AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
10.505

Hur är kvaliten på Replica Fälgar?

Sida 1 av 2
Ke
42
Kevin A
540 im -00
Bmw 728ia -97
Hej allihop!
Kommer inte fram till om jag ska våga köpa 18" kopior till 540i-00.
Har idag 17" m fälgar med en perfekt komfort. Vill ju inte förlora komfort och få en massa vibrationer i en sån vagn. Stämmer det att man kan förstöra en replica fälg lättare än en org fälg?
De fälgarna jag menar finns på länken nedan.

Länk

Tacksam för svar.
Det som är lite synd med replica-fälgar är att de inte helt rätt ET. Antar att du har BMW orginal M-sport fälgar idag? Personligen hade jag inte satsat på replica-fälgar. Jag tycker det känns bättre med orginal BMW fälgar då vet man de är korrekt avstämda vad gäller ET och att de passar bra ihop med hjulupphängningen samt de inte kommer att skrapa i.

Om det är lättare att förstöra en kopia vet jag inte, men oftast brukar BMWs fälgar ha en bättre lackering som inte släpper lika lätt.
Ke
42
Kevin A
540 im -00
Bmw 728ia -97
Ja
Det var svar nog för att inte satsa på några kopior.
Komforten går i första hand!

Tack!
Det är svårt att säga direkt vilken påverkan replica-fälgar har, det varierar mellan olika fabrikat och modeller. Det finns många bra replica-fälgar. Jag anser att orginal fälgar höjer bilens värde, men smaken är ju som baken och andra skulle se det på ett annat sätt.

Men om jag hade varit i din sits hade jag behållt de du har och hellre satsat pengarna på ett bättre däck.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

BMW's fälgar håller(eller den tillverkare som tillverkar åt BMW rättare sagt ;))

BBS håller också "rätt kvalité",vilket då också kan sägas är just en av de som tillverkar fälgarna till BMW(iaf förr i världa) :)

Mvh Janne.
Ke
42
Kevin A
540 im -00
Bmw 728ia -97
Mina däck är det inga fel på
fram har jag Dunlop o bak Semperit i nyskick, min tanke var att fräscha upp bilen look.
Jag köpte m5 replikor till min förra 540 o där hade jag inte så bra gång som i min nuvarande 540 men sen kan det ju bero på massa annat också....De var i alla fall väldigt svåra o få rent, smutsen satt som limmat.
Jag tror att man ska hålla sig till orginalgrejer om man vill vara nöjd....
Sen tycker jag efter lite betänketid att det inte är värt att hoppa upp från 17" till 18"...det vore skillnad från 17" till 19" men det är absolut inte aktuellt...
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
De vänstra är riktigt snygga :) Har kört på replika fälgar sedan 2001 både på 528 o 540 även original. Har funkat utan anmärkning, de Krysseker split no 5 (BMW/BBS) som jag hade kan man knappast kalla för bra kvalitet, klarlacken tålde ingenting. "originalfälgarna" är definitivt inte värda den 3-4ggr priset dom kostar så många ggr bättre är dom inte.
Bättre att byta fälgar när däcken är slut till nått nytt kul.
Samt det kostar inte skjortan efter att hälsat på en trottoarkant vilket är bra för humöret och omgivningen :DD

///MVH Hasso
Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jag hörde bl.a. utav en "gummigubbe"(tidningsreportage) att just BMW/BBS hade bra kvalité och man slapp orundheter och annat "tjafs" som en del andra eftermarknadsfälgar hade tendens att få i vissa fall..

Men visst,jag har t.ex haft Borbet fälgar som också hållit godtagbar kvalité+även annat som jag nu inte kommer ihåg namnen på som ej varit orunda eller blivit defekta under min ägaretid.

Men jag har för begränsad erfarenhet för att säga något mera exakt i denna delikata fråga,men jag håller dock BBS för en av marknadens bästa fälgar fortfarande när det gäller hållbarhet o kvalité+"prisvärda"(inte alltför dyra iaf ;)) ;)

Mvh Janne.

be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Någon som har ett bra tips på var man kan hitta E60 M5 replikor till bra pris?
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Måste nog säga att mina M5-kopior är otroligt runda och fina.Absolut inga vibrationer eller sånt i varken ratt eller annat.
Fick 225-däck på köpet och 4 fälgar kostade bara vad priset av en originalfälg på BMW hade kostat. Sjukt ju!!
Mitt tips är att vaxa in fälgarna så blir dom otroligt lättskötta.
Fast visst ska man väl ha lite flax vid valet av replikafälgar men BMWs är inte alltid kanon heller...så det är väl en smaksak vilka man ska ta, eller?

Frasse
Ke
42
Kevin A
540 im -00
Bmw 728ia -97
Men Frasse!
Var har du köpt dina o med vilka däck??
pa
48
palle_530
bmw 530im 03:a
har bbs fälgar iförsig ingen replikor o kör med 19" tycker det är bekvämt faktiskt kör en del långturer med bilen utan att känna nått ovanligt,men den spårar lite lättare med bredare däcken:P
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
jag köpte 18" 235 40 18 m5 e 60 replica fälgar typ 166 har haft dom i 1 månad än så länge.kan inte se några som helst skador på fälgarna.samt ingen obalans.passar perfekt på min bil.
det lilla negativa om man nu ska nämna det är något förhöjd bränsleförbrukning samt lite tröttare bil vid acceleration.
men det kan jag leva med för dessa är så sjukt snygga på bilen...

schnellfahrer baumvelt
the force is with mee
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Får man fråga var du hitta m5 replicorna? Börjar känna mig sugen att uppgradera lite från gamla m5 fälgarna.
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
jag såg en annons på blocket.. finns flera där till salu..

schnellfahrer baumvelt
the force is with mee
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Ingen som vet om någon svensk firma på nätet som säljer E60 M5 fälgar?
Lo
34
Loeve
X3 3,0d M-Sport beställd
V70 D5 Awd R-Design BSR -2011
M3 SMG -2003
Snackade med en kille på en däckfirma idag ang just dessa E60 M5 fälgar... Han sa att BMW har hotat med att stämma dom som säljer replicafälgar, tydligen därför det inte är nån som vågar annonsera om dessa. Han skulle kolla och höra av sig på måndag. Jag är på jakt efter en uppsättning till min nyinköpta 530da E61
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Jag köpte mina på Gummicentralen i Kävlinge/SKåne...med Matador 235-45/18 däck
4 kompletta däck med fälgar och låsbultar för under 8000. Ganska skapligt tycker jag

Frasse
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
har för mig att jag sett en däck firma i malmö som annonserat.om dessa m5 fälgar men han hadde inga hemma när jag ringde i maj månad första gången.han skulle få jag ringde sedan i början på juni fortfarande inga..ska se om jag kan få tag i firma namnet har den nog på min tjänste dator på jobbet.. återkommer på måndag om detta..

schnellfahrer baumvelt
the force is with mee
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Aha, hoppas de går att få tag på.
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
beamer
kolla på 4 weels.nu

schnellfahrer baumvelt
the force is with mee
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.