|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hjälp! Igår hände det som inte får hända. En vän körde bilen, och vid 7000 rpm på 4:an skickas av misstag 3:an i istället för 5:an. Motorn ylar till riktigt jävligt. Detta hände på E4:an och det gick inte att höra direkt om motorn hann ta skada, så bilen kördes hem de kvarvarande 5 km. I tätbebyggt hörde man dock att det tickade mer än vanligt, och slutligen när jag ställde den hemma lät det inte alls mysigt. Ganska hårt knackande och tomgången är väldigt ojämn. Hela bilen skakar så jag antar att någon ventil inte håller tätt. Märkte även att motorn svarade dåligt. Vad tror ni kan ha hänt? Vad finns det som kan ha tagit skada? Sitter överliggande kammar i s14b23-toppen för dom som inte vet. Undrar även om försäkringen gäller i detta fallet. Det är ju mänskligt fel så helförsäkringen borde väl täcka? Tackar på förhand! MVH | |
|
Hoppas du får ta det på försäkringen. Annars är det tyvärr bara att öppna motorn och börja gå igenom. Om man får se det på den ljusa sidan så har du ju en fin möjlighet att skrämma upp den lite ;) |
|
|
Jo det är sant. Men det var kanske inte riktigt så jag ville då jag hade tänkt sälja den så småningom. :( Pratade med Rigo bilservice i halmstad och dom trodde att det handlar om skevade ventiler, precis som jag. |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Börja med ett kompprov(om du vågar ha runt motorn igen innan inspektion),och sedan öppna för inspektion av ev ventilhaveri eller sträckt kedja. MVH Patrik "När man står med båda fötterna på jorden,har man ofta bilen på bilverkstaden!" |
| En pungkula på viparm. Eller blir jag av med den... | |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Snajdaren! S14 motorn har mekaniska lyftare. En pungkula fattigare!!! =) MVH Patrik "När man står med båda fötterna på jorden,har man ofta bilen på bilverkstaden!" |
|
Kompprov känns lite överflödigt. Jag vet att en eller flera ventiler inte tätar då bilen går väldigt ojämnt och inte drar som den ska. Så isär ska den j ui vilket fall som helst. Är nog inga allvarliga stukningar av ventiler, men lite har dom slått i. Tur att vännen min reagerade snabbt och tryckte ner kopplingen igen, annars hade nog historien blivit betydligt värre. Väntar nog en räkning på 10-15 tusen tyvär :( |
|
|
Troligen har du krökt några ventiler, det är bara att lyfta på toppen och plocka av samtliga för kontroll. Ventiler till S14 köper du billigast hos motor renoveraren, jag köpte på motor renova i HBG till 1/3 del av priset. När jag köpte min M3a tyckte jag att det gick tokbra, bara några veckor senare hände något vid långkörning i hög fart, det visade sig att tre ventiler var lite senda och en hörna hade gått av på en av dom. Det visade sig att tre ventiler var kass, efter byte gick bilen mycket bättre. Det går på 8-10 papp och fixa, be din kompis om ekonomiskt stöd.... |
|
|
Ok, Sunn. Matnyttig info. Du hade inga problem med att de snea ventilerna ätit sig in i ventilsätena? Jag hoppas på att det inte är så på min. Vet visserligen inte vad det kostar att fräsa om sätena, men jag slipper det gärna. Motor renova, säger du? Får ta och kontakta dom. Men kommer troligtvis lämna in bilen till Rigo i halmstad så dom får sköta skruvandet. Har inte riktigt tid eller kunskap till det själv. Kompisen kommer stå för halva kontnaden som tur är :) Tackar |
|
|
Riktigt trist det som hänt!! Jag kan verkligen rekommendera Rigo att göra jobbet! Dom har gjort massor av kanonjobb på de BMW jag ägt. Bl,a en totalrenovering av motorn på min nuvarande M3. Lycka till! |
|
|
Åh nej vad ska jag säga till min tjej... Chip Chop Slice! Lite smått klantigt att lägga i 3an istället. |
|
|
Jo. "lite smått klantigt".... Men man kan inte bli sur på goda vänner. Bara att ta det som det är :) Har hört att andra som inte är vana vid E30 M3:ans låda har gjort samma miss. Tydligen är det lättare än man tror. Hur som helst, så ville Trygg Hansa inte ersätta mig eftersom det enligt dom var ett resultat av normalt användande?! Kommer att ringa dom igen för att tala vett med dom. Detta är enligt mig en förarmiss som kan jämföras med att somna och köra i diket. Inget som händer varje dag, men lätt hänt. |
|
| Får du ut pengar på försäkringen om du somnar vid ratten?Vilket fall så ryker kortet då så det är inget att rekomendera. | |
|
Trist det som hänt, det låter som om flera ventiler har krökt sig. Köhler kan rekomenderas om du inte gör jobbet själv. Lycka till! mvh Daniel Länk När det händer så händer det fort, Autobahn |
|
| Europa Meister. Tack för tipset. Ska kontakta Köhler också, men Sunn's tips om att köpa ventilerna på motor renova verkar hett om priset stämmer. Kanske köper jag ventilerna där, och lämnar in jobbet till Köhler/Rigo sen. | |
|
Vevainte runt moton mer och framför allt starta den inte! pga risken att slå av en ventil och då är det helt andra pengar vi pratar om i slutänden! Eftersom du inte själv verkar kunna fixa detta felet så lämna bort det! S14 maskinen är mkt lättskruvad och den bör vilken någorlunda hyffsad bilmek kunna reda ut att fixa till. Absolut inte svårare att skruva med än vilken annan twincam maskin (som i princip sitter i alla bilar) När dom ändå har i sär allt byta då ventiltätningar och styrningar och kolla upp ventilsätena. Se bara till att släppa kamaxlarna rätt dvs försiktigt annars kan axlarna gå av. Sen tar inte motorförsäkring några skador på en så här gammal bil..bara glöm det!! |
|
| vadå halva kostnaden, du har ju inte gjort nått varför ska du betala?? aja vill inte lägga mig i men det låter konstigt i mina öron att han inte betalar allt. Man ska stå för vad man gör säg det till snåljåpen ;) | |
|
Pelle Persson. Jo, tack. Tänker göra en total topprenovering när jag ändå håller på. Om dom tänker lyfta ur motorn när dom mekar kanske dom lika gärna kan byta ram/vev-lager också. Pelle. Jo jag vet, och jag grämer mig över detta. Men jag är för snäll för att begära hela summan, även om han erbjöd sig betala det först. Och det var jag som i stort sett tvingade honom köra så jag får skylla mig själv till viss del. |
|
|
Pelle Persson: Vad menar du med "Se bara till att släppa kamaxlarna rätt dvs försiktigt annars kan axlarna gå av"? menar du att kamaxlarna kan gå av!? -Upplev körglädjen i M3 E30! |
|
| SL. Tyckte med det lät lite konstigt :) | |
| Räknade lite på utväxlingar på 3:an och 4:an. En växling från 4:an på 7000 varv till 3:an resulterar i 9800 varv. Köhler gissar på flertalet slagna avgasventiler, och eventuellt någon insugsventil också. Runt 8 ventiler med andra ord tror jag det är jag får räkna med. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.