AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.109

Hur mycket extra hk ger detta?

Sida 1 av 2
32
12
323/328
323/328 coupe - 96
Jag har en 328 med 325 insug & ferrita sportsystem..? orginal 193 hk.
Och hur mycket skulle det ge att mappa o chippa??
Mappa / chippa är samma sak så jag antar du menar att ändra programvaran helt enkelt, skulle tippa på att insuge, sportsystemet och ett chip ger ca 8hk, dvs runt 200hk och kanske ca 15 mer i vrid.
Då talar jag med bänkade resultat jag sett med liknande ingrepp.
ja
276
japsmacke
328IM Touring -98
Var en kille här omkring där jag bor som bänkade 220hk med 325 insug och sportsystem
japsmacke: Om han bara bytte till 325 insug och sportsystem och bänkade nära 25hk mer så var den bänken med säkerhet felkalibrerad.
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Chip är universal och således inte optimerat för just din bil utan chiptillverkaren drar alla bilar (med samma motor förstås) över en kam och görs på och för standardmotorer.
Vid mappning kör man bilen i bänk eller på landsväg med inkopplad dator och programmerar om efterhand. Man kan således plocka ut mer ur bilen eftersom trimningen är unik för just din bil och dennas förutsättningar. Det här ger mer än bara chip, särskilt med tanke på att din bil redan hade annat insug och avgas.
Hur mycket chip eller mappning ger i ditt fall låter jag bli att svara på, för jag vet inte. Men ca 220hk låter väl inte helt otroligt som du redan hört om? 325-insuget ger ju en del extra pållar och vassare effektkurva men istället mindre vridmoment, så varför inte 220hk? Så i praktiken kanske inte så värst mycket rappare än en original 328 förutom vid fullt acc genom växlarna från stillastående.

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

32
12
323/328
323/328 coupe - 96
tackar ödmjukast för alla svar, är det någon som har nån aning om vad själva mappningen kostar? o chippet med för den delen...?
ja
276
japsmacke
328IM Touring -98
Itouch: Har sett papper på detta! 222hk. Han sa att han bara hade bytt insug och sportsystem. Kanske var nåt annat, men de var ingen kam lr liknande som hade bytts!
Jag vet inte, men de var var han sa och som sagt han hade papper som bevisade de!
ji
729
jigga
428i coupé -2014
325 insuget GER effekt på 328:an. Gjorde själv detta ingreppet på min 328 och det blev en helt annan sång i den på högre varv (upp mot 5000 rpm).
Original tröttnar 328:an vid 5000 varv men med annat insug får den tillräckligt med luft på dem högre varven också och får samma karaktär som 325:an. Man tappar (det som många gillar med motorn) vridet på de lägre varven så det är inte bara fördelar med bytet men du vinner effekt på det viset, ingen tvekan.

T3
111
T39m
328CI - 96
Effektförlusten tycker jag många överdriver, finns fortfarande gott om vrid kvar.

var dock ett tag sen jag körde med orginalinsuget men jag står ändå kvar vid min åsikt....dock är man GRYMT sugen på mappning/ Mvh Jimmy

Visa användare
31
MkH
328i coupe -96
Men om man då har en 328 e36 automat och inte vill tappa i vrid men ändå få mer pulver för en rimlig summa, vad göra? Några förslag?

Mvh
Markus
ja
276
japsmacke
328IM Touring -98
Kompressor!
Visa användare
31
MkH
328i coupe -96
Hmm,.. tack för tipset japsmacke, men jag sa "för en rimlig summa" hehehe..;)
ja
276
japsmacke
328IM Touring -98
Sorry läste väl lite snabbt.
Men jag står fast vid kompressor. Är helt klart de mest prisvärda trimmet!
Att sugtrimma är inte billigt! För en rimlig peng tror jag inte de finns nåt som är värt att lägga pengarna på
Visa användare
31
MkH
328i coupe -96
okej okej=(

Får väl börja spara då...
men 50 lock känns lite väl....

men tack för tipset=)
ja
276
japsmacke
328IM Touring -98
Enem har en bolt on sats för 32000. Den kostade de iaf när jag var där för 1 år sen.
Kolla över skicket på bilen innan du slänger dit en kompressor om du nu gör de
Visa användare
31
MkH
328i coupe -96
Mmmm...

ska jag ge mig på något sånt tänker jag plocka ner motorn först och byta lager och bussningar..

det är det jag menar med att det kommer bli dyrt...
skulle inte montera kompressor med aut-låda, som att be om bekymmer.

/mvh jocke
ja
276
japsmacke
328IM Touring -98
Ess förstärker väl 1an och 2an på auto.. Eller har jag helt fel?
det hade jag ingen aning om, har dock läst att dom inte lämnar garanti om bilen har automatlåda på tex 540i, däremot på manuella lådorna om milen inte är för höga som garanterar dom att det ska hålla... men om dom förstärker och går igenom lådan på 1an och 2an så känns juh 50k inte så himmla farligt egentligen om det är inkl arbetet.

det var dock nåt nytt för mig att a-lådan blir uppgraderad hos ess i samband med kompressormontaget, nån som varit där som kan bekräfta?.

/mvh jocke
jokko: Ess förstärker inte lådan mekaniskt, utan de har gjort om programvaran på automataren så den är mildare på 1an och 2an. De har även sänkt vridmomentet. Så flertalet som har kompressormatat sina bilar med frisk automatlåda och deras programvara har det funkat bra för.
ed
578
edström
325i -93
525i -89 TURBO
335i -89
525/M5 3,8 -92
320d -01
330xd -03
330xd -04
japsmacke: du menar då att det är billigt med en skitkompressorsats som ger ca 30% mer effekt bara. för dom pengarna kommer du upp i dom effekterna med sugtrimmning, å fan så mkt roligare bil man får då.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.