AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.987

BMW E39 eller Audi A6

Sida 2 av 2
Carl L och dicka o: Nu får ni väl ändå ge er, låt gå för att detta är ett BMW forum men att påstå att BMWs rostskydd på E39 skulle ens vara i närheten av Audi saknar grund!

Öppna bagageluckan på en godtycklig begagnad E39T, syna underdelen och begrunda vad ni ser. Om ni inte ser bubblor eller begynnande rost är antingen bilen oanvänd eller luckan nyligen utbytt/omlackad.

Att en 10 år gammal E39 med original lack skulle vara fri från rost efter 53000 mil tror jag inte ett dugg på. I så fall är detta undantaget som bekräftar regeln och borde skickas tillbaka till Munchen för visa hur resten av E39:orna borde ha rostskyddats från början.

Audi har precis samma regler som BMWs för rostgaranti, skillnaden är ju att du slipper allt krångel med rost som var och varannan E39/E46 råkar ut för efter ett par år! Att du kanske istället råkar ut för annat krångel är däremot en annan sak :-)

Jag har läst om ett par enstaka fall av nuvarande A4 på audiforumet som fått dörrar utbytta på rostgarantin men detta rörde sig om några enstaka exemplar där givetivis garantin täckte det hela.

Trots E39ans ganska usla rostskydd skulle jag ändå välja den alla dagar i veckan framför A6.

ja du "dicka o", visst finns det rost och bekymmer med alla bilar, men att säga att a6:an rostar? det kan jag inte hålla med dig om då jag ser ett antal olika a6:or (jobbar på VAG som mek.). dom som har varit rostiga (tendenser till det) är i stort sett alltid krockade och lagade=slipa bort galv, spackla och sen på med färg... då kan det komma fram lite kanske om dom har gjort ett slarvjobb, och sen om om dom kör på mycket grusvägar och inte har stänklappar så kan det ju givetvis bli stensprut som slår bort färg och rostskydd, då är det ju klart att det kan finnas lite ytrost, däremot har jag sett på den gamla a4:an i framskärmarna.. men det har vi oxå tagit på garanti oftast (även om rostskyddet har gått ut = god will)

Fast det är klart, du kanske tänker på den gamla a6:an (c4 karossen mellan 95-97) där kan det komma en del rost om dom är misskötta...

Rosten är det ända som gör att man slits mellan bmw eller audi, om bmw hade haft audis rostskydd så hade jag nog kört en e34 540 nu istället för min gamla rostfria audi s4 på 400hk från -92 men det är ju mitt val

(detta har inget att göra angående skitsnack om bmw då jag själv har ägt flera stycken och haft en MYCKET trevlig och rolig tid med dom)
16.562
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Dicka O: Killen ber om råd i sitt val mellan Audi A6 och BMW 5-serie. Eftersom vi är på ett BMW forum så måste man alltså då hylla en BMW blint? Håller inte med om det alls. Jag vet inte om det är någon lokal företeelse ute i Kolmårdsskogarna men i övriga världen så rostar 5-serien hejdlöst. Detta är ett problem och därför måste en potentiell köpare upplysas om detta eftersom rostskyddsgarantin börjar att gå ut nu. Audi A6 har inte problem med rost (om den inte är ett krockat vrak) alls vilket gör att den i det avseendet är en bättre bil. Sedan är A6 sämre på en hel del andra områen (trist att köra, törstiga motorer).

Gå in på www.nordicaudi.com och fråga hur många A6 förare som fått sina motorhuvar och bakluckor utbytta på rostskyddsgaranti. De kommer att fullkomlig skratta åt dig, rost i den utsträckningen förekommer inte. Ställ samma fråga här på Autopower och du kommer att bli överöst med svar.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Trodde också att nyare Audi inte rosta speciellt mycket till jag fick se en släktings A6 -98 som har gått runt 30 000 mil. Enormt mycket rost runt samtliga skärmkanter och även på en del andra ställen. Så det finns tydligen undantag.
Var exakt har jag påstått att BMW E39/E46 inte rostar?
Det enda jag skrev är att jag sett fler A6, än E39 med synlig rost. Kolla A6orna i underkanten på dörrarna, de rostar precis ovanför nedre listen (samma ställe som E34).
Har sett fler A6 med synlig rost där, än E39/E46 med synlig rost.

Men som jag skrev förut, jag VET att BMWs problem är större, men där brukar rosten krypa knappt synlig på insidan av dörrrar, luckor, huvar mm.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Vad ni träter pojkar, ALLA bilar rostar mer eller mindre, problemet blev ännu större efter -95 när vattenbaserade lacker kom, förr det var Audi ledande och även Volvos svenska modeller 740-940 efter 86 var ett fördöme.
Nu är det ju så att det beror en hel del på hur bilen sköts, den enda bil som jag vet rostar även om den pedantsköts är just E39 tyvärr. Audi har jag sett med totalt sönderrostad kombilucka, väl använd firmabil A4, rutan hade kunnat ramla ur och av kanten fanns det inte så mycket kvar, men byttes på garantin efter 5 år.
Det mesta beror på hur bilen används och sköts, dagens rostskydd är inte mycket att hurra för i jämnförelse 86-95.
MB har ju totalt misslyckats och hamnat tillbaka på 70-talet under en lång period med en del årgångar.

///MVH Hasso
Länk
Det är väl självklart att alla bilar rostar, däremot är det inte OK att rosten börjar krypa efter bara något år på en sk premiumbil som ny kostade minst 300kkr.

CarlL: Det är väl ingen som ifrågasatt att E39/E46 inte rostar, däremot att du påstod att du sett fler rostiga A6:or än E39:or vilket går stick i stäv med mina erfarenheter.
När rosten väl börjar på E39:ans baklucka tar det tyvärr inte lång tid förrän den kryper fram och syns utifrån.

dicka o: Det är nog du som behöver komma ner till verkligheten och bespara oss dina personangrepp.
Hur kan du ta din grannes bil som exempel för BMWs rostskydd när den regelbundet blivit extrabehandlad??
Detta säger ju absolut ingenting om det ursprungliga rostskyddet, vilket ju är det intressanta om en direkt jämförelse med Audi skall kunna göras.

När du själv skriver att "det som görs i fabrik räcker inte" så slår du ju faktiskt huvudet på spiken...

Tror inte att vi kommer så särskilt mycket längre här, för er som fortfarande tror/tycker att E39:an rostskydd är föredömligt så är det bara att använda sökfunktionen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.