|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Eftersom bilen är 10 år och saker som plast och gummi åldras, bleks och ser halv/heltaskigt ut har jag bestämt mig för att nu när ändå en hellackering ändå måste göras (skadegörelse), så ska jag försöka få bilen att se ut som när den lämnade BMW`s M- avdelning -96. Alla lister (karosssidor, rutor, tätning vid huv/bagagelucka osv skall bytas. Undertill kommer en hel del detaljer blästras och lackas i de kulörer bilen har orginal eller så nära det går. Alla demonterade bultar/skruvar med tillhörande mutter skall bytas mot nya i rostfritt. För varje del man rör eller demonterar hittar man ständigt nya saker som kan förbättras eller bytas ut, vilket alltid drar ut på tiden för att få sakerna färdiga. Har alltid velat ha en något äldre bil som håller så gott som samma skick som när den va ny och när man ändå drabbas av dessa förbannade avundsjuka idioter så får man väl ta chansen att försöka förverkliga en liten dröm. Alltid kul med en ny bil, men alla nya bilar är ju "fina", det är inte alla "gamla". Bilen va i riktigt fint skick innan, men allt kan bli bättre. Eftersom magen växer fortare än plånboken och det även finns lite tidsbrist så kommer det ta lång tid att fullfölja detta. Bilen kommer inte ut mer i år och kanske inte nästa heller... Känns bättre att göra ett seriöst arbete från början än slarva med vissa småsaker och känna i efterhand att man kunde gjort det bättre. Motorn har nu gått ca 650 mil sen den totalrenoverades i början på förra sommaren så även maskinellt känns det "rätt". | |
|
Kul att höra, om några år tror jag att de inte kommer finnas så många riktigt fina m3 e36 kvar, Hoppas att du inte tröttnar på vägen och den säljs. Låt de ta tid och du kommer ha en riktigt fin bil. Daniel -www.autokonsult.se- Länk |
|
| Intressant. Dock mycket pengar som bara står i garaget i 1 - 2 år. | |
Gemini__ |
Ska bli mycket intressant att följa, skulle vara trevligt om du dokumenterar allt och lägger upp bilder för allmän beskådning =) Lycka till //Thomas |
pg_ice |
328CIA: här har du en garanterat. jag är väl inne på samma linje som AW att försöka behålla original skicket och byta ut det som ser slitet ut. men till skilnad från AW så kommer inte jag att ställa bilen,förutom på vintern då. M3or ska köras och upplevas mer än i ett garage! punkt slut. jag har redan börjat att byta ut lite grejor som sänker bilens annars otroliga skick. jag lägger upp bilder vart efter det byts ut under "galleri och projekt" Länk |
|
Bra beslut, finns nog inte många fina om några år. Det är nu det roliga börjar och det tar aldrig slut! mvh Daniel Länk När det händer så händer det fort, Autobahn |
|
| Tänk på att rostfria skruvar gjärna skär i gängorna så det är att föredra att du använder galvad stålskruv. | |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
a_wingard73! Spännande!!! Hoppas du bloggar med lite bilder! Ska bli intressant att följa i sånt fall. Hoppas den inte blir för fin för att brukas bara! ;-) MVH Patrik "När man står med båda fötterna på jorden,har man ofta bilen på bilverkstaden!" |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Precis som E.Meister skriver!! "Det är nu det roliga börjar"!!!! =) Du kommer att märka att man aldrig blir riktigt nöjd...man börjar till slut att leta efter nya saker att renover eller byta till nytt! Det har både E.Meister och jag redan fått erfara!! hahaha!!! MVH Patrik "När man står med båda fötterna på jorden,har man ofta bilen på bilverkstaden!" |
|
Yes Patrk, en never ending story. Jag har redan planerat vinterns sysslor. mvh Daniel Länk När det händer så händer det fort, Autobahn |
|
|
Tackar för era kommentarer! Bilen kommer aldrig bli så fin att den inte kommer användas, det kan jag garantera! Det roligaste jag vet är banåka, vilket bilen fortsatt kommer användas till efter detta. Bilen brukas ju inte vardagligt, men körs gärna för nöjes skull nån gång på helgen oså. Egentligen vill jag inte ha bilen stillastående så lång tid, men när andå bilen är nerplockad känns det dumt att sätta ihop den bara för körandets skull innan den känns färdig. Möjligheterna att fräscha upp "allt" blir lättare med då inte bilen skall ut för att köras och bli skitig för att sen in, och rengöra igen. Hade jag inte tänkt behålla bilen MÅNGA år framöver hade jag nog inte ens tänkt tanken på detta då det troligtvis är ekonomiskt oförsvarbart efter tidigare trassel med motorn osv. Ser ingen annan bil som kan skänka mig det M3àn gör i samma prisklass. E46 vore givetvis skoj, men det skulle ändå bli samma visa (fälgar, bromsar, fjädrar/dämpare osv osv). Och så mkt roligare så det är värt de pengarna mellanskillnaden skulle bli kan det bara inte vara värt enligt mig. Pengarna är ju också en sak som gör att det drar ut på tiden. Jag har vanligt jobb med normal inkomst, villaägare och sambo. Skulle alla pengar läggas på bilen på en gång skulle man få offra allt för mkt annat, vilket det inte är värt. Har tänkt lägga en budget på ungefär det jag för närvarande lägger på helförsäkringen var månad, kommer läggas på renoveringen, så får det ta den tid det tar. Garageförsäkringen är ju som en piss i missisippi jämfört:) Självklart skall jag uppdatera här när nåt är gjort eller på G. Jag har inte som mål att få bilen till strikt orginalskick. Bilen kommer vara ungefär som nu, men med ambition att de flesta detaljer ska se /vara så nytt som möjligt. |
|
|
Låter grymt intressant AW. Hoppas du lägger upp bilder på "bygget" så man kan följa skönheten. LYCKA TILL! Mvh Jimmy Länk |
|
|
Tackar! Ja jag lovar lägga upp bilder under projektets gång. |
|
|
Här kommer lite bilder. Har inte hunnit med så mkt. Varför skruvar jag själv undrar säkert många när lackverkstan kunde gjort det eftersom försäkringen skall täcka. Jo jag låter ingen pilla på grejorna om jag anser att jag kan göra jobbet bättre eller lika bra själv. Jag vill va säker på att allt sitter med samma eller nästintill, eller om möjligt bättre än från fabrik. Dessutom tar det bara längre tid att få tillbaka bilen om han skall ägna sig åt en massa mekande med. Sen är det ju långt mer än bara lite färg som skall på. Sitter bilen ihop när den återlämnas blir jag tvungen att plocka ner den ännu en gång. Det är ju nästan ett rent nöje att skruva och pilla eftersom man lär sig mycket om bilens uppbyggnad samt konstruktion. Länk till bilder: Länk |
|
| Fan vilket nördigt projekt!!! Släng ihop skiten och åk. :-) | |
|
Hmm ja alla har vi olika uppfattning om saker och ting tydligen... |
|
| Ja kämpa på bara kommer bli kanon!! | |
Gemini__ |
Ja, alla kan ju inte vara äkta BMW-entusiaster/fantaster Robban. ;-) |
|
"Ja, alla kan ju inte vara äkta BMW-entusiaster/fantaster Robban. ;-)" Ähh, jag är bara lite avis, ha en M3:a ståendes för att byta lite lister, klart att det är nördigt ;-) |
|
|
Ja hade det bara vart listerna som skulle bytas/fixas hade den inte vart "stående". |
|
|
Ja hade det bara vart listerna som skulle bytas/fixas hade den inte vart "stående". Det blir skitfint, ville bara retas lite. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.