|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Bones: Det är väl ganska uppenbart att det inte är bra att varva upp en m3:a till 5500rpm med kall motor. Motorn får inte den smörjning den förtjänar. Olja kall = smörjer sämre. Lager mm mm mår ej bra av att inte få smörjning. En sak till. Läste i ett tidigare inlägg som du skrivit att bilen hade fått upp oljetrycket. Det får den ju inom 30 sekunder typ. Så då anser du att det är frittfram och varva? Låter kanske som jag är arg eller nåt men det är jag absolut inte. Bara nyfiken på hur du tänker. ;) | |
|
Nu är jag ju endast en glad amatör. Men bör det inte poängteras att motorn inte belastas. Borde väl vara värre att smälla in 5:an i 30km/h, med enda mission i livet att hålla nere varven på motorn? |
|
|
Jag är ingen expert i tribologi på något sätt, så jag äventyrar inte mina motorer genom att köra på onödigt höga varvtal i låga temperaturer. Liksom Bones tycker jag att det behövs bevis och fakta. För mig är det då inte uppenbart att det är skadligt att varva en motor till momentant, obelastat till 5500rpm med en oljetemp på säg 30°C. Det är nog mycket som sitter i ryggmärgen sedan mineraloljans tid då arbetstemeraturområdet var mycket snävare. Skulle det krävas att oljan värms till full arbetstemperatur under några mils körning för att inte skada motorn vid höga varvtal tror jag BMW ligger illa till, med för snävt tilltagna marginaler. Inte särskilt många bilturer för mig överskrider ett par mil faktiskt. Inte många bilar förutom M-modellerna är utrustade med oljetemp. mätare heller trots att de obelastat kan varva mycket. Fullt oljetryck har då jag haft på samtliga bilar inom en sekund efter start, men det säger ju inget om att smörjningen är tillfredställande. AE |
|
|
Förvisso är oljan kanske inte så varm som är optimalt, men det är inget i sig som säger att oljan inte smörjer för det. Varm olja är inte automatiskt lättflytande olja. Beror därför lite på vad han har för olja i bilen. Exempelvis skall en 10w60 upp i ca 70grader innan den är lika lättflytande som en 0w40 vid 40grader. Ni kan försäkra er om att 50 kallstarter i vinter är bra mycket mer påfrestande för motorn än den här företeelsen. P.s Oljetrycket får motorn upp på någon sekund. Illa vore det om det tog 30 sekunder, då vore varannan motor slut på nolltid. Oljetrycket kan däremot variera beroende av motorns varvtal. Länk |
|
| Jag menar då att det kan ta upp till 30 sekunder att få upp ett fullt olje tryck!!! | |
|
Trycket är fullt redan när pumpen börjat snurra. Vad menar du gör skillnad på 1-2 sekunder jämfört med 30 sekunder? Länk |
|
|
Fritte525, vad jag menar med att när oljetrycket är uppe så har motorn smörjning och är oljan då iallafall varm, om än inte optimalt, så borde det inte föreligga någon risk för skador. "Det är väl ganska uppenbart att det inte är bra att varva upp en m3:a till 5500rpm med kall motor." Det beror väl lite på vad som menas med "kall" - jag har hela tiden syftat på youtube-videon och håller inte med om att det är skadligt för motorn. Det jag reserverar mig mot är dylika uttalanden, t.e.x. "det är ju uppenbart". Är det? Jag påstår inte att du har fel utan ber dig i sådant fall förklara vad som händer. |
|
|
Jag förstår Bones resonemang, och måste säga att jag håller med. Syntetisk olja på säg 25-30 grader flyter relativt lätt, och om oljetrycket är uppe får lagrena den oljan som behövs för att inte skava. Dessutom är motorn obelastad. Därmed inte 100% säkert att det är helt riskfritt, men något nämnvärt slitage tror jag inte det blir såvida man inte håller på såhär ofta. Vid kall bil försöker jag hålla varvet under 2k tills jag ser att oljetempnålen börjar röra på sig (50*C). Vid belastning varvar jag aldrig över runt 3,5k förräns oljan är uppe i åt minståne 70-75 grader. Vid den temperaturen anser jag att smörjningen har kommit igång riktigt ordentligt. Men några urdragningar närmare varvstopp eller att ge fullgas ska man absolut hålla sig ifrån innan oljetempen är uppe i full arbetstemperatur, bara för att vara på den säkra sidan. |
|
|
(hur editerar man inlägg?) tillägg: Det låter på vissa som att smörjförmågan hos en olja är totalt värdelös upp till 90*C, där det helt plötsligt vänder och det är fritt fram att varva bäst man vill. Smörjförmågan ökar steglöst. |
|
|
Kylvattnet och oljetemperaturen går inte hand i hand. På bilar utan oljetempmätare rekommenderas att man kör lugnt i ca 15 minuter innan man belastar den hårt. Motorn rasar inte om man tokgasar direkt, men det förkortar livslängden. Om nu oljetemperaturen vore oväsentlig så är det alltså bara larvigt av BMW att ha anpassad varvräknare på moderna M-bilar? Skulle inte tro det. |
|
| Det jag menar är bara att personen som varvar bilen lär ju ha gjort det mer än en gång. Misstänker att han gjort sådana här saker 100ggr säkert. Då kan man ju fråga sig hur denna motor funkar efter det. Hehe.. | |
| Vill också säga att en kompis till mig han gjorde så med en bil som var relativt fin i motorn. Kanske gjorde så ganska många gånger och till slut så var ramlagren slut och den knacka något fruktansvärt. Ska tilläggas att han gjorde det när det va runt 0 gradigt. | |
|
så blodigt var det väll inte, vore jue annat om låg & pressa över 6000rpm, och nu pressar han jue inte direkt motorn. så jävla dålig olja kör ni väll inte med i era M-bilar så att den har noll i smörjning vid kallstart. vid vilket varvtal växlar ni själva vid kallstart? själv så håller jag mig under 4000rpm tills arbetstempen är okey. |
|
| Mr. O: Håller med dig, 4000varv är vad jag varvar innan oljan börjar överstiga 60-65grader ungefär, sen gasar jag i princip som vanligt. Dock pressar jag inte bilen förän oljan är över 80grader. Tror inte på allvar att någon kör max 2000varv i över en mil bara för att motorn ska ha exakt temp.... | |
| Jag gör det! hehehehe | |
|
Haha... Mina bilar går inte att köra under 2000rpm...... :D Keep up the good work! |
|
| inte över 3000rpm...men det är bara vad jag gör och det funkar för mig iallafall. va bara nyfiken på hur andra gör,där av varför jag starta denna tråd. tycker jag har fått bra respons på denna tråden och det är alltigt kul! :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.