|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Nu har man checkat, värdena lika dåliga som förut. Är det så att man måste till en annan BMW verkstad och köra en till diagnos?! Bättre med en fisk i skogen än en katakomb i byxan!? |
|
|
Jag håller fortfarande på att någon av ECM boxarna är kass. En idé är att hitta en vänlig själ som har boxar liggandes som du kan prova med. Eller om du känner någon som har en 750 som kan tänka sig att låna ut sina ett par timmar. Dom är pissenkla att byta. Jag köpte begagnade genom bildelsbasen, fast då visste jag nästan säkert att det var dom det var fel på. I ditt fall är det lite osäkrare. Felix |
|
|
HEJ, DU MX TA UR STIFTEN O SE HUR DOM SER UT, KAN KANSKE VARA NÅN/NÅRA SPRIDARE SOM LÄCKER NER I FÖRBRÄNNINGS RUMMEN(TÄNKER DÅ PÅ CO,N SOM VAR SÅ HÖG, MED TOM KAT MEN MED RÄTT FÖRBRÄNNING FÅR DU MAX 2,0) finns vridet behövs ingen turbo |
|
|
Felix, jag kom just på att en polare har en -89:as 750, funkar det med dom styrenheterna? Brundins, jag tyckte att alla stift såg lite blöta ut. Jag var i kontakt med en annan Bmw verkstad som började surra om en kamaxelinställning. Bilen har gått 16400 mil, vad jag vet och är ganska säker på så stämmer det (1 ägare före mig). Kamaxelinställningen går på ca 4000:-, låter ganska billigt. Bättre med en fisk i skogen än en katakomb i byxan!? |
|
|
Svinbra bara att låna dom styrenheterne då? Min läckte lite i grenrören o lite mellen g.rören o kattarna även väldigt små lekage är livsfarliga om dom är före sond. Då styrde boxarna på mer soppa=hög hc o co finns vridet behövs ingen turbo |
|
|
Japp, dom har samma nummer. Bosch 0261200156. Det är bara att testa. Vänta med kamaxelinställning tills du har testat allt. Du beskrev tidigare att bilen går jättefint och den inte drog onormalt mycket bensin så jag har svårt och tro att kammarna skulle stå fel. Fast man vet ju aldrig. Sedan har jag ett annat litet "bonnmekartips". Kolla spridarna genom att ta en stor mejsel eller liknande och använd den som stämmgaffel mot spridarna. Lägg örat mot mejseln och lyssna när motorn är igång. Det ska vara ett frenetiskt tickande. Om man lyssnar på alla så kan man kanske hitta någon som låter annorlunda och då kan man misstänka att den är kass. Felix |
|
|
Jag var oxå inne på att kolla spridarna med något stetoskopliknande. Jag kanske inte nämnde att rotorerna och fördelarlocken såg lite slitna ut. Behöver man koppla ur batterierna när man skiftar styrboxar, även det lilla i skuffen? Bättre med en fisk i skogen än en katakomb i byxan!? |
|
|
Helt riktigt. Batteriet måste absolut kopplas bort vid alla sådana ingrepp. Jag kopplade bara bort det under baksätet. Känner faktistk inte till något annat? Förslitning på rotor och fördelarlock är en bedömningssak tycker jag. Jag vet inte riktigt hur slitna de kan vara utan att funktionen påverkas. Nytt är ju alltid nytt med det kanske inte är nödvändigt att byta. Någon annan vet säkert bättre. Du får skriva om hur det har gått om du ska testa i helgen. Jag är lite nyfiken på hur det går. Felix |
|
|
Jajjemen, jag skall hålla er uppdaterade. I värsta fall får man väl starta upp 245:an igen. Bättre med en fisk i skogen än en katakomb i byxan!? |
|
|
Nu har jag kollat kompet på alla cylindrar. 10 st låg mellan 10,4-10,7 bar, medan 1:a på bägge sidorna låg på 10 resp 9,2 bar. Månne om det är något att bry sig om? Bättre med en fisk i skogen än en katakomb i byxan!? |
|
|
Vet inte om jag cyklar just nu, men har du en 13:de startspridare som skulle kunna läcka/vara på hela tiden? Kanske inte sitter någon sådan på 12:an? Annars skulle det kunna ge dina symptom. Mvh Sune |
|
|
Det skall jag forska i. Jag vet inte om jag inbillar mig men efter jag bytte oljetrågspackningen så tycker jag den verkar dra lite mindre soppa, i varjefall enligt den mekaniska soppamätaren. Men som jag skrev så kan det vara inbillning. Bättre med en fisk i skogen än en katakomb i byxan!? |
|
|
Nu är felet åtgärdat, det var som många utav inslagen visade en lambdasond som var ute och cyklade. Efter att ha varit på en auktoriserad BMW verkstad och kört en diagnos som enligt dom inte visade något fel, bytte jag i protest oljetrågspackningen som dom sa. Var sedan och testade -lika dåliga värden som tidigare. Då tog jag loss bägge sonderna och det visade sig att den högra var sotig. Jag köpte en universalsond för 690:- och bytte ut den, var och besiktigade och fick dessa värden: CO 0.1 CO 2500 0.1 HC 000 Lambda 1.01 Jag måste tillägga att jag var i kontakt med en annan BMW verkstad som var inne på att köra en kamaxelinställning för den nätta summan av ca: 4000:-. Tack för alla tips Bättre med en fisk i skogen än en katakomb i byxan!? |
|
Paap Reeder |
Hej "Vinkeltolvor". En liten boxerfarenhet. Med litet reservation för boxnummren så köpte jag boxar till min 91:a från en annan -91:a. Passade ej i handskarna. Min är gjord mars -91. Vilken månad den andra var tillverkad vet jag ej. Mina boxar är inte skruvade utan sitter med clips. Den enda som passade var ABS- boxen. MVH /// Paap Reeder |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.