AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
7.115

E30 M3 övervarvad, vad kan ha gått sönder?

Sida 2 av 3
Visa användare
875
Europa Meister
E31 850/6 -91 M-sport
Det är bara att betala och se glad ut! OT har du lagt in din bil på M3E30.se?
mvh Daniel

Länk
När det händer så händer det fort, Autobahn
M3
36
M3nerd
318i -87
M3 -88
Ja sånt är livet ibland. Jag är registrerad på m3e30, #0068 :)
M3
36
M3nerd
318i -87
M3 -88
Nya rön. Rigo vill ha, hör och häpna.. 40 tusen enkronor för reparation med allt inräknat!! Visserligen byts då alla ventiler, men hej o hå. Köhler gissade på runt 15 k om jag kommer och lämnar bara toppen där, sen tillkommer ju packningar, skruvar osv och då hamnar det på 20 k.
M3
36
M3nerd
318i -87
M3 -88
Så jag har således bestämt mig för att plocka av toppen själv. Men blir lite förvirrad över en sak här. Ser att toppen är tvådelad. Jag vet inte om man måste ta bort översta delen först, för att komma åt toppbultarna?

Om ni vill ta er tid att kolla på ett par bilder blir jag glad :)

Vilka måste jag lossa, skruvarna p åbild 1, eller 2?

Länk
Länk

Ett par bonusbilder också:

Länk
Länk
ma
27
mattias_m3
M3 E30 -87.
728ia E38 -00
318i E30 -89
540i E34 -94
Min m3e30 lätt likadant föra våren ljudet kom på ett par sekunder,
jag stängde av motorn direkt plockade ur o rev den! det va ett
vevlager som hade gått i sig, inte roligt inte biligt
vevaxeln, stakar m.m hade också fått stryck.
Lämnade motorn till Köhler föra hösten fick tillbaks den för 2 veckor sedan
trimmade lite samtidigt o det va rätt skoj för det hade nog inte blivit av
om jag inte behövt ta ur motorn!

Man måste ju se det positivt!!!!!!!!!!!!!!

Hoppas att det bara e ett par ventiler på din bil; lite smidigare att fixa.
M3
36
M3nerd
318i -87
M3 -88
Ja jag hoppas såklart också att jag slipper undan billigt, men det verkar tyvär inte så :(

När jag lossade kammarna såg jag att ena kamen skurit lite vid 3:e överfallet från kamdreven räknat, plus lite märken på ett par nockar. Vet inte om det går att putsa eller något. I västa fall blir det ny/nya kammar och då slutar väl notan snarare på 30k och inte 20.
Fr
251
Fredric
320i -09
M3 E30 Köhler 2,7
Det e värt vart enda krona...det har man igen sen..Köhler har precis satt i en helt nybyggd motor här byggd av helt nya delar..ja allt, block osv. en 2,7L.. den e dyr kan jag lova men kul :)

ma
27
mattias_m3
M3 E30 -87.
728ia E38 -00
318i E30 -89
540i E34 -94
Låter grymt trevligt! har du bänkat motorn
Vad har du gjort med toppen, system, sprut?

Kommer du till knutstorp?
Om det stoppar med 10.000:- så lär det vara bra trots allt. Hela motorn kan ju rasa, så Du kunde ha haft större otur.

Din kompis borde stå för allt när han körde sönder den åt Dig! Är han en fattiglapp så kan Ni väl alltid dela på det, men har han arbete o bra ställt så är han en gniden snålis om han kör sönder kompisens bil och sedan låter honom pröjsa för smällen!
Fr
251
Fredric
320i -09
M3 E30 Köhler 2,7
mattias_m3 : Ja, jag ska dit...det är gjort allt med race grejer (dtm) den ger en bit över 300+ på rullande landsväg exakt i motorn ska jag få sen på papper.
ma
27
mattias_m3
M3 E30 -87.
728ia E38 -00
318i E30 -89
540i E34 -94
f-n va nice! Hoppas du kör med pärlan, är ganska sugen
att se den!
Fr
251
Fredric
320i -09
M3 E30 Köhler 2,7
mattias_m3:..klart man kör...jag å min far kör så mycket vi kan med den såklart...det e det den är till för:)

ma
27
mattias_m3
M3 E30 -87.
728ia E38 -00
318i E30 -89
540i E34 -94
Fredric:.... Hur långt har du kört sedan trimningen? Köhler ville
att jag skulle köra minst 150mil innan mappning
o bänkning så jag resan till knutstorp blir bara inkörning
M3
36
M3nerd
318i -87
M3 -88
Det visade sig att samtliga kolvar fått stryk av samtliga avgasventiler. Så det är minst 8 ventiler som ska bytas, och så har jag tre alternativ med kolvarna. Ventilsäten ska eventuellt fräsas om och ventilförningar byts ut.

1. Slipa väck graderna på kolvarna och köra vidare. Ska tydligen funka att göra så enligt köhler. Kunde inte se att det lossnat flisor från kolvarna, och cylinderloppen såg ok ut.
2. Köpa begagnade orginalkolvar.
3. Smidda högkompare.

Kammarna kommer ses över, och ev. slipas till.
Fr
251
Fredric
320i -09
M3 E30 Köhler 2,7
mattias_m3: vi körde ca 120 mil

320-325
inga dåliga kostnader för ett litet misstag. angående alternativen så beror ju allt på pengar och hur seriös du vill vara.

sen att din polare körde var ju synd.. men jag tycker inte han skall betala för kostnaderna. speciellt inte om man vill/ eller får smått övertala han att köra. han kanske kände sej osäker med den gamla m3 an s låda.

jag lär en polare köra min nyrenoverade 320 e30 med 525 maskin. och efter han kört med den så började den dra vatten. p.g.a toppen blev skev= han gick på för hårt innan den hann bli ordentligt varm.

taisär grejorna själv .. läs hynes eller andra massa mek tips på it. köp verktyg på biltema dom med 10års garanti duger bra. och sätt igång att pilla. sen lämnar du in topplock löst till motorrenovervare som enbart fixar med sånt som kräver speciel, verktyg. att slipa in ventiler kan du göra själv samt montera dom m.m slipa väck jack på kolv toppen beror lite på. men jag hade gjort det själv med nån högvarvig slip stift maskin. finns billigt på biltema m.m bara att vri runt remskivan så kolv efter kolv tittar upp.

men jag tänker ju efter min ekonomi. om man tycker att 30.000kr är mkt men det får jag lägga ut, så gör man det, i mina öron låter det för mkt för det jobbet på en 4cyl 16vent motor.

klart byter du kolvar o sånt så börjar man kanske förstå. men då kan du likaväl byta vevstakslager samt ram lager kanske .. och allt annat man bör passa på att göra i såfall. vetil säten kan du ju kolla själv. köp nya ventiler och sätt i dom i toppen men inte med fjädern m.m utan löst i . sen slipa in den försiktigt och känn om den känns tät. häll på lite t röd i förbränningsrummet okolla om det är tät. använd krita oxå o se om det är jämnt. m det är är rejäla jack i ventil sätet så får du låta topplocks enovernan fixa nya säten eller fräsa iordning dom åt dej. att överfallen på kammen är fula är rätt vanligt på många bilar. på toyota supra mk3 alla man tar isär ser ut tt vara skurna nästan. med det är ingenting att bry sej om IAF på 7mgte (supra mk3). en sådan högvrivg maskin som M maskinena är så är nog alla toleranser nogrannare.

mvh Johannes
320-325
och historien om min E30 blev att sen började knacka senare . inte kunde jag ta betalt till min kompis. ifs så är det misstaget som din polare gjorde tydligare.

men det är vanskligt att låna ut .. bilar och SPECIELLT M bilar.om man gör det så får man allt ägna nån tanke på att det kan hända nånting. jag tycker det är lite nervöst att låna andras bilar och försöker undvika det i stort mån som möjligt. man har olika körstilar och bilarana är olika skötta det är alltid en risk.

mvh Johannes
we
16
wester
325i-87turboprojekt
hej. du e möjligtvis inte intresserad att sälja den smed motorskadan? ofta om man gör detta misstag så knäcks den grövre ventilfjädern varefter nästa gång man gasar lite extra så går den mindre fjädern av och då blir det tråkigt. så kolla dessa också.
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Wester
På vilket sätt ska ventifjädern kunna påverkas bara för att man har fått ventilsläpp?Förklara dig lite bättre vore intresant att veta.

Min M
Länk
M3
36
M3nerd
318i -87
M3 -88
Jag kan tänka mig att sälja den. Har inte påbörjat renoveringen än pga ekonomin. Det får vänta en månad till. Så det enda jag har gjort är att plocka av toppen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.