap: SAAB 9-5 Aero hade 230 hk fram till faceliften (modellåret 2002) därefter hade den 250 hk. Sedan såldes det även Hirsch-trimmade Aero-bilar med 300 hk. // Erik |
|
| Öööh, menar ni på allvar att ni aldrig hört talas om chiptrim till turbobilar? | |
|
Dali med chip eller chips räcker man inte långt mot m-bilar, den här bilen som flåklypa refererar till är långt ifrån bara chipat det är stora mods som är gjorda på den, störe turbo, avgas från grenrör störe ic helt annan programvara och ändå min vän så fick han pisk så det heter duga av en 10år gammal M-BIL... tack för mig |
|
|
cado, jag svarade på Paap Reeder och J_Bunk. En S60 T5 med chip räcker väldigt långt mot M-bilar, fråga Flåklypa. Så långt att M-bilarna blir frånkörda. |
|
|
Dendär Saaben har jag sett i göteborg och tänkte att den borde gå som ett as och dra min M3:a med den skylten men tydligen inte :) |
|
|
Kul att läsa att ditt race gick bra Flåklypa. Ni verkar ha tagit det lagom allvarligt. |
|
| Att den där Sierra-Tony orkar tjata om sin "bil"... | |
Paap Reeder |
... jo visst vet jag om detta med chip men vad är det för mening med att jmf en M-bil från löpandet bandet med en vedbodstrimmad trollehätteräcer ... och då mot en M5 .3,6 som väl är 15 år äldre. På den tiden gjorde saabarna kanske max 200. Ta denna preppade saab och tag nått annat valfritt från M-bandet eller Alpina-bandet eller modda också i detta fallet M3:an med en kompressor. Förstår inte vitsen. Eller kör ifrån porschen med en ducati ... hur det nu stavas. Om jag NOSAR 12:an på varannan burk kommer saaben att stå still! ... men vad är syftet med det? MVH /// Paap R |
|
Det är en viss skillnad, att chippa en Saab eller Volvo med turbo görs på 5 minuter utan att huven öppnas och kostar under 10.000. Vill man få ut lite mer så krävs ett par timmars jobb till för att byta luftfilter och avgassystem. Poängen är att det tar mindre än en halv dag och "vem som helst" kan göra det. Att sätta kompressor på en M3:a kostar mycket mer och den genomsnittlige bilentusiasten drar sig nog för att göra det själv. |
|
| Jo, det är ju ganska uppenbart att Volvo och Saab erbjuder mer raktframprestanda per krona, såväl i originalutförande som för den som trimmar. | |
|
En fråga till Flåklypa: I tråden står det att din bil går jävligt bra, att du kör jämt med en m3 e46. Så vad har du gjort för att få bilen att gå så bra? Tacksam för svar. |
|
|
Dali: Flåklypas gammla S60 va inte bara chippad om jag minns helt fel. Va andra snurbos o skit oxå. Oskar: Flåklypas M3:a är orginal så när som på ett annat chip. Varvstoppet flyttat til 8000rpm. Kan intyga att den M3:an går bra mycket bättre än medel M3:an. Flåklypa. Synda att man inte va med ner me M5:an. Skulle varit kul att gämnfört med M5:an vs Saab:en. Skulle kanske va jämnt i de racet. ///Micke |
|
| Så m3:an börjar gå så bra med flyttat varvstopp bara :) | |
|
Hej, Det enda som är trimmat på min bil är ett chip från Svensk Motoroptimering. Är mycket nöjd med det. Flåklypa |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.