AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
13.512

Ett roligt race emot en Saab 9-3 Aero.

Sida 2 av 5
Inte så konstigt att Saaben blir frånkörd eftersom den verkar ha högre vikt samt mindre effekt. Pinsamt? Knappast...

Paap Reeder:

Jag anser att det är ganska imponerande att man kan chippa + byta avgas på en turbobil för att sedan hänga på/av en statusbil *host host* som M3 E36.

Flåklypa:

Även jag är medlem på STCS efter ett og900 Aero ägande (dock ganska passiv användare på senare år).Och jag håller med om att stämningen där är mycket trevlig. Känns som att det inte är lika mycket pajkastning på STCS.
Visa användare
1.010
cado
335iT M-sport
Steg 3
Perran_

Ge mig ett exempel på en saab turbo bil där du "bara kan chipa och byta avgas" för att kunna hänga på av en e36 m3a??
Tu
536
Turbovin
VW Golf GT SC - 18
Subaru Impreza STI Type R -00
Till 9000 Aero finns SQR steg 4 som ger 306hk och 490Nm. Detta är dock ett ganska stressat program vad jag förstått det som där en större IC är att föredra, dock ingår det inte i steget.

Till 9-3 V6 Aero har BSR steg 3 med E85 som ger 320hk 520Nm

Visst har Saab Aeros som går på E85 nu? Måste bli populära bilar att trimma. :-)

Flåklypa
Visa användare
1.010
cado
335iT M-sport
Steg 3
Aha och det är BARA chip och avgas?????? till 9-3 snackar du om konvertering till e85, chip, avgas hela vägen och sportfilter och det kostar inga 5, 6k som vissa turbo nissar vill få det till....till 9000 aero är det steg fyra alltså turbo byte med mappning mm.
Tu
536
Turbovin
VW Golf GT SC - 18
Nej det är inget turbobyte på SQR's steg 4
Länk

15T med sexans turbinhus som sitter på 9000 Aero går att klämma ur 310-320hk med rätt hårdvara osv, kanske mer på E85.
Tu
536
Turbovin
VW Golf GT SC - 18
Missade att BSR satte i större turbo i det steg 3-kittet till 9,3 2.8 Sorry :)
Ett En 9-5 eller 9000 med 15T agg och 6ans hus får ruskiga svårigheter att hänga med en M-bil tyvärr. Jag skulle säga att det inte kommer att hända. Volvos nyare S60 T5 svarar bra på trim med KKK24an. En sådan borde bli riktigt tuff med avgassystem och program.

Flåklypa
Japp, nya T5 med bara ny programvara ger 318 hk/445 Nm, kostar 7.900 kr och huven behöver inte öppnas. Itsfun-chip kostar 4.900 med liknande siffror.

En kollega har en Audi A6 2.7T med Dahlbäckchip, ger 312 hk/525 Nm, kostar 10.000 kr inkl jobb (lödning). Rätt bra pris för +82 hästar och vrid som en M5 V10.
Visa användare
1.010
cado
335iT M-sport
Steg 3
dali

visst är det bra med 82hk för 10k, men den audi går garanterat inte bättre än en e90 330 med 256hk! så att blanda in monstret m5 v10 som åker jämnt med en lambo galardo vissar bara hur mycket du vet om bmw!
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Lite OT...Killen med den gula Audin på förra sidan har pyntat motsvarande 34000 kr för sin skylt.

___
//Ulf
cado, gå en kurs i läsning. Biturbon med chip har 5 Nm högre vrid än M5 V10, det betyder alltså att den har vrid som en M5:a. Mmkay?

Ska man försöka mästra någon så är det en fördel om man vet vad man talar om ... en 330i E90 har 258 eller 272 hästar. Ta dig en titt i Autopowers utmärkta modellguide så kanske du lär dig något om BMW.
Visa användare
116
Freddeboy
325iM Touring -02
Kul tråd! Lite småkul att ens jämföra en Saab med en BMW som bil, rent mekaniskt. Den här tråden visar bara att Vi valt rätt bilmärke pojkar och flickor. Trimma kan alla göra, men vafan är poängen med det när man kan köpa BMW Power på en gång?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Poängen är väl att man kan köpa en dassig 9-5, trimma den för 30.000kr och sedan hänga på bilar för upp mot miljonen. Sånt är mycket kul per krona.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Visa användare
116
Freddeboy
325iM Touring -02
Jo jag förstod poängen. Jag hade köpt en 240 och trimmat den istället. Den håller en stund iallafall.

Fan vad jag ogillar allt vad Saab heter.
Tu
536
Turbovin
VW Golf GT SC - 18
Motorvägsprestandan är ju svårslagen om man byter turbo och spridare också, men väghållning å annat hamnar ju tyvärr en bit efter oavsett om man uppgraderar väghållning med Koni, fjädrar osv.

Min håller utmärkt, 421hk på 23600 mil ur 2L orenoverad bottendel med originalkolvar å allt ;) Tyvärr blir det snuskigt dyrt att köpa en ///M-bil som piskar den.

Visa användare
1.010
cado
335iT M-sport
Steg 3
dali

den har svårt och hänga med 258hk 330 och 272 är snabbare än audin.

vad har vrid med något att göra en skoda fabia rs tdi med en chip har ocskå runt 500nm men inte fan kan den gemföras med en m5a samma gäller den audin du nämner!
Har du testat? Du verkar säker på att en 330 hänger av en chippad biturbo.

Sätt dig i en diesel eller biturbo med 500+ Nm, kasta i högsta växeln i 40 km/h och trampa ner så förstår du nog vad vridmoment har med saken att göra.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Kör man i 40 km/h på högsta växeln med en diesel ligger man antagligen klart under de varvtal då turbon ger laddtryck. Med andra ord händer inte mycket.
Men dessutom är det knappast så att man lägger i högsta växel redan i 40 km/h om man skall få ut maximal prestanda.
Vidare så säger vridmomentet ingenting utan att man har räknat på utväxlingsförhållanden.
Visa användare
116
Freddeboy
325iM Touring -02
Vad betyder det här? Att en Skoda TDI drar nya M5:an? hahahaha
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.