|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! har planerat och bygga en gaturacer med banambitioner "lågbudget till att börja" och undrar lite om ni har erfarenhet om vad man kan upgradera till för bromsar, stötdämpare, avgasystem osv. även tips om vars man kan få tag i en störtbur hade carit till hjälp. motorn kommer doch att lämnas rätt så orörd till att börja med. får ta itu med effekten senare. har nån erfarenhet av G&M väghållningskitt? Mycket frågor men vill veta så mycket som möjligt så man får fixa rätt grejjer och börja snickra utan avbrott.. Bjösse. | |
|
hej Jag har GM motorsport 60/40 väghållningskit på min e30. Har ingen erfarenhet av andra kitt lr så men var extrem skillnad mot original. Riktigt stenhård blev han, komforten blir väl lidande men jag skiter i vilket iaf. Är helt klart riktigt nöjd. Bromsar är ju det första steget att köpa slitsade skivor i original storlek och några vetiga belägg, ska tydligen göra enorm skillnad. Ska själv göra de så fort motorn är klar. Angående bur så ska det ju finnas färdiga versioner vet jag att jag har sett, men kommer dock inte ihåg var men letar du lite så ska de nog lösa sig. mvh jonas |
|
|
Köp ett Motornord Bilstein sprint fjäder/stötdämparkit och glöm sånt skit som GM.... kostar lite, och är riktiga prylar (men ändå prisvettiga för vad man får)men det kostar att ligga på topp! kör själv med det och glöm inte att åtminstone byta alla bussningar till åtminstone fräscha orginal. |
|
|
Tack för tipsen. funderar på att byta till polyuretanbussninga, men finns det inte några färdiga kitt med alla bussningar eller måste man beställa bussningarna separat? blir nog ända att ta ett gm-kitt till att börja med. bara så att jak kan köra resten va den här sommaren iafall. kan ju alltid byta till bilstein nästa år =) ska ta och beställa ett shorshift spak från motornord iafall. är det nån skillnad på drivlinan mellan 320 och 325? ska nog försöka skaffa en haynes bok på bilen. |
|
|
är inte samma drivlina.. |
|
|
Om du ska köra lite seriöst på bana så glöm sänkfjäder/dämpar kombinationer... Riktigt bra chassi prylar till rätt pengar hittar du hos www.millway.se Ring Samuel om du skulle vara osäker på vad du behöver så räknar han fram ett chassi som passar. |
|
|
mycket intressant sida det där! ska nog fundera på saken. har handlat bilen idag, blir att gå igenom den grundligt i morgon och se vad som behövs fixas upp till besiktningen förutom ett nytt batteri, fixa punkan och serva bilen. vad är det som skiljer drivlinan åt mellan 325 och 320? förutom att kopplingen antagligen kan vara kraftigare. Lågt flygande asfaltsfluga. |
|
|
allt skiljer väl i drivlinan, låda kardan o klump är annan |
|
|
Antar då att det är kraftigare grejer då. om man i ett senare skede byter motor bör man alltså byta hela drivlinan också. så att det håller, eller räcker det med orginallinan? Såg även att dom själer en uppsättning alpina b6 bromsar. funderar om det är något att satsa på och om man kan klämma in det i budgeten. Lågt flygande asfaltsfluga. |
|
|
ska väl hålla rätt hyffsat vad jag hört men handlar ju inte om några större pengar i sammanhanget. kör tills det rasar sen byt?:) |
|
|
man får väl göra så =P tror doch inte risken är så stor med tanke på orginaleffekten. |
|
|
Behåll std brosarna orginal skivorna är mkt bättre än mnga av dom här sk rejsskivorna, ev kan du uppdatera till 325ixt ventileradeskivor och ok bak. Std bromsar funkar rellativt bra med riktiga belägg (se bara till att du får bra kylning till bromsarna) Gula koni funkar faktiskt väldigt bra, ev kan man få dom omspecade om man väljer att köra med hårda fjädrar. Uppdatera fjäderbenen till 51mm (ala 325 318is osv) För skojs skull kan du bygga om till justerbara undre fjädersäte så du kan ställa höjden och vikta in bilen (samt kunna få vettig hårdhet på fjädrarna. Ev kan du skippa koni där bak och lägga några extra kronor och sattsa på en coilover dämpare med justerbara dämp värde. Med stöttor så gäller att man får bara det man betalar för. Bussningar, det finns både plast bussningar och aluminium bussningar att hitta. Och det är rätt många som säljer sådant i dag bla millway. Ett hett tips är titta på allt som alla andra har gjort, kolla om det verkar vara en vettig lösning och se om du kan göra det billigare själv. Det måste inte kosta en massa pengar för att pilla ihop en kul busbil! Och man måste absolut inte lägga stora pengar för att få till en bil som funkar på bla banträffar/slalom körning osv |
|
|
skulle rekommendera dig köpa Bilstein Grupp-N dämpare samt fjädrar; kila in till din bmw handlare och beställ följande; Framdämpare 300/300 31 32 2 483 088 Framfjädrar 120Nmm 31 33 2 221 861 Bakdämpare 200/200 33 52 2 483 087 Bakfjädrar 180Nmm 33 53 2 221 865 kostar väl ca 15-16000kr eller något i den stilen men då har du mkt MKT bra grejer,.. stötdämparna finns även Hos Ga-Lindberg till lite bättre priser; www.Ga1.se Vill du ha coilover kan du köpa Bilstein stötdämparna samt komplettera med coiloverkit från www.Millway.se han har fjädrar i rätt hårdhet (120Nmm fram 180Nmm bak) mvh Peter |
|
| Hmm lät lite dyrt med tanke att jag satt upp en budget på 20-25t för bygget i år! bygger med mottot "mest kul för pengarna" =) så att lägga ner 15 tusen enbart på fjädrar och dämpare pajjar min budget kanska saftigt. dock inte omöjligt att man gör det i ett senare tillfälle. | |
|
oj!.. läste nog inte så noga i tråden :o) well jag vet bara av erfarenhet om man inte köper rätt från börjar så blir det egentligen bara dyrare.. jaja lycka till med bygget hur som helst! det hänger ju inte på prylarna,.. att köra så mkt som möjligt är väl viktigast mvh Peter |
|
|
Har fått hem bilen samt beställt nya däck och ska gå igenom den och besiktiga den så fort jag får ledigt från jobbet, har fått tips om en 2.8l motor från en 528 87.a funderar om det är något att sätta in i bilen men undrar om den passar? eller är det bättre o jaga tag i en motor från e34,ans 525, passar dom i e30 eller behöver man modifiera mycket för att det ska passa? har inte lärt mig riktigt ännu vad motorkoderna heter på motorerna... |
|
|
sitter ju m20b25 i e34 525, alltså samma som i e30 325. passar rakt av. Så mkt jobbigare me 528 motorn, men kanske mer effekt? |
|
|
Länk Där har du info om m30 i e30 |
|
| ok! tack. blir nog att jaga tag i en m20b25 med komplett drivlina. natar att orginallådan och bakaxeln inte håller så bra mde den motorn. | |
|
ok japp de blir ju smidigt och bra:) |
|
| Känns bekant det här, håller själv på och fixar en e30 som ska gå som brukis i första hand. Ang hurvida 320 drivlinan håller för m20b25 motorn så kan jag bara säga att det håller. Jag är inte snäll mot grejerna men det har bara fungerat för mig så ska du inte ha mer än de 170hk som 2,5l motorn lämnar behöver du inte byta nått, möjligen tryckplattan. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.