AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.550

750 ägare

Sida 1 av 2
MX
40
MX
750i -92
Finns det någon snäll 750 ägare som har bra avgasvärden som skulle kunna testa en sak åt mig. Jag var på besiktningen och fick alldeles för höga värden gällande samtliga mätpunkter, och har varit på BMW och kört en diagnos som inte visade på något fel någonstans. Dom hävdade att den kan ta tjuvluft via oljetråget som läcker lite grann. Vill någon testa att lyfta på oljestickan eller påfyllningslocket med motorn på tomgång och sedan skriva in vad som hände, om tomgången skönk eller något sådant, för på min hände ingenting.

Bättre med en fisk i skogen än en katakomb i byxan!?
br
168
brundins
318 91 cab
316-94
745 -03
Hej exakt hur var värdena? En sak som hände min bil var att grenrörs packningarna läckte med höga värden som följd

finns vridet behövs ingen turbo
MX
40
MX
750i -92
Värdena var:
HC 294 (100)
CO 3,5
CO 2500 ca 3.?
Lambda 0.90

Fe
264
Felix
320dA M Touring -08
Jag hade också för höga värden för ett tag sedan och samtidigt en läckande oljetrågspackning. Jag kan säga att det inte gjorde någon som helst skillnad på mina avgasvärden efter att jag hade bytt packningen. Ska tillägga att min packning var riktigt dålig och det var ett helt annat fel som orsakade mina höga värden. Jag fick samma tips som du från olika håll när jag höll på att forska i mina höga värden. Ett tips var insugningspackningara som har en tendens att vara dåliga på V12:an. Har du beskiktigat bilen någon gång tidigare? I så fall hur var värdena då?

Felix
MX
40
MX
750i -92
Jag håller med om att det låter lite väl häftigt att det skulle vara oljetrågspackningen. Jag har även sprutat startgas över insugspackningarna utan att det hände något. Det är min första besiktning av bilen, jag vet inte hur värdena var tidigare. Felix, vad var det för helt annat fel som orsakade dina höga värden?

Fe
264
Felix
320dA M Touring -08
Jag är rädd för att det inte hjälper med att spruta startgas över insugningsrören för att kolla om packningarna är täta. För det första så sitter packningarna ganska långt ner i vinkeln och sedan så tror jag att gasen förångas av värmen innan den kommer i närheten av packningarna. Felet på min var att komunikationen mellan en lambasond och en ECM box inte fungerade. Sedan så hade jag två spridare som var kass.
Efter att ha bytt boxen och spridare sänkte jag HC från ca 350 till ungefär 50. Att det var den ena boxen som var kass fick jag reda på genom diagnos hos BMW. Eller rättare sagt, vi fick inga värden på ena cylinderraden och då drog dom slutsatsen att boxen var kass.

Felix
MX
40
MX
750i -92
OK, jag skall prova med startgas när motorn är kall. BMW hittade inga fel i elektroniken vid diagnos, kan det vara något litet läckage på avgassidan?

br
168
brundins
318 91 cab
316-94
745 -03
Hej, väldigt hög co!Även med tom kat får du ej så hög co
Jag gissar kassa sonder eller styrenhet

br
168
brundins
318 91 cab
316-94
745 -03
Jo jag glömde, byt oljan! när bilar går så fett så läcker det ner bensin i oljan med ännu högre hc som följd( olja blir flycktigare och läcker ännu lättare ner i förbrännigsrummen

MX
40
MX
750i -92
Oljan är nybytt, och den gamla oljan såg fin ut. Alla filter är också bytta. Det värsta är att BMW inte hittade fel någonstans i elektroniken.

Fe
264
Felix
320dA M Touring -08
Måste erkänna att det låter besynnerligt. Går bilen bra för övrigt? Hur mycket soppa drar den? Hur ser tändstiften ut? Jag måste nog hålla med brundis, jag tror också att det kan vara en styrenhet som spökar, även om verkstaden inte fick några feldiagnoser. Du kanske skulle kunna kolla med en annan verkstad. Läckage på avgas/insug osv är ju alltid en bidragande orsak men så höga värden som du har så måste det vara något annat tror jag.

Felix
MX
40
MX
750i -92
Har precis varit i garaget och mätt varje tändkabel, var mellan 5.75 och 6,25 Kohm. Enligt stiften så verkar den gå lite fett. Soppaförbrukningen ligger på ca 1,1 på landsväg och drygt 2 i stan. Jag tycker den verkar missa på någon cylinder då och då på tomgång. Annars tror jag att den går som den skall, iofs så har jag ingen 750 att jämföra med.

MX
40
MX
750i -92
Är där någon snäll v12 ägare som kan testa att lyfta oljestickan när motorn går på tomgång och berätta om tomgången ändrades. Då kan man utesluta oljetrågspackningen.

Fe
264
Felix
320dA M Touring -08
Naturligtvis ska jag kolla vad som händer, det blir senare idag. Jag har svårt och tro att det skulle bli någon märkbar skillnad. Möjligtvis om man hade en mätare påkopplad.
br
168
brundins
318 91 cab
316-94
745 -03
JAG KOLLADE PÅ MIN=INGEN SKILLNAD

Hade också höga värden på SBP. Körde test på BMW o allt verkade OK likaså lambdan och katterna. Förbrukningen 1.3 blandad. Normal tomgång o ingen olje eller vätske svinn. Men hör o häpna! Efter komptest framkom att toppackningen gått av mellan cyl 5 o 6. Alla andra komppade på 13.5 psi men dehär två på 8.5 psi. Högt HC = oförbränd soppa eller olja.

Började riva imorse så det återstår o se vad annat min pärla har svalt!
MX
40
MX
750i -92
Oj oj Uncle Sam, det lät inte kul!

br
168
brundins
318 91 cab
316-94
745 -03
uncle sam--> vad hadde du för värden?

Fe
264
Felix
320dA M Touring -08
Lider med dej Uncle Sam.

Felix
Avgasvärden: CO 0,3 (0,5) OK
CO 2500 0,3 (0,3) OK
Lambda 0,97 (0,97-1,03) OK
HC 694 (100) HELLO!

Motorn var varmkörd före testet. HC steg högre
med högre varv. Ganska bra värden överlag med tanke på
att den kördes med 10 hela cylindrar och två halvor. Hehe! Ser fram emot o köra efter renov eftersom hon
måste ju gå bättre. O jag som tyckte hon spann som en katt redan innan!
MX
40
MX
750i -92
Nu har man, som BMW sade, bytt oljetrågspackningen. Skall checka avgasvärdena idag. Jag meddelar hur det gick.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.