|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjena. På min bil har det uppstått ett klonkande ljud i bakvagnen varje gång jag växlar och släpper upp kopplingen. Någon som vet nått om detta? | |
|
kanske slitage och glapp pinjong- kronhjul, om man med en motorstark bil ideligen utnyttjar detta vid accelation så blir det det givetvis slitage i dreven, läste nyligen om en Z3:a 3.0 som ägaren skulle byta bakaxel på grund av tidigare ägare hade "lekt" för mycket, och han hade ett klonkande, om bakaxeln är densamma som 1.8 som till 3.0 då kan man förstå det men i ditt fall får vi hoppas på något lindrigare det kan finnas många orsaker bakhjulslager , bromsbelägg som kan ligga an försök analysera var klonket kommer från använd uteslutningsmetoden mvh Uffe/bildock |
|
|
Vi kan nog utesluta att tidigare ägare "lekt" sönder bilen då hon va en medelålders dam ifrån stockholm och hon ägt bilen sen den va ny. Jag börjar fundera på växellådan eller kopplingen nu, för växlar man väldigt sakta hörs det ingenting. Det är precis som om kopplingen inte släpper först och sen släpper "allt på en gång", det blir ett ryck och så "smäller det till". |
|
|
Får man fråga om du köpt bilen hos bmw i kristianstad?Jag tror att bakvagnsbussningarna kan vara slitna så att bakvagnen rör sig vid gaspådrag. /Ricke |
|
|
En annan teori kan vara någon av knutarna i kardan. Länk Jag hade hissat upp bilen och försökt hitta glappet den vägen.... Det som är bra är iaf att felet finns där hela tiden, det värsta är när det bara dyker upp ibland! |
|
|
3: Länk Z MMM Coupe |
|
|
jepp bilen är köpt i kristianstad.. känner du till den eller? något bra att veta? Problemet är att jag inte har någon lift. får väl köra hem till en polare. |
|
|
Helt åt skogen off topic: Lovemachine: Bor du i Kristianstad eller i trakterna runt omkring också? =) /Kristianstadsbo /// Viktor |
|
|
Nix. Bor i Båstad. Sveriges riviera hehe. Ligger typ 10-12mil väster om kristianstad. Så det är en bit o köra om du ville rejsa =) |
|
|
Läste precis i forumet om "Modifierad CDV på Z-serien?" Kanske den som e kass på min efter som kopplingen släpper så konstigt? Nån som bytt sån nångång? |
|
|
Lovemachine - Som jag skrev i tråden om CDV:en behöver du inte byta den, räcker med att ta bort den och lufta systemet så slipper man fördröjnignen i systemet. Klonkar i bakvagnen gör de flesta M-modellerna om man inte slirar allt för mycket på kopplingen, särskilt om man ger full gas till mellanvarv och kopplar ur hårt. Det kan funka att byta koppling/tryckplatta och svänghjul också. Jag ska beställa de prylarna från UUC snart om de passar EUR Z3M. Citat av ///MDex Länk When engaging the clutch from high revs (i.e. first gear to coast) the rear end 'clunk' is now gone. I love this! /// Viktor |
|
|
Jag hade ett klonkade ljud någonstans ifrån bak och tog för givet att gummibussningarna var slitna, men det var så att den ena hade glidit av halvvägs från fästet. Fråga mej inte hur det hade gått till för jag hade precis köpt bilen "(förmodligen hade förra ägaren lekt sönder den ;)", Men efter lite pillande så lyckades jag pressa tillbaks den, har för mig att jag använde en tving. Sen blev det bra. Niklas |
|
|
Precis som ViccoA skriver så klonkar M-modellerna väldigt i bakvagnen när man växlar om man inte slirar mycket på kopplingen... det gör även 2.8'orna så jag skulle inte tro att det är nåt fel på din bil Lovemachine! /Magnus Länk Happiness isnt around the corner... Happiness IS the corner! |
|
|
Nja jag vet inte så mycket om din bil...Jag var dock och tittade på den hos BMW handlaren i kristianstad,men jag köpte inte bilen då den i mina ögon var i väldigt dåligt skick(parkeringsskador i stockholm) + ett ganska högt pris!Handlaren sa att den var recondad,men när vi tittade in i bilen så var den riktigt skitig och när man satte på fläkten så sprutade det ut skit!Motorn lät ju inte så bra häller + att det var vatten i oljan. Det som var possitivt med bilen är väl historiken. Hoppas du är nöjd med bilen och inte tog illa upp med infon jag skrev om bilen(detta är ju min bedömning av bilen,kan ju vara fel!) Hoppas du vårdar den bättre än den gamla damen gjort ;) Själv lade jag till 11 000:- och köpte en 3,0L Coupé -02 utav en privatperson. MVH Ricke |
|
| Angående BMW i Kriistianstad är det knappast ovanligt att deras bilar är grymt skitiga/dammiga både på in- och utsida, fast jag kanske är putsbög :P Ibland undrar man om inte säljarna skäms för att kränga ny-bilar som det är så mycket damm på. Hur just det här exemplaret var förövrigt kan jag inte uttala mig om såklart. | |
|
Jag prutade ner bilen till 135k:- Och lack skadorna fixar jag gratis på jobbet, jobbar som billackerare. Men något vatten i oljan har jag inte sett. Och all info om bilen är bra info. Bättre o få reda på saker i förväg än efter. Man tackar o bugar för alla inlägg. |
|
|
har en z3a coupé -00 som också väsnas frikoppling ibland, mest när man växlar från 1an till 2an, och speciellt vid lugnare körning. Typ i garage när man skall parkerar å så ( ekar då gott såklart ) :( hehe ... E man lite fin på kopplingen så går de utmärkt att växla ljudlöst. Men alla jag pratat med säger precis som Z3 Magnus, att dom låter så å ingen fara. :P Tror de blir ett vinter projekt att ta reda på va tusan de gör att ljudet uppstår. |
|
|
Det är ju det vanliga 3-serie klonket (Z är byggd på förkortad 3-serie), bara att gilla läget, och byta bussningarna i bakvagnen. Tyvärr är det mesta på BMW gummiupphängt, och bussningarna slits, och då klonkar det mer, och bilen svajar mer, och byter fil ibland av sig själv. Detta fick mig att byta till Porsche...... |
|
| Lämna in bilen på BMW idag och dom gjorde en komplett felsökning på hela drivlinan efter min beskrivning på klonkandet, men dom hitta inget fel alls, och gratulera mig till en tiptop bil. | |
| Själv har jag bytt rätt mycket i bussningsväg och drivlina (koppling, svänghjul, hardyskiva, delrin carrier buschings bytta till hårda neoprene) Visst klonkar det lite mindre, men ingen större skillnad.Jag har ingen cdv kvar så det slirar väldigt mycket mindre mot tidigare. | |
|
ViccoA: Passar s52 svänghjul & koppling till en s50b32? Mmm Coupe |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.