|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Tackar, men jag hittar inga på webbsidan? Måste man ringa/maila dit el har jag missat nåt? Vet du nåt ca pris? | |
| Volvos och BMWs orginalfälgar är ungefär 4x hårdare material i (självklart beroende på vilka replicor det är) vilket innebär att de inte blir deformerade lika lätt om man kör ner i ett potthål eller motsvarande. Uppgiften kommer ifrån en kille med över 10år i fälgrenoveringsbranschen, men oftast så kan man ju köpa en helt ny uppsättning med däck och allty för samma peng som en orginalfälg så tja.. Har testat både och körde med 18" RS4 replicor på en A4 funkade hur bra som helst, nu rullar jag på M5 19" orginal. | |
|
Varför köpa nytt crap från Kina, när det finns begagnade BBS, BMW, Alpina osv ute i bra skick för ungefär samma pengar? Jag tar hellre lite små blessyrer bara jag får ha kvalitetsfälgar! :) Mvh Markus |
|
|
Det är så mycket rykten och "snack" - som att t ex ALLA replik-fälgar är usel "Kina-kvalitet". Det är ett korkat påstående, då ALLA fälgar nuförtiden - även BBS och andra tillverkas i Kina, Thailand och Indonesien. Det beror på att det är så enormt mycket billigare för företagen. Det är samma sak med i princip varenda sak du ser omkring dig i hemmet, kylskåp, frysbox, värmepannor, TV, hemmabio, telefoner, grillar, bildelar, belysning, möbler, kläder, kameror, datorer etc - allt är tillverkat i Kina och skickat till europa via båt. Kineserna är oerhört skickliga. Enda skillnaden är att BMW original ganska säkert är hög kvalitet. Dvs, lack som inte släpper och låg vikt t ex. Med en replika-fälg varierar kvalitén, man kan inte vara lika säker. Det kan bli en chansning. Dock kostar dom bara en femtedel eller ännu mindre. Jag har själv genom åren köpt ett tiotal olika uppsättningar replikafälgar, både till BMW och till Mercan och jag har aldrig haft problem med rundhet eller balans. Dock har dom i vissa fall varit onödigt tunga (sliter på hjulupphängningar). På Mercan hade jag tidigare OZ Racing split original men kör nu en replica av Brabus. På 540 har jag just nu original E39 M5-fälgar med dubbfria vinterdäck - funkar kanon! På min E38 sitter 20" Breyton-replikor som är lätta och fina, bra finish, men jag tror lacken släpper lättare på dom. Inget har släppt ännu, men jag kör den ju bara på sommaren. På X5:an sitter original 20" fälgar, men dom vill jag nog inte veta vad dom kostar på BMW. Det var samma sak med Alpina 20" som jag hade på E38:an, dom kostade tydligen 73.000 kronor utan däck för tio år sedan. Så mitt råd: samma som Hassos: det är rätt okej grejer i nästan alla fall, och ett skrap mot en trottoar gör inte så mycket, du blir inte så himla ledsen. Om du har onödigt mycket pengar och vill bli av med dom så kan du få ett kontonummer av mig och sätta in pengar på istället.. :o) |
|
| I samband med köpet av min bil beställde jag s k replicafälgar på 18", M5-modell. Det kommer jag aldrig att göra om. Fick oerhörda problem med obalans p g a dålig centrering, vilket inte gick att balansera bort trots flera försök hos däckverkstaden. Det blev omedelbar retur av fälgarna till säljaren. Kör nu på originalfälg 124, 18" Ingen obalans tack och lov men visst spårar det som vanligt men det är knappast hjulens fel. | |
| Jag köper de fälgar jag tycker är snygga och som inte kostar för mycket, jag hade BBS original splitfälgar till förra 540in där både däcken och fälgarna var slitna, sålde dom billigt och köpte Y-rondell som är väl en slags replika fälg med hyfsad kvalite, funkar jättebra :) Har gjort likadant med den här 540in, Nya y-rondell igen. Till förra 523 köpte jag ac-schnitzer kopior men klarlacken flög av bara man tittade på dom, fick nya fälgar men de var likadant där så kvaliteten varierar ju. | |
|
"Volvos och BMWs orginalfälgar är ungefär 4x hårdare material i (självklart beroende på vilka replicor det är) vilket innebär att de inte blir deformerade lika lätt om man kör ner i ett potthål eller motsvarande. Uppgiften kommer ifrån en kille med över 10år i fälgrenoveringsbranschen,..." Vilket betyder om man kan något om gjutning så kommer orginalfälgarna att spricka mycket lättare än kopiorna. Jag skulle ju inte gått allt för mycket på hans tioåriga kunskap.. // Jonas |
|
Lu 204 BMW 525 xi e61 LCI -07
BMW 320 e30 m60 6vxl -90 BMW 540iM -93(5vxl) BMW 635csi(?) m60 6vxl -76 |
Jag hade 18" M5 replica fälgar på min 540 E39. Dom såg hur bra ut som helst, men jag tyckte det vibrerade hela tiden, trots nybalancerade osv. Efter ett tag kollade jag och det visade sig att inte en enda av fälgarna var rund. Hade man uppe bilen i luften och snurrade hjulen såg man hur fälgbanan rörde sig. Nu köpte jag dom begagnade så dom kan ha gått stenhårt. Däremot har en kompis alpina replica fälgar på sin 328 och dom är kanon. Så man kan inte dra alla över en kant.. Men jag tror på ordspråket "man får vad man betalar för" |
|
Ett ordspråk som jag är duktigt trött på - som sällan stämmer på nya varor - är "man får vad man betalar för". Det vimlar av mellanhänder som tjänar grova pengar på folk pga sina allt för stora marginaler. Ta fälgbranschen som exempel: varför ska du betala en generalagent 10.000 kr extra för att köpa fälgar via honom, när du kan göra exakt hans jobb själv: lyft luren och beställ samma fälgar själv direkt från England t ex ??? Men visst - kvalitetsfälgar som t ex Breyton håller högre kvalitet än imitationer. Oftast är det klarlacken som släpper, eller att imitationerna är betydligt tyngre (=sämre köregenskaper) - men frågan är om det är värt fem gånger högre pris? Det kan bara var och en göra själv - huvudsaken är att man kan göra ett informerat val byggt på kunskaper, inte rykten. För det är självklart att det ligger i vissas intressen att snacka skit om konkurrenter - dom tjänar ju pengar på att ringa det där samtalet själv. Är samma i branschen för värmepumpar. I många år har den marknaden varit oerhört lukrativ, sannolikt för att sverige är så liten marknad och karteller kan härja pga folk är blåögda. Men nu har på senare tid mindre företag börjat importera själva (gå förbi "generalagenten") och sälja direkt till kund för betydligt lägre priser. Och direkt börjar skitsnacket, dom gamla handlarna baktalar och sprider illasinnade rykten om att den och den konkurrenten inte är seriös, att han säljer "kina-pumpar" (till skillnad från honom själv såklart). Sanningen är att det är exakt samma vara, fast till helt olika pris. Bra eller dåligt? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.