|
Sida 3 av 5
|
|
|---|---|
|
Så det finns några som missat tråden"vridmomentets betydelse för prestandan" i ett race av det här slaget så har hästkrafterna den stora betydelsen medans i ett race från 100 på högsta växeln så har "vridmomentet" större betydelse.... 500 nm vid 2300 varv =mindre drag än 500 nm vid 5000 varv eller? Mpower |
|
| hahahah du är rolig du dali!!! | |
| ang audi vs 330 så har audi 2ton automatlåda förmodar jag och 4wd som säckar den totalt efter 200km/h så JA jag tror den får riktigt svårt mot en 330 258hk....förlost med andra ord!! | |
| Så med andra ord har du inga belägg för att en 330i kör ifrån en chippad biturbo. Min kollegas är för övrigt manuellt växlad och "dör" inte förrän runt 265. | |
|
Cado: En polare har en 850 turbo med chip + avgas och den har inga probs att hänga på en M3 3.0. "ang audi vs 330 så har audi 2ton automatlåda förmodar jag " Det var en tung låda ;) |
|
|
OK, efter att ha läst några sidor (av 45!) i tråden om vridmoment och hästkrafter så formulerar jag om och förenklar min illustaration av (turbo)dieselbilar och chippade biturbos så här: Liten motor + turbo = lågvarvseffekt i klass med större sugmotor. Alla nöjda med den generaliseringen? Lägg till chippning och den motsvarande sugmotorn blir ännu större. I det aktuella fallet, en A6 2.7T, så har maximala vridmomentet ökat med 215 Nm (70%) och maxeffekten med 82 hk (36%), vilket rimligtvis bör innebära att låg-/mellanvarvseffekten ökat mer än högvarvseffekten. Jag har dock inga effektkurvor tillgängliga, varken för originalmotor eller den chippade. |
|
|
Ja, det är vanligt att en chippning ger ett större effekttillskott (procentuellt sett) i mellanregistret än på toppvarv. Turboaggregaten brukar ha en begränsad förmåga att ge högt tryck vid stort luftflöde (som krävs på höga varv) vilket gör att man kan öka laddtrycket mer ett stycke under maxeffektvartalet. |
|
| Äh skitsamma få bilar har lika skönt ljud som den vrålande raka sexan som bmw har i sina bilar! ( hade i sina bilar ) nu är det ju bara 8or och 10or....fast dom har rätt gött ljud dom med. | |
|
som referens så klarar en audi s6 360hk 0 till 200 på 25.2sec det är vad en 330 258hk gör också, och en s6a ÄR snabbare än den audi du pratar om och faktum kvarstår den audi väger nästan 2ton. Perran_ kul för din polare klarar han av att hänga med en 3.0 när det svänger också.....nej skulle inte tro det!! Tack för mig! |
|
|
"Perran_ kul för din polare klarar han av att hänga med en 3.0 när det svänger också.....nej skulle inte tro det!!" Det där fick mig att skratta. hahaha |
|
| det hela är komedi, att ens jämföra en sportbil med familjebilar är för mig iaf komedi på hög nivå....ace ventura komedi heheh | |
|
Jag är beredd att hålla med dig. För många år sedan snackade jag om Volvo, sedan träffade jag sambon. Svärfar är bilmek (egen firma) sedan 35 år tillbaka och han har mer eller mindre fått mig att svälja allt jag har sagt tidigare. Rent maskinellt och mekaniskt kan man inte jämföra en Volvo med BMW och framförallt inte en SAAB. Jag ser det såhär: OM det bara handlade om motorstyrka hade BMW krossat Volvo m.fl och dessutom varit billigare. Istället väljer man att göra kompletta bilar som dessutom håller sig på vägen. THE END |
|
|
"Perran_ kul för din polare klarar han av att hänga med en 3.0 när det svänger också.....nej skulle inte tro det!! Tack för mig!" "Det där fick mig att skratta. hahaha" Javisst det var tokroligt, eller nåt. Det där är helt enkelt en typisk kommentar från en BMW-ägare, som man måste ta till när en stackars Volvo turbo med otroligt små och billiga mods utmanar en M-bil. Tänk att det svider nåt så oerhört för M-ägare. "Ta ut traktorn på Ringen så ska ni minsann få se!" Lustigt det där, verkar vara oerhört många BMW-ägare som kör på bana.. |
|
|
Kanske inte har något med tråden att göra, men jag håller på att bygga en riktig sleeper av en oljebrännarbumse. Min nya familjeräcer kommer att leverera minst 370hk och en bit över 700nm. Ska bli intressant att testa prestanda samt köra den på rullande landsväg. Ska man sätta dit 320d. //Stefan |
|
|
Jag håller med Perran_ att den där kommentaren är ganska störig.. Eller hur bra BMW låter.. Va fan, det var ju inte det de gällde! Känns ju bara som löjliga undanflykter, vilket BMW-ägarna inte ens måste ta till då M3 faktiskt vann mot SAABen, och det var ju denna tråd ursprungligen handlade om. Mvh Johan |
|
|
"Javisst det var tokroligt, eller nåt. Det där är helt enkelt en typisk kommentar från en BMW-ägare, som man måste ta till när en stackars Volvo turbo med otroligt små och billiga mods utmanar en M-bil. Tänk att det svider nåt så oerhört för M-ägare. "Ta ut traktorn på Ringen så ska ni minsann få se!" Lustigt det där, verkar vara oerhört många BMW-ägare som kör på bana.." ------------------------------------------- Okej jag kan hålla med om att det vara lite fånigt, men om man tar bort cynismen och humorn i kommentaren så finns det en poäng. Om man är ute efter att "spöa en bmw"(som verkar vara den ultimata utmaningen)rakt fram i 400 meter så ser jag inga problem att komma med en trimmad gammal 240. En både billig och snabb lösning. Ditt sista försök att vara sarkastisk med påståendet "bmw-ägare på bana" är ganska irrelevant eftersom det inte är förarna vi pratar om utan bilarna. =) |
|
| cado, enligt denna sida: Länk så gör S6 (1998-2003) 0-200 på 21.7 sekunder. Den har dessutom 340 hästar, inte 360. | |
|
jag tycker att automotorsport är nog mer pålitligt än någon amerkinask test där det verkar vara fabriksuppgifter..... ni andra turbonissar vad vill ni komma fram till, en ganska så modifierad saab 9-3 aero som är mer än bara chip och avgas fick pisk så det skrek om det av en 10år gammal m-bil så vad är problemet vad vill ni säga.....och när man säger svänger på vägen så menar jag inte bana, när det gäller en framhjulsdriven bil så räcker det med en liten kurva på vanlig väg med lite högre hastighet för att den inte ska klara av den!!! Så gå och klaga till någon som bryr sig och DET ÄR NI som alltid tar upp det där när ni får pisk att "MED SMÅ MEDELL SÅ GÅR DET ATT FÅ EN TURBOBIL ATT GÅ BRA" och sen blir ni tjuriga när jag säger KURVA!!! |
|
| Cado: Har någon här nämnt någon sportbil alls? För mig är iaf jämförelsen helt klart mellan en familjeracer och en familjeracer. Om du är i skåne och vill ha pisk av en riktig sportbil i 100k-klassen är det bara att säga till ;) | |
|
Cado: Det är inte många rätt där. Audi S6 har aldrig haft 360 hästar däremot har S8 det. S6 har 340 hk inget annat. Dessutom så är jag direkt imponerad av uttalandet att "det räcker med en liten kurva på vanlig väg med lite högre hastighet för att den inte ska klara av den". Hört talas om Mini Cooper? Den är inte direkt bakhjulsdriven. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.