AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.838

Ryck vid kickdown o fullgas ett "längre tag" på min 735 E32. Erf.?

Sida 1 av 2
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Som sagt det rycker tvärt en eller två gånger just vid slutet av t.ex omkörningar(dvs full gas och att man då har haft "pedalen i botten" ett tag,iaf över 5-10sekunder oftast)...ALDRIG annars,går hur fint o jämnt som helst vid alla andra körscenarier!?
Märktes under en tripp efter E4:an ,där man emellanåt gärna blåser om långtradare osv..

Vet att det kan vara allt ifrån bensinpump till överslag eller dylikt i tändkablar/tändspole osv.
Lutar visserligen åt "tändningshållet",men är det någon som känner igen sig på min beskrivning, så skriv gärna en kommentar..
Det gäller alltså min 735iA-88.

Mvh Janne.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Var och körde en sväng igen med en "fullgasrepa",bilen ryckte till igen och sedan efter "några hundra meter" så tändes EML lampan i instrumentpanelen,säger det er någonting?

Stängde av motorn,då återställdes detta larm och kom sedan inte igen under denna tur..

Är det det elektroniska gasspjället som har börjat "kludda"?

Väldigt tacksam för funderingar i ämnet..

Mvh Janne.
Paap Reeder
Janne!

Om du drar manuellt till varvstopp genom växlarna ... uppträder rycken då också eller är det bara just i samband med KD?

MVH /// Paap R

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jaha...Nee,har inte testat just det förfarandet Paap...Men det ska jag ju göra så snart tillfälle ges :)

Har du någon teori vad det kan vara OM rycken skulle utebli i sådana fall?

Mvh Janne.
Paap Reeder
... då går väl motorn felfritt vad jag kan förstå.

MVH /// Paap R
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ja Paap...Nu har jag varit och provat lite till..

Ja,vad ska man säga,provade 2:an fullt och den började inte bara rycka utan den även segade ner sig om ni förstår precis som om soppan inte räckte till..Höll inte på att ta mig hem igen..

Svajade!? sedan i varvtalet hela vägen hem(någon mil) och extremt lätt på gasen för att möjligen kunna "linka hem" och det kändes även senare som om den inte gick rent på "alla burkar"heller,dvs misständningstendenser :/

Kollade tändkablarna och kände så att dessa åtminstone satt fast och det gjorde de,men sedan så verkade det dessutom som om jag fick hål i avgassystemet just efter katten vid ett stopp jag gjorde vid en parkeringsficka :)...jaja,det ljudet minskade eftersom så antagligen så är det ett "begynnande läckage" där..

Ok,vad tror ni nu då?

Sa till "gumman" att nu är det körförbud på den vagnen ett tag :/

Tacksam för erfarenheter av någon som känner igen sig eller åtminstone har "starka misstankar" åt något håll...

Vad tror du Paap?

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Motorn har gått bra hela tiden, dvs tills idag då ska kanske tilläggas :/

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Mina tankar går ju nu till att bränslepumpen inte är så kry..

Alltså steg ett enligt mig då:

1:Bränslepump
2:Trasiga luftbälgar efter luftfiltret(förövrigt bytt dessa bälgar för ca tre år sedan)...
3:Någon form av elektronikfel i kanske återföringen från gaspedal till "slutdestination" s.a.s. :)

Vad tror ni att slänga i "ett par tre" dl tvåtaktsolja i tanken som första akut åtgärd så att pumpen iaf har en tendens att "åka vidare" ett tag, OM det nu är den som det är "begynnande haveri" på?

Tändningsfel?...Nja,tror ju inte det i "detta första läge"...men vet ju inte :/

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Någon med lite roliga svar anbefalles omedelbart ;)

Har någon bara en liten hint om vad det mest troliga skulle kunna vara så skriv något....Kan bara bli fel ;) så svara på ni som har det minsta lilla fundering i ämnet..

Kanske någon rent av har en 730/735:a M30 och som tycker sig känna igen något i min lilla beskrivning :)

He,he... by the way...slet av kofångaren bak i dag i bara farten ty jag har lite tendenser till djupare rostangrepp på sidorna runt denna kofångare som måste fixas innan man får skämmas ögona ur sig på "Stada" ;)

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hmmm.... jag läste texten ovan "lite igen" då ser jag ju att det kan misstolkas,menar att "gissa inte kan bli VÄRRE än fel"...

Ja....ungefär så.

Jag kommer att återkoppla hit när jag fixat felet/felen..men skriv gärna ner någon kommentar i frågan..

Mvh Janne.
Paap Reeder
Hej Janne!

Har vatt på tur några dgr.

Vad tror du om btr?

Sug i slangen och kolla att vakuum håller sig ... men försiktigt i början ty skulle den vara paj ... får du in 98 oktan direkt i magsäcken så ha mobilen inom räckhåll.

MVH /// Paap R
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Har provat det där som du skrev Paap,men ingen bensin där inte..

Ska mäta bränsletrycket när jag hittat lämplig manometer,T-koppling osv...

Visst f-n ska man ha "lite svårt" att trycka ihop returslangen från btr?,min går "ganska lätt" att få ihop om ni förstår..

Fler ideér? :)

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hmmm....Vad tror ni nu?

Luktar lite konstigt runt motorn när den går(aldrig kännt denna lukt förut)+ samtidigt om man provar att rycka bort kabeln till lmm så går det att varva upp utan vare sig misständningar eller "hackande"...verkar ha lokaliserat felet som det ser ut nu..

Jag ska bara leta rätt på min "f.d. lmm" som jag bara ska ha i garaget någonstans,då märker jag ju direkt om det nu är lmm fel,vilket jag nu skarpt tror på som sagt :)
Problemet är att jag lämnade in just denna lmm för "något år sedan" för rep. så jag är samtidigt tveksam till detta,motorn gick ju som en "gud" efter detta rep.(ja,till nyligt då :)) :/

Är detta tecken på att lmm är "väck" + om någon kan ge någon feedback på denna lukt som börjat uppenbara sig nu...

Hur luktar det?...Tja,inte ren bensinlukt/bränt el.dyl utan bara en speciell lukt runt motorn.
Kanske någon känner igen sig,dvs också har kännt en lite "skum" doft runt motorn när lmm falerat?

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Provat med min andra lmm med dåligt resultat,dvs går om möjligt ännu sämre med den...Var nog bara tillfälligt att det gick att "varva ur" med den andra lmm :/

Vart ju lite skillnad när man tog bort kontakten,men inte till någon "klockren" gång uppefter varvtalsskalan för den sakens skull,dvs försöket misslyckat totalt sett kan man säga :/

Felsökning fortsätter....

Måste nog ändå in till någon verkstad som har felkodsavläsare för om möjligt kunna se någonting där(men jag är tveksam till att man kan se något speciellt på min gamla vagn).

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej igen!

Är det någon som har en bild på hur det ser ut i botten på en bensinpump på en 735iA-88...Jag har en sorts filterstrumpa som banne mig inte ser original ut alls i inloppet till pumpen....Funderar på om det är någon form av "trasa" som åkt in i inloppet på pumpen(dvs någon som tidigare tappat denna in i tank och nu sugit sig fast där?...Förnuftsmässigt är det ett filter, men det ser inte riktigt ok ut det där som jag har skulle jag vilja påstå!?
Ser bara så fel ut :/
Går inte att ta bort heller så där smidigt heller vad jag kunde se/känna nu på direkten :/

Någon som plockat ur sin pump och kan ge någon form av besked vore ju bra..
Eller någon med en bild vore ju ännu bättre :)

Jag har kollat på "e34 sidan" som många brukar länka till(däribland jag ),men där ser man inte botten på pumpen så där tydligt :(

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Länk

Länk

Så här ser det ut...

Mvh Janne.

Bo
798
Bostedt
735iA -87
735il -91 (Manuell,diffbroms)
Chevrolet Blazer -99
Ser ju väldigt skumt ut det där, kan inte se nån nytta med att den sitter där överhuvtaget men jag har aldrig varit upp med pumpen på nån av mina 7or så vem vet...
hur verkar den sitta fast då?

Mvh Andreas
Bo
798
Bostedt
735iA -87
Chevrolet Blazer -99
Den ser ju inte ut att vara med här iaf:
Länk

eller är det den som är nummer 7 på bilden?

Mvh Andreas
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Kollade lite till :)

Japp,den skall sitta där,den är klämd fast där,så det är ett originalmontage :)

Dvs ett filter :)

Mvh Janne.
Bo
798
Bostedt
735iA -87
Chevrolet Blazer -99
hmm tycker iaf att det verkar konstigt med ett filter där och det ser ju även ut att vara ett ganska tätt sådant...det kan inte vara en strypning nr 7 heter ju strainer?

Mvh Andreas
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hmmm...Tja kanske det är en strypning,men då begriper jag inte vad den ska vara bra till...Räcker det inte med att ha btr som begränsning?

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.