AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.204

Tokvarv vid iskall olja!

Sida 1 av 2
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
Satt och titta lite på Youtube. Fick då se en snubbe som varva sin M3:a ganska så mycket och ingen olje temp. Någon annan som gör så här eller? Skulle personligen ALDRIG göra så mot min pärla. Kör min alltid varm typ 80"C innan jag vågar göra så. Här får ni titta själva!
Länk
Du
731
Duffyman
535im e34 -91
320i e46 -00
320im Touring f31 -18
Jag själv varvar ALDRIG över 3000rpm innan oljetempen e uppe i 80grader. Denna ägare vet nog inte hur pass viktigt de är med oljetempen

///Micke
Är ju en US M3, bara att varva sönder skiten. ;-)

Flåklypa
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Inte konstigt att det är gott om BMW lik om de flesta behandlar sina motorer sådär...

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
BMWSC #338
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
Denna person måste antingen vara mycket rik eller så är han nog bara en glad M3 ägare som ej vet hur man sköter/hanterar en riktig bmw.Personen har nog inte vetskapen om att det är döds dömt att göra en sån sak.
sa
554
sallepwr
M5 touring 1995
M5 turbo 1992
735ia schnitzer 1989
M535i
523 touring
M5 touring 92
Bland det hemskaste jag sett på nätet. hur kan någon behandla ett levande ting på detta viset? stackars m3motor...
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Bland det hemskaste? Har ni inte sett filmen med en 5-serie E39 där ägaren startar motorn och håller gasen stumt i botten tills maskin ger upp? Här är det ju i alla fall ett par tusen varv till varvstoppet och vattentempen har lämnat det blåa fältet ändå. Därmed inte sagt att jag förespråkar sånna onödiga dumheter.

AE
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Så jädra blodigt var det väl inte. Visserligen inte det skonsammaste man kan göra och inget som jag själv skulle göra. Men frågan är om motorn har tagit så jädra mycket stryk av det där. Den är inte iskall och det är inte under belastning.
Men men...

Länk
Gemini__
Jo, den e ju så gott som iskall. Tempmätaren (kylvattnet) är oväsentlig i dessa sammanhand, kika på oljetemp. ist.
Gemini__
"sammanhang"
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Vad går filmen ut på? Det säger ju inte mycket om bilen. Skulle kunna vara en 318 med lättat svänghjul :)

AE
It's not the end of the world! Är det verkligen något att bli upprörd över? Som Anders S skriver så är motorn inte iskall och han drar knappt 5500 rpm... tvivlar på att motorn tagit någon märkbar skada - därmed inte sagt att det är något man bör göra!

Gemini__
Alla får naturligtvis göra vad de vill med sina bilar men jag vill påstå att just detta är ett mycket effektivt sätt att förstöra sin motor på.

När är en motor kall enl. er?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Enl. mig är en motor kall innan tempmätaren nått arbetstemp. För mig gäller det vattentemp. då jag inte har någon oljetempmätare. Därunder är väl en motor mer eller mindre kall. Multiviskösa moderna syntetiska oljor har bra egenskaper vid låga temperaturer. Bilen i filmen borde väl ha en oljetemp på 25-30°C med en vattentempnål som har börjat röra på sig. Hade det varit -20°C har det varit betydligt värre. Tror även det skulle vara värre att varje gång varmköra på tomgång till arb. temp än att någon gång göra som killen i filmen, även om jag finner det onödigt.

AE
Vattentempmätaren har lämnat det blå området och oljetrycket borde ha byggts upp. Förvisso har inte olja och motor nått arbetstemperatur.
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
Jag förstår inte hur folk kan säga att detta skadar inte motorn något märkbart. Oljan kall = Nålen har ej börjat röra sig, olje nålen alltså. Jag skulle inte ens varva motorn om vetten tempen var på mitten men olje tempen typ 50 grader. Nä som sagt enligt mig är detta döds synd. Men som sagt. Roligt att höra vad andra tycker och tänker. Vissa håller med mig och vissa tycker inte det e så konstigt.
Gemini__
Bones: "Förvisso har inte olja och motor nått arbetstemperatur"

Det är ju detta som är haken.
Gemini__
Kan nämna att jag varmkör alltid ordentligt innan större gaspådrag, minst 80 grader alltså. Tar någon mil med M5:an innan lämpliga temp. uppnås, men det är i mina ögon en självklarhet.

Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
Hej har haft både m5 e34 och har en m3 e36 skulle aldrig falla mig in att vara den så när motorn inte har arbets temp rena döden för m motorerna
själv börjar jag aldrig gasa över 3000rpm fören oljan är på 80 c eller mer tar några mil men det är det värt mvh

Gemini_ : "Det är ju detta som är haken."

Vad är haken? Kan någon beskriva exakt vad i motorn som tar skada och på vilket sätt?

Det är ingenting jag gör själv heller, delvis för att det känns ganska onödigt delvis för att vara på säkra sidan om det skulle vara skadligt.

Skulle inte sträcka mig att kalla det dödssynd dock! :-)

Jag är alltid skeptisk till sådana påståenden innan någon kan påvisa/bevisa vad som händer eller kan hända.
Jag kanske skall säga _förhåller_ mig skeptisk till sådana påståenden. Det är inget jag går ut oh ber folk göra enkom för att det inte är bevisat skadligt! :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.