|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Mors! Jag ska börja med att tala om att jag INTE brukar lägga lakrits med bilen eller andra dumheter. Men efter att ha suttit i köer i 1,5 timmar i morse och var tvungen att väja för dessa förbannade vägmaskiner (som MÅSTE riva upp varenda gata i Stockholm...) så blev jag liiite irriterad och planterade gaspedalen djupt i mattan. Eftersom jag har ruggigt bra däck på bilen så uteblev min häftiga burnout och bilen studsade mest omkring med bakvagnen...såg nog ganska patetisk ut... Till frågan: är det skadligt för bakvagnen att hoppa till, tar kardanen skada? Nån som vet? /m | |
|
För det första så tycker jag att man ska ha respekt för vägarbetarna och deras maskiner, utan dom skulle våra bilar inte vara lika roliga att gasa med! Då vore traktor snart högsta mode. men till frågan, det är klart att en ynka studs är väl ingen större fara om allt är ok innan. Ett väldans studsande är kanske inget man ska eftersträva, jämför med att köra fort över ett antal "vägbulor" men då endast med bakvagnen. [ www.tocnet.nu ] |
|
|
Ja dom måste väl stå och hänga över en spade ock gräva upp lite hål då och då för att visa att dom verkligen GÖR något för alla skattemiljoner. Jag har NOLL respekt för den delan av systemet, jag anser att min bil INTE är så rolig att gasa med när man ena stunden får bilen sprutlackerad med asfalt (för att dom lägger asfalten på morgonen i rusningstrafik...) och i nästa stund kör ner i ett 10 cm djupt potthål och pajjar fälgarna! Sådeså! ;) /m |
|
|
Min bil brukar 'studsa' vid burnouts när jag har för högt däcktryck bak. |
|
|
Hahahahahaha!!!!!! Mosse! Tar bilen skada! Vad tror du själv? NOLL respekt för ett människoliv, tänk lite. Håller med Thobbe, tycker traktor låter som en bra ide till dig då du vill ha ett vägfritt samhälle. Later, |
|
|
Det tar väl ingen skada å lägga lite lakrits!!!! Det finns väl inget roligare än å göra piruetter!!!! Gasa tills det rasar, Trodde Bmw var kvalitet!!?? Då ska det väl hålla!! C.S |
|
|
C.S Helt rätt att BMW står för kvalité, och det är väl inte så farligt att rita lite, men att stå och studsa utan att hjulen släpper brukar bli rejält påfrestande för alla bussningar, stöttor med mera i bakvagnen. Mosse. Trist att läsa om hur du nervärderar dessa människor. [ www.tocnet.nu ] |
|
|
Sa jag att jag nedvärderar dessa människor? Nummer ett så skrev jag: "väja för dessa förbannade vägmaskiner" inte arbetarna...dessutom körde jag luuugnt förbi maskinen i ca 5 km/h...(utan att riksera människoliv) Det jag gnäller på är hela vägbyggespolitiken i Stockholm (svårt att förstå för er som inte bor här...)det grävs upp en gata i timmen, och man kan bli ganska irriterad. Nummer två så frågade jag inte om det var skadligt att göra burnouts, men om krdan etc tar mycket stryk när bilen "studsar" Tänk vad lätt det är att bli missförstådd. ;) /m |
|
|
Fantastiskt, En genomgående röd tråd på dessa forum är att om nån undrar nåt om en specifik sak så skenar det till 90% iväg. Nu har man snudd på fått det till att Mosse hatar vägarbetare och förmodligen hugger ner nästa han ser med yxa i ryggen. Min hoppar också till lite grann när jag lägger lite lakrits. Tror inte att det är nån fara så länge man bara gör det ibland. Johan, som kan ta ironi |
|
|
Tack Johan! Och till alla ni andra, vägarbetare, söner till vägarbetare eller liknande. Jag hyser INGET agg mot dom, så kan vi hålla oss till ämnet. /m |
|
|
Svaret på frågan i rubriken är - JA Mvh Björn |
|
| Det är skadligt, hardiskivan brukar inte vilja vara med, drivaxlar, knutar och busningar skriker av smärta. Men även växelådan. Är nog bland det värsta man kan göra med en bil enligt min åsikt. Det är som att göra 50 burnisar på en gång typ.... | |
|
Mosse, om du läser andra stycket i mitt första inlägg så HAR jag svarat där, och jag har jobbat en längre tid i Stockholm så jag vet att det kan vara irriterande, skulle själv inte göra en burnis på morgonen i rusningstrafik.... [ www.tocnet.nu ] |
|
|
Jag håller mig till att enbart kommentera hoppandet :) Innan jag bytte bussningar och stötdämpare bak, hoppade min rätt så oroligt vid hjulspinn. Efter byte var det helt borta (och då menar jag helt och hållet). Mvh Anders S. |
|
| Har fått förklarat att "studsandet" till viss del beror på konstruktionen av bakvagnen och att detta i princip inte skall förekomma i de nyare modellerna typ E46. | |
|
Thobbe, tror inte du och jag kommer mycket längre i den här diskutionen, eftersom du är till 100% inställd på att snedvrida vad jag skriver. |
|
|
Det är skadligt, momemtpeakarna som blir när däcken greppar-släpper-greppar kan döda det mesta i transmissionen. Momentet varierar från noll-max-noll på ett litet kick. //Niclas |
|
|
Det ter sig väl ganska naturligt att det är skadligt för bilen. skulle tro att du vid varje studs får ett vridmoment motsvarande 20 ggr motoreffekten (belastning på kraftöverföring samt bakvagn och bussningar). De har hänt för mig också med min M5:a, känns inge bra i kroppen. Blev av med detta tack vare ny bussningar och hardyskiva. |
|
|
Jag vet inte vad som händer när man upprepar det med en m3 e36, men min erfarenhet har vissat på div ras i bakvagnen, skjutna pinjonger mm Från en som inte har det problemet med sin e28, här spinner det helvilt i stället :-) |
|
|
Jag håller med mosse.. Min m3a brukade också studsa till när man skulle spinna o det berodde ju på dem nya däcken och farligt är det inte för bakvagnen dem e ju byggda för att hålla...... |
|
| De som inbillar sig att drivlinan pallar studsande bakhjul kan väl göra en lista med sina registreringsnummer så man slipper köpa en bil av dem. Smällarna som blir i slutväxeln och fortplantas i växellådan är inga småsaker direkt. Studsar hjulen bör man omedelbart justera läget på gaspedalen åt ena eller andra hållet. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.