|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Idag var inte en så trevlig dag. Är på väg hem efter en dag på jobbet och stan. Är mitt i en tunnel då plötsligt batterilampan börjar lysa röd på instrumentpanelen. Fattar inte riktigt varför då batteriet är relativt nytt och det verkar konstigt att den kan tändas mitt under en körning. Kort därefter känner jag att styrningsförmågan börjar försämras - ratten vill inte riktigt med. Jag svänger snabbt ut ur tunneln och det har nu blivit så illa att bilen inte ens går att styra - ratten är fast (trevligt) - så det blev stopp vid vägkanten. Behöver jag tillägga att panelen också indikerade motoröverhettning på det röda området - dock stängde jag av bilen snabbt. Efter att bilen hade stått en stund försökte jag tända den - och då jag gjorde detta samt gasade på lite lätt hördes ett mindre trevligt ljud från motorummet. Det blev bara att ringa bogsering som körde bilen till BMW. Såg förövrigt även att det droppade vätska under bilen - killen som bogserade misstänkte servovätska. Detta låter inte så bra - är det allt som kapitulerar på en gång här eller? Eller är det ett fenomen som orsakar alla effekter..... Aja detta känns jätte jobbigt i alla fall - inte minst med tanke på att jag bytte bromskivor och ok på framdäcken för 1 vecka sedan som också gjorde ett hål i plånboken. Man blir förbannad..... | |
|
Det låter inte skoj. När batteri lampan tänds så tyder det ofta på att nått felar med generatorn, den laddar inte, och vattenpumpen ligger ju på samma rem därav att motortempen gick upp på det röda. Det kan vara remmen som vattenpumpen och generatorn sitter på som gått av. Det med att det droppade vätska kan antingen vara vattenpumpen som läcker eller så har nått skadat ett utav styrservo rören/slängarna. |
|
|
Nu gissar jag, grovt: Tror att din drivrem eller "fläktrem" gett upp. Den driver alltihop det där..... det första som indikerar är just laddningen. Servot lever en liten stund till innan trycket försvinner helt. Håller tummarna för att det räcker med en ny rem! Du med? /Magnus |
|
|
Tack för svaren. Måste säga att det låter mycket tryggare nu i alla fall - än innan då jag trodde att allt hade kraschat och att mina z-tider var över =) Nej men nu ska jag inte ta ut något i förskott här. Och Magnus ja det är som du säger att batterilampan tändes först och sedan levde servot en stund till där ja...Hoppas dock att motorn inte har tagit någon skada av det baserat på det där ljudet när man gasade lite....Drivrem och fläktrem låter inte så farligt - jag hoppas på det jag med.. Dock så kom det ändå nån slags vätska från bilen - misstänker att det är kylarvätskan som såg tom ut - man ser ju inte så bra och så vågade jag inte öppna :S |
|
|
Kolla och se om drivremmen(kunde inte komma på namnet på remmen förut) och/eller "fläktremmen" finns kvar. Jag skulle tro att den har gått av och tyvärr blir det ofta så att den kan slå till lite saker när den går av. Hur lätt det när du tappade styrservon? Klonkade det nått då under huven? |
|
|
hur lät det ska det stå /Christian |
|
| Chris87 : Jag vet inte riktigt hur det lät eftersom jag var en aning i chockadtillstånd haha - men något ljud känner jag att jag har något minne av, klonkande vet jag dock inte. Minns dock att bilen vibrerade lite.....ratten försvann helt tillslut i alla fall - gick varken åt höger eller vänster =/ | |
|
Du får säkert besked inom kort som sagt. Tror också att den tryckt ut kylarvätska. Det kan både tjuta o gnissla o lukta bränt när remmen går! Låter värre att ratten försvann! Blir till att ge sig ut o leta nu? ;-) Vi håller tummarna för dig som sagt... ///M agnus |
|
| Magnus: Ja det luktade faktist bränt i bilen i tunneln när ja satte på ac:n. Det kan ha varit det. Ja jag ska ringa bmw imorgon och höra vad dom hittar på, om dom ens har tid för den imorgon. Jag hör av mig ang detta iaf, och tack! Jag håller tummarna jag med... | |
| Jag lider med dig Karin, det är alltid surt när saker händer med bilen. | |
|
Jag gissar på att vattenpumpen har skurit! Behöver inte bli så dyrt isåfall! Min bil: Länk |
|
|
Surt... bilen såg iaf fin ut när jag körde förbi igår ;-) /Magnus Länk Happiness isnt around the corner... Happiness IS the corner! |
|
|
om det är vattenpumpen som skurit isåfall hur mycket har bilen gått? skaffar en bild av när vattenpumpen ger sig mvh Uffe/bildock |
|
|
Nu har BMW Group ringt. Ni är duktiga ni här på forumet =) Det var som ni hade förutspått. Dem sade att remen hade gått av - samt var det något med vattenbehållaren (om det nu heter så hehe) samt så sade han något mer om generatorn som jag inte riktigt uppfattade. Det blir en sammanlagt kostnad på 5200 kr. Mycket pengar, men positivt att det inte var något mer allvarligt i alla fall =) Tusen tack för hjälpen.... Z3 Magnus: Ja trevligt att någons z:a funkade i alla fall =) |
|
| bildock - Bilen har inte gått lite, ca 12 000. | |
|
5200kr var ganska mycket pengar. Det där med generatorn, det kan nog vara så att remhjulet (pulleyn) kanske fått sig en liten törn och behöver bytas. /Christian |
|
| När drivremmen till styrservon går av försvinner servoverkan ganska fort. Bilen går dock fortfarande att styra, det går bara innihelvetes tungt. | |
|
Jag råkat ut för tråkigheter med vattenpumpen vid 12000 mil på annan E36 modell och generatorn på en M5:a, det är samma pump som på Z3 själva pumphjulet är i plast och spricker med tiden vilket gör att motorn inte får kylning tillräckligt. Min Z gått 7900 mil nu. I vinter blir det byte av vattenpump samt drivrem det tråkigt som hände för Karin kanske lite i onödan kan man säga så ett råd till alla kör inte för länge med vattenpumparna eller tvärtom inte för länge med drivremmarna den går lätt att besikta med en ficklampa ser ni torrsprickor i den byt direkt! Vattenpumpen däremot den bara lägger av likt om bensinen skulle ta slut..obehagligt. Generator har jag hört med kunniga bilelektriker som säger ca 15-17000 mil sen dags byta kol (laddningsregulator) hände min M5:a vid 17000 mil. Alla ovanstående problem gör att man blir ståendes bilen måste bogseras bort. //Z3 Kent. Min bil 2007 Länk |
|
|
Vi slipper i alla fall dyra kamremsbyten (o; Min bil: Länk |
|
|
Idag ringde BMW och sa att det var ok att hämta bilen. Han frågade mig genom telefon om motorn går ojämnt vid vid starten. Det har den ej. han upplyste mig senare att det kan vara att lambdasonden måste bytas...jaha. Jag hämtar bilen och den skakar vid snart - detta försvinner dock efter 1 minut. Motorlampan tänds. Detta har aldrig varit ett problem innan ush. ORKA. Betala 5 o 2 för att få ett ytterligare problem. Så det blir la o åka tillbaka på måndag och pröjsa nya 2 o 5.... Hur uppkommer detta med lamdasonden? Är det en bieffekt från föregående problem eller....är det något som dom har gjort.. |
|
| snacka om otur karin.tyckte det ialla fall var lite dyrt.tror inte det är något dom har åstakommit.ibland kan det bli så,allt kommer på en gång.sen kan det vara hur lungt som helst ett bra tag.jag lider med dig.värkligen tråkigt,när något sånt här händer och för plånboken... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.