AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.477

Förpump 525 TDSA Touring - 98

Sida 1 av 2
Visa användare
86
NiKaN
745i Automat svart årsmodell 2001
Hej igen Disel pumpen i tanken funkar inte den pumpar inte men det låter om den, någon sm har något förslag på vad det kan vara för fel på pumpen. Går det att renovera den eller är det bara att byta. Det är lite tråkigt att ha en snygg bil men när man skall starta så är det pinsamt får köra på startmotorn en stund innan den startar, samt att jag måste tanka innan det ärmindre än 10 liter i tanken. Tacksam för svar

BMW ¤4-EVER¤
Visa användare
86
NiKaN
ingen som har något förslag går det och renovera dem själv eller e det lika bra att köpa en på skroten
Visa användare
86
NiKaN
ingen som har något förslag går det och renovera dem själv eller e det lika bra att köpa en på skroten
E3
1.828
E36
USA bilar
Varför köpa beggat?
Köp en ny, dessa är kompletta med pump och tankarmatur i ett, lätt och snabbt byte, och reservdelen kostar ca 1000:- på BMW
ro
144
roindiesel
524tdA -84
524tda -85
524tda -86
524tda -86
kan va silen"stål filter i botten på pumpen som har görat igen massa skit med åren sätter sig där!
Länk
bild nr 7
Ro
142
Rola
525TDS Touring, 850CSI
Kostar tyvärr lite mer: 1815kr enl. färsk uppgift från BMW.

Kör så det ryker
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Om den låter fungerar den nog. Kan vara läckage så luft kommer in i systemet och bränslet rinner tillbaks till tanken. Prova att parkera i nerförsbacke och om den startar snabbt då är det läckage. Lösning: Hitta läckage oh åtgärda, eller montera en backventil vid förpumpen.

Göran

FWD - Nej tack!
cr
Byt till en ny pump det är förbrukningsvara på TDS:er. Ta loss pumpen och lägg spänning på och håll den i en spann mad vatten och kika om den pumpar något.

Mvh Calle
Vantage
"Rola"
Köpte en ny org BMW för 1000:- så priset varierar i landet.
Köp ny pump och pärlan mår bättre oxå.
Byt filtret på samma gång med.

Niclas
Visa användare
86
NiKaN
Tack för hjälpen grabbar skall ta ur pumpen i morgon och kolla
Ro
142
Rola
525TDS Touring, 850CSI
"Vantage"

Kollade priset med 3 BMW-verkstäder (samtliga i Halland). Exakt samma pris.

Var köpte du pumpen? Dom kanske kan skicka en?

Funderade på att "anpassa" en annan pump men om det går att skaffa orginal för 1000kr är det inte lönt.

Kör så det ryker
Visa användare
86
NiKaN
Nu har jag köpt en ny pump 1705kr på bmw i norrköping men det e samma sklit ändå den e seg startad. jag har tidare bytt glödstift så det beror inte på det. Någon som har nåt förslag på vad det kan vara.. Kan det vara stroppp någonstans eller ?????? blir idiot på detta är så trist att nöta på startmotorn
:)
Tacksam för hjälp

BMW ¤4-EVER¤
Vantage
Rola
Prova att ringa till Bil & El-Service i Ludvika.
Tel: 0240-10444
Snacka med Mikael Wiklund, han brukar ha vettiga priser på alla sina BMW-Delar.
Står förövrigt en massa M5:or, 740:or, 750 bilar där med dekaler från V-Ås och Stockholm så det verkar vara ett bra ställe för att serva lite dyrare BMW-kärror med ?!
Har varit kund hos Honom i några år och delarna har han bra pris på iaf.
Vattenpump = 750:- ( 1500:- inkl arb ) BMW 525 Tds-98
Förpump dito = 1000:- ( 525Tds -98 )
Insp 2 = 4500:- ( 525i -01 )

OBS: Jag jobbar inte där så det finns inga egna intressen av detta.

Niclas
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Läs gärna mitt inlägg igen.
ro
144
roindiesel
524tdA -84
524tda -85
524tda -86
524tda -86
steg 1 hur är returslangarna mellan spridarna kan läcka luft även om slangarna ser bra ut kan vara torrsprickor i så fall byt steg 2 sätt en back ventil på stigareledning(den med en pil framåt mot motorn) bak vid tankarmaturen bmw har sånna för ca 100kr steg 3 spridarna läcker provkör samtliga spridare hos boch alternativt dieselverkstad)steg 4 startmotorn kan vara dålig så att han ej går på max fart.steg 5 kan vara bränslepumpen som är kass renovera hos dieselverkstad exempel akita el o diesel igöteborg om den går och laga så byter de samtliga packningar och o-ringar i pumpen och ställer in värden provkör i bänk steg 6 skrota bilen? å köp en vw diesel så slipper du problem med pumpar och skit!
Visa användare
86
NiKaN
Ok tack för inläggen skall ta och kolla vidare ;)
HAr man inget att göra så skapar BMW det åt dig hehehe

BMW ¤4-EVER¤
cr
Fungerade den gamla pumpen i tanken då?????? Testade du den aldrig????
Ser du några bubblor i den genomskinliga slangen efter filtret när bilen stått still över natten?????
Visa användare
86
NiKaN
Ja det brukar vara bubblor i den slangen. Nj testade den inte pga att alla symtoom visade på att det skulle va pumpen den va svårstartad den stannade när jag hade 10-15 liter kvar i tanken. men men. skall testa den gamla pumpen för att se om den fungerar och gör den det så får jag väl sälja den för en billig penning hehe.
Har kollat runt i motron tidigare för att se om den läkt disel någonstans men inte sett något läckage...............
Skall kolla vidare i helgen, kan ju va så att det inte är riktigt tätt vid kopplingen i tanken där oringen skall täta tänkte kolla det i morgon. sen får jag väl gå bit för bit för att hitta felet......

BMW ¤4-EVER¤
Visa användare
86
NiKaN
Ja det brukar vara bubblor i den slangen. Nj testade den inte pga att alla symtoom visade på att det skulle va pumpen den va svårstartad den stannade när jag hade 10-15 liter kvar i tanken. men men. skall testa den gamla pumpen för att se om den fungerar och gör den det så får jag väl sälja den för en billig penning hehe.
Har kollat runt i motron tidigare för att se om den läkt disel någonstans men inte sett något läckage...............
Skall kolla vidare i helgen, kan ju va så att det inte är riktigt tätt vid kopplingen i tanken där oringen skall täta tänkte kolla det i morgon. sen får jag väl gå bit för bit för att hitta felet......

BMW ¤4-EVER¤
cr
Kolla packningen på filtret och o-ringarna in och ut till filtret 2 på varje sida. kolla även övriga slangar vid tanken t.ex. Är filtret någorlunda nytt? annars byt. Sugsilen i tanken brukar det sitta gott om skit om du inte gjort ren den.Backventil vid tanken kanske du skall montera den gör att dieseln inte rinner baklänges till tanken. Returslangarna bör du ävenbyta om så inte är gjort.

MVH CALLE
Visa användare
86
NiKaN
Ok filtret är bytt för en månad sen likaså oringarna skall rengöra sugsilen i dag. hmmm får köpa en backventil också lika bra.

BMW ¤4-EVER¤
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.