AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.986

BMW E39 eller Audi A6

Sida 1 av 2
Ma
91
Maco
525iT-04 E61
Tja!

Är på jakt efter kombi och har minimerat mina alternativ till BMW e39, 525 och 530 eller Audi a6 årsmodell 04-05. Någon som har erfarenhet av båda bilar? har ca 200k att lägga ut så det finns lite att välja på......

Hur är det med utrymmen? Säkerhet? Drift? Körkänsla osv....
Är tacksam för alla möjliga synpunkter.
Vet någon vad E39 kombi fick för krockbetyg?

Mi
17
Micke1978
530iA Touring -02
Hej, kan bara säga att 530 är helt underbar i motorn, provade en 525a, A4 1.8T före, gick inte att jämnföra.
Har aldrig ägt en E39 men kört dem en hel del. Däremot har jag erfarenhet av en A6 Avant 2.4 inom familjen.

Körglädje: BMW är enormt mycket roligare och trevligare än Audin att köra. Bättre styrning, växellåda, motor mm. A6 är fruktansvärt understyrd och vill helst gå rakt fram, jag upplevde den som gungig. Tycker man om att köra aktivt är A6 helt fel bil, en V70 är t om roligare.

Komfort: Audin upplevs kanske som lite tystare och stabilare i riktigt höga hastigheter än BMW. BMWn har bättre fjädringskomfort men samtidigt sämre standardstolar än A6.

Utrymmen: A6 är mycket rymligare i kupen än E39 och har ett större bagageutrymme.

Ekonomi: Audis V6.a är fruktansvärt törstig på både landsväg och stadskörning. Drar över litern jämt, BMWs sexor ligger minst decilitern under Audi vid motsvarande körning.
BMW har betydligt billigare service och reservdelar men något kortare serviceintervall (2500vs 3000mil). Audis 12000mils service är en "killer" som omfattar kamrems- och vattenpumpsbyte och går loss på ca 15000kr hos VAG!

Rost: Tyvärr E39ans akilleshäl men det går på garantin om bilen är <6 år, A6 är i stort sett immun mot detta.

Säkerhet: Båda bilarna fick 4st Euro NCAP när de testades, de är ungefär likvärdiga således.

Jag hade alltså lätt valt E39 om man inte har ett behov av större utrymme och struntar i all form av körglädje.
Är man i behov av detta hade jag hellre valt en V70N eller MB E-klass 03-framåt än förra generationens A6...
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
säger e39 helt klart,utan en minsta tvekan.även audi rostar,så himla imuna är dom inte.övereklamerat...
Gemini__
Kristoffer: Den "gamla" A6:an fick kritik för sin dåliga säkerhet med endast tre stjärnor i EuroNcap (BMW fyra). Med de nuvarande modellerna är det ombytta roller.
Ma
91
Maco
525iT-04 E61
Tack för alla svar!

Har dock en några frågor kvar.... Ni som har E39 kombi... vet ni hur lång bagageutrymet är? Vill gärna få in barnvagn på längden.

Har ni några erfanrenheter av den nya VW passat? Tjejen är helt såld....
Vi är inte riktigt överens om man säger så.... Hon anser att om vi ska lägga ca 200k för en kombi så borde vi köra på en passat 06 istället för en Bmw 04....
Panos

Ma
91
Maco
525iT-04 E61
Glömde visst en sak:)

Hur upplever ni E39 kombi vid vinterväglag?

Jag har aldrig ägt en e39 kombi. Mitt råd är att verkligen säkerställa att barnvagnen går in på längden innan du slår till. Misstänker att det är flera barnvagnar som inte går in på längden....

Jag har ägt e39 sedan och kört två vintrar med den. ASC+T fungerar bra, men stabilt som FWD är det inte.

Det kan nog bli svårt att få in en barnvagn på längden. Det borde dock finnas uppgifter om det i ngt test eftersom sådant mäts för att få fram uppgifter om utrymmets dimension.
Jag har inte haft några problem med vinterväglaget. Mina E39 (med DSC) har gått fint och eftersom du avser att köpa en sen modell tror jag att DSC III är standard.
Bagaget är strax över 1m långt. En teutonia mistral går in på längden om man viker upp handtaget lite så det inte sticker ut, det är precis på gränsen men det går.
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Tycker kristoffer sammanfattar A6:an bra.
Min far hade en 2.4 och den var väldigt törstig, immun mot rost var den inte heller.

Rücksicht bitte, und denkt Voraus!Länk
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Är stabilitet på vinterväglag viktigt är en A6 quattro svårslagen, dessutom botas en hel del understyrningstendenser. Tyvärr byggdes ju aldrig en e39 ix.
A6 är kanske inte immun mot rost men 12 års rostskyddsgaranti på en 98 väger upp en del, och Audi är frikostiga.
E39 är en tragedi rostmässigt. Någon med en E39 Touring med rostfri baklucka utan att denna är utbytt??
Kristoffer: Audis garanti gäller bara genomrostning. Detta enligt en mycket god vän som fått ytrost på sin a4 -98. Inget på garanti sålänge det inte är hål igenom plåten. Det var iaf. vad audiverkstaden sade till honom.

Har för övrigt sett fler a4,a6 med synlig rost än e39,e46 med synlig rost. Även om jag vet rostproblemen är stora på e39, e46.
16.562
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Har haft 2 st A6 2,4 själv, min farbror har haft 1 och en kompis har haft en. Sammanalagd körsträcka för dessa är runt 45.000 mil. Total rost på dessa bilar är noll. Då menar jag absolut noll!

I övrigt så är bilarna mycket mycket tysta och sköna att åka i. Utrymmena är utmärkta. Motorn drar ungefär 1 liter milen oavsett hur hårt man kör. Den är inte alls känslig för tung (eller lätt) gasfot. Tyvärr är de också väldigt tråkiga och döda att köra, riktigt okänslig styrning har dem. Riktiga rymliga komfortmaskiner är nog det generella omdömet.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
har en granne som har en e39 touring -97årsm gått 53,211mil ingen rost där heller.e39 är inte så dårlig det heller.troligt men sant...
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Tycker att e39 fungerar mkt bra på vintern, hur stabilt som helst. Gällande barnvagna på längden så beror det vilken modell på vagnen det är. Vi har en brio kombi och en teutonia, bara den senare går in på längden.

Passat är väl en helt OK bil men en BMW känns alltid "nyare" och roligare även om den råkar vara nåt år äldre. Servicekostnaderna som sagts ovan talar även det för BMW. Audi men även Passat (har ägt en 1.8T) tar rejält betalt för service.
Kanske inte är helt rättvist att jämföra en splitt ny Passat mot en några år äldre bmw.

Slutsats: BMW har roligare motor och är roligare att köra (men också delvis beroende på vilken motor/modell du väljer). BMW är också ett starkare varumärke än VW (BMW sticker ut mer).

Passaten är också fin (VW som varumärke sticker ut mindre än BMW, ligger mera på folklig Volvo nivå). Men en Passat är inte lika rolig att köra som en ca 3 år gammal 530.

Jag skulle definitivt hellre välja en fin välutrustad BMW med några år på nacken jämfört med en några år helt ny Passat. Exempelvis en 530. Kommer du upp på en motor i den klassen får Passaten mycket svårt att konkurrera med tex körglädje förutom möjligtvis rent ekonomiskt.

Att blanda in tjejer i sådana här diskussioner blir klurigt. En tjej bryr sig oftast mindre om det är 230 hk i motorn istället för 150 hk. ;-) En tjej bryr sig också oftast mindre om ifall BWM'n känns sportigare och roligare att köra. En tjej ser ofta situationen mer ekonomisk (bränsleförbrukning etc) och går väldigt mycket på utseendet. Ok, jag generaliserar massor nu men man har ju lite erfarenheter. ;-)

En jobbig situation du hamnat i. ;-)
Ma
91
Maco
525iT-04 E61
Intressanta synpunkter.........

Kommer att få magsår innan det blir någon kombi. Det var mycket lättare när jag köpte coupen för 5 år sen. Visste exakt vad jag skulle ha. ( iofs så vet jag nu med: en 525 E61 med m-paket, tyvärr så räcker inte budgeten till :(

Har provkört 9-5, V70, V50, A4, A6, Passaten, 525, 530... tycker det blir svårare ju mer bilar man testar...
Men som sagt så är BMW:n, Audin och Passat som ligger bäst till...
Det löser sig till slut:)

Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Har kört E39 touring, 525 -03, med riktiga vinterdäck och antisladd. Ägt en gammal 100 quattro -91b med riktiga vinterdäck men helt utan hjälpsystem förutom ABS. Audin kändes absolut stabilare.
Jag tycker den nya passaten är riktigt fin att köra, men välj 2.0t motorn så blir det bra tryck i maskinen (går ej att jämföra mot den gamla 1.8t), och sen om man ska kika på den gamla a6:an så kika på s6:an istället, mycket bekväm bil som är underbar med sin starka v8/ quattro och tysta coupé,ungefär samma bränsleförbr. som v6:an.. angående E39:an så kan jag inte utala mig om den då jag ej kört nån sådan men det är nog mycket möjligt att den är roligare vid mycket aktiv körning (men hur mycket blir det av den biten när barnen alltid är med ändå?)

Rådet är nog att provköra, räkna, fundera och till slut se vilken av modellerna som passar just dig och din familj bäst
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.