AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.848

min tur - engine failsafe

Sida 1 av 2
Det är dags för oljeservice på kärran och jag satt som bäst och tänkte på att beställa en tid när jag observerade att motorn gick liiiite ojämt. 7/8? detta var direkt efter start och försvann ganska snabbt. körde vidare till jobbet och efter 3 mil lade jag mig i omkörningsfil, tröck på gasen och bilen dog. Motorlampa, oljelampa, abslampa lös och datorn förklarade artigt att motorn nu intagit en failsafe mode. Känns lite B med namnet failsafe eftersom den de fakto dog.

Bilen går att starta och köra utan missljud eller varningar men den dör på tomgång. Jag körde ytterligare 3-4 km för att hamna på ett rimligt ställe och det funkade om jag gick ut i step läget och motorbromsade. om jag istället körde automat så stannade den vid gassläpp.

Jag är inte så jättenervös då det plötsliga uppkommandet talar för ngt trist men halvbanalt. Avsaknaden av missljud gör också att jag kan hålla modet uppe.

Nu till saken:

Jag har kollat igenom här vad ni andra har för erfarenheter och stött på följande:

- lossnad vaccumslang
- trasig ABS sensor
- Trasig LMM
- taskigt batteri

Vilken ordning skall jag jobba efter tror ni? Och vilken vacccumslang skue kunna ge denna problematik? Slutligen, kan man eg mäta upp batteriet för att se om felet är där, eller är det bara att trycka i ett nytt? Att den dör på tomgång, kan det tala för LMM eller ngn annan sensor?

/Fredrik
Okej... nu är det som följer: Jag har kollat runt efter lösa slangar men inte hittat ngt. Batteriet är ett par år. Mätning gav 12.2V i vila, 13.7 med motorn igång och 12.4 då motorn stängdes av för att sedan dala ned till 12.2V igen.

Jag har gjort en batterireset och varit ute med bilen i 2 mil nu helt utan problem.

fråga 1:
Är det bara att köra på och se om det återkommer då?

fråga 2:
Såg någonstans att batterierna brukar hålla ca 12.4 V om de är fräscha, skall jag byta batteriet?

/Fredrik
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Taskig laddning låter det som delvis.....Gissning naturligtvis, med det är vad jag kommer att tänka på när du först beskrev vad som hände "på väg" s.a.s..

Sedan bör väl en "totalfrisk laddning" göra att batterispänningen åtminstone hamnar på dryga 14Volt,iaf inte lägre än 13,8-9.
12,2 låter ju för lågt helt klart med avstängd motor som du skrev..

Att den dör på tomgång kan ju vara "en hel massa",men din gissning på bl.a. def. lmm är ju inte "galet" på något vis heller,men lutar åt laddningsproblem tycker jag..

Jaja....Hoppas du finner något fel vad det lider..

Mvh Janne.
Jag hade omgående gjort en felkodsavläsning för att få reda på vad som var orsaken till att den gick ner i nödkörningsläge. Det finns många lägen på detta, från vavtalsbegränsning till ingen drivning alls, allt för att hindra följdfel eller förhöjda utsläpp, alltså inget konstigt med att den dog.
13,7V kan vara helt OK vid startad motor, det beror lite på var man mäter, hur mycket belastning man har igång, temperatur osv och inte minst på om voltmetern är kalibrerad till att visa rätt.
Spänningen vid frånkopplad laddning skall mätas med batteriet helt frånkopplat från bilen och efter nån timmes vila, minst. Då kommer den att ligga runt 12,7-12,8V vid fullt laddat batteri, ner till runt 12V vid urladdat.
Vid mätning i bilen ligger det några amp belastning på så fort bilen är i aktivt läge, dvs innan man stängt allt och väntat 16 min osv tills sleepläget går in. Därför blir spänningen lägre vilket kan vara helt OK. Full laddning förekommer sällan i praktiken om man inte laddar med extern laddare under nåt dygn minst.

FP
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok,där ser man,tack för input folke...

Har bara mätt på vad mina "ej sleepmodade" vagnar brukar ha(vad jag minns nu iaf) för spänningar när allt är ok..

Ja,på nyare BMW bilar(läs från ca E39->) kan man säkert hitta det mesta via felkodsavläsningar...Den lyxen(nåja) har jag inte alla gånger på mina äldre bilar hur som haver :)

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hur går det Fredrik?

Mvh Janne.
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Min 530 hamnade i Engine Failsafe p.g.a. fel i synkroniseringen mellan gaspedalens potentiometer och spjällhuset. Nollställde felminnet och gjorde en batterireset. Funkade i 1 vecka, åkte på att byta spjällhuset...
Är det drive by wire på din modell, ingen vajer mellan pedal och spjällhus?
Man har ändrat detta och använt båda modellerna genom åren. I båda fallen så sitter det flera potentiometrar på spjällhusets primär och sekundäraxlar.
Oftast är det dålig kontakt i kablage och anslutningar som utlöser felmedelande och nödprogram.

FP
Jag har internet haveri på hemmaplan så det är svårt för mig att besvara inlägg under helgerna. Tackar för hjälpen, nu känner man igen forum igen!!!

Jag ställde bilen och mätte lite som jag skrev tidigare. Gjorde en batterireset och sedan gick den bra i ett dygn. Sedan började det om igen. Batteriet är lite gammalt och såg ut att ha läckt lite så jag bytte i fredags eftermiddag. Men det gör ingen skillnad. Nu går den lite ojämt och stannar även på tomgång eller ibland vid inbromsning. Jag har ställt eländet i garaget och kör svärmors bil.

FOLKE:
Skall försöka kolla det där med drive by wire ikväll, återkommer.

Jag har carsoft mjuvaran men köpte aldrig ngt interface då jag hade för ny (!) bärbar för att ha ngn seriell port. Nu har jag en ännu nyare och bättre med seriell port. 15 dagar till bilen skall in för service, kanske hinner få hem grejerna innan.

Krill och Folke:
Spjällhus/pedal känns rimligt, första felmeddelandet kom som sagt i samband med gaspådrag vid omkörning. Har jag förstått det rätt om jag får ut en felkod på det via carsoft?

Tips för köpare av bärbara: Ofta finns de seriella portarna på de maskiner som är klassade för företag men inte på "persondatorerna" där kromade lister och motivlack är viktigare ;-) Jag har en HP i buissness klassen och på den är seriell standard. Den är dessutom rimlig i pris.

I'll be back

/Fredrik - som just nu kör en gammal japps SUV :-(
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jag har ju haft samma fenomen som du för något år sedan,dvs det du skriver om att den stannar på tomgång eller vid inbromsning(735)....För mig var det defekt Lmm som var orsaken då,jag har förresten drive by wire på 7:an..

Jag känner lite grann igen din felbeskrivning nu, ty jag har något tjall med min 735:a igen,misstänker faktiskt att det är spjällhuset som falerar på min nu...
Men vet inte i dagsläget.
(storyn "so far" finns i 7-serie forumet).

Mvh Janne.
Tjoho! DHL har enligt frugan levererat ett interface idag så ikväll blir det felkodsavläsning. 2,5 dygn från lagd beställning till leverans, imponerande.

I morgon hoppas jag på lite tyngre fakta att delge er. Såg även i anna tråd här att kamaxelgivare skall kunna ge liknande felbild. Borde väl dock dyka upp i felminnet (?).

Ett par timmar jobb till sedan hem och läsa av.

/Fredrik
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Om du har synkproblem mellan spjällhus och pedal så framgår det av felkoden du får ut med Carsoft.
För att göra en lite längre historia lite kortare

Jag har fortfarande krångel med min carsoft men tog bilen till en kompis med verkstad. Fick felkod på kamaxelgivaren (passagerarsida) samt LMM, bytte kamaxelgivaren nu i samband med service. Bilen gick fint i nästan 2 dygn, men dog sedan igen. Dock utan att gå ojämt.

anske är en LMM ändå. Skall läsa av felkoder nu igen och se om den har dykt upp.

En fråga, är det en baggis att byta LMM eller måste man göra ngn inställning eller något efteråt? Det är svårt att få verkstadstider och att bara byta ut den kan ju inte vara så märkvärdigt.

/Fredrik
ga
201
gagge66
540iA -99
Hejsan!

Bra att byta LMM. Har jag gjort. Fick ofta motorstopp vid inbromsning i korsning, fickparkering mm. Har inte hänt efter bytet.

Hälsn T
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Testa att dra ut sladden till luftmassamätaren först. Om inte det gör någon skillnad så är det ju med stor sannolikhet den. Nu har jag aldrig bytt LMM på en BMW men väl på andra tyska bilar och de har inte behövt något mer än byte, ingen omkodninge eller så. Möjligen har jag tömt felkodsminnet.

ga
201
gagge66
540iA -99
Bara att skruva dit den nya. Sen är det klart. Såg att Biltema börjat sälja nya LMM (Bosch). Men tror det bara var till VW. Men har hört att VW LMM ska passa till M5-E39!! Köpte min för 2500+frakt från annat ställe!
mycket intressant. Den kan alltså dö såväl vid stillastående tomgång men även vid gassläpp utan motorinbromsning. Ex vid 30-50 gassläpp och inbromsning så tvärdör den helt utan förvarning.
Den går att köra i steptronicläge om man använder motorbroms istället för vanlig broms.

De enda felkoder som kom fram var just LMM och kamaxelgivaren, kanske måste byta då. Men skall försöka det där med att koppla bort LMM först. vad jag har sett så sitter det bara en enda liten kontakt till den.

Två frågor (en lång och en kort)

1 (den korta): vad är bästa stället att snabbt få fram en LMM?
- BMW?
- annat?

2 (den långa)
- jag har haft ett snarlikt problem på min V70automat i ett år nu. Den går ned i varv vid imbromsning och kan dö ex i en korsning. känslan är precis som att den inte "kopplar ur". Oftast så hämtar den upp varvet igen men ibland inte. Jag har varit på volvo och på en lokal verkstad. Ingen kan förklara hur en automatlåda fungerar, ingen kan förstå vad som är fel, ingen har hittat ngn felkod (om de nu eg läste av den!). Båda säger att det nog får bli en ny låda. Skulle det alltså kunna vara LMM problem?? Vore ju en betydligt trevligare och billigare lösning än att byta lådan.

/Fredrik - den ofrivillige bilmekanikern ;-)
Var för snabb (läs för lat) sökning visar ju att LMM fås via holland, skroetn, BMW eller om man vill testa att köpa en för VW.

Ser att mekonomen har en för 3850kr. Låter mycket, måste kolla vad de kostar på BMW för det borde inte vara ngn större skillnad då. Skall kolla skroten också.

Men ni får gärna ge mig input på fråga 2 trots att det inte rör en bmw.

/Fredrik
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jo...angående "möjligheten" att det är fel på LMM, så kan jag ju bara skriva som ytterligare input att jag lät renovera min LMM på min 735:a efter symptomet bl.a. att motorn "dog" vid uppsläppt gaspedal(dvs tomgång ;)) emellanåt....efter denna renovering av en "specialfirma" så fungerade den igen helt utan problem..dock har jag en luftmängdsmätare med spjäll osv vilket du nog inte har :/

Men det där med att hitta någon som renoverar LMM är nog inte en lätt uppgift..."Min renoverare" har sin verksamhet i en "by" utanför Umeå och har ett "Rallyförflutet" tidigare vilket då gör att han har kontakter osv för att beställa delar/ha tid att fixa ett dylikt fel+naturligtvis kunskapen :)....Nu TROR jag INTE att det går att renovera en LMM med "hetfilm" som jag misstänker du har...jaja..bara som lite extra info hur som haver :)

Mvh Janne.
Det du kan göra med din lmm är att spraya den ren (sensorn altså) med crc's rengöringsmedel...(air sensor clean)

Billy aka Fantômas
ga
201
gagge66
540iA -99
Kommer inte ihåg exakt vad BMW tog för en LMM, men det var drygt 3000 iaf.
Om du vill ha numret dit jag köpte min för ca 2700 inkl frakt så powerposta mig.

Angående din V70 så stämmer det mkt bra in på mina problem innan jag bytte LMM. Min varvräknare gick i botten när jag bromsade in hastigt vid korsning mm. Oftast gick den upp igen, men ibland blev det motorstopp.
Ibland hände det flera gånger om dagen, ibland klarade jag mig en hel vecka. Hände också ofta när man "tricksade" med fickparkering. Hände aldrig när jag hade på klimaten. Då går han upp ett par hundra varv på tomgång!!

Hälsn Thomas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.