|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har idag en Audi A4 avant 1,8T -00 som jag borde bytt förlängesedan;-) Har fått upp ögonen på E46 touring och e riktigt sugen.Årsmodell som jag tittat på har varit -04 men kan nog tänka mig något år äldre oxå. Prisklass runt 170.K och minst 320 med automat och touring helst inte rullat mer än ca 7-8.K Kanske kan vara värt att köpa nåt år äldre men med större motor/mer utrustning?Vill gärna ha helskinn men det verkar inte vara så vanligt. Finns det några stora milstolpar inom service som jag bör ha i tankarna med tanke på miltal menar jag? Har tittat på denna hos ALD bil Länk men inte provkört ännu (e inte helt pigg på färgen) Vad tror ni och är det nån som har erfarenheter från denna handlare? Tacksam för svar. Mvh Snickaren :-) | |
|
Jag har själv kört en E46 320iAT och tyckte den kändes lite klen, men smaken är olika. Annars en mycket trevlig bil med spindelledsproblem men i övrigt mycket felfri. Om du inte gjort det finns det lite information i modellguiden och begguiden på detta forum. De flesta ser länkarna till vänster i detta fönster, men inte alla. Mvh Mikael |
|
|
Service sker ej vid fasta miltal, utan efter varje 2500 lit förbrukat bränsle på bilar med "Long-life" service vilket gäller på årsmodellerna du är ute efter. Stora servicen sker vid 4:e tillfället Insp. II, men är inte så omfattande då ingen kamrem finns som skall bytas. Kostnad runt 5-6000:- på aukt. verkstad och betydligt billigare på oberoende verkstäder. Det sker normalt runt 10-12000 mil. Insp I görs vid 5-6000 mil och är något billigare. Däremellan är det vanliga oljeservicar där även kupefiltren byts. AE |
|
|
Hej Snickaren, Jag är själv ute efter en 320 sedan eller touring. Nu vet inte jag hur mycket du tänker på värdeminsking osv men jag tror att en 04:a för nästan 180 blir en tung affär med tanke på att nya 3-serien ligger runt 200.000 för dom som gått runt 10.000 mil.... Jag skulle satsa på en äldre.. typ 02-03 för runt 120 - 130.000, finns rätt många på blocket. I övrigt mkt fina bilar som verkar hålla bra och är billiga att försäkra.. Aktsam är inte alls dyra.. //V |
|
| Om du tittar på en lite äldre 330 touring, typ -02 så är de ofta utrustade med helskinn och mer utrustning än vad 320 är. | |
|
Jag har haft en 320iT -04 som jag sålde nyligen. En mycket trevlig bil men med en lite väl låg utväxling på femman. Väljer du en automatare har du inte detta problem. Prestandamässigt tycker jag att 320 räcker till väl, men den kan kännas lite tunn om man är van vid grövre kaliber :-) Välj för guds skull en bil med sportstolar, ingår i Lifestylepaketet eller M-sportpaketet. Blir bekvämare och lättare att sälja sen. På årsmodell 2004 torde de värsta problemen med länkarmar vara lösta, de blev uppdaterade på 01:orna. Jag hade i vilket fall inga problem med dessa under de knappt 7500mil jag körde med bilen. 325 eller 330 är trevligare men kan vara dyrare att försäkra, kolla vad som gäller för dig. För min del skiljde det ganska mycket i premie och inköpspris, fick en 04:a 320 för ungefär samma pengar som en 02:a 330 med fler mil. Antar dock att skillnaderna blivit betydligt mindre i dagsläget än vad det var för ett par år sedan när jag köpte min. |
|
|
Jag provade både 320 och 325 med aut och tycker att det är ganska stor skillnad mellan dessa 2. 325 har en del mer vrid och det var det jag fastnade för, annars skulle jag nog kunnat leva med 170hk. Även jag hade en del krav på listan och det var inte lätt att hitta en svensksåld bil med mycket utrustning, började kolla på imprterade som rullat ett par år i Sverige och vips hade jag en riktigt fin kärra med riklig utrustningsnivå. Jag har haft 2st 325 en e30 och nu e46 och kan inte vara mer nöjd. BMWs 2,5l sexa är underbar! Lycka till!! Hur var det här då. |
|
|
Tack för alla svaren,mottages tacksamt :-) Mikael:Du skrev att du haft en 320iAT gissar jag rätt när jag tror att A=automat och T=touring? Tack för tipsen om beg.guide har redan läst den + ett otal med artiklar där just E46 höjs till skyarna :-) AE: Tack för service infon. Du skriver att det inte e något kamremsbyte så då antar jag att det sitter kamkedja ist? Vaders:Ja det e precis dom tankarna som jag haft ang prisfall e fan inte lätt men man vill ju ändå ha en så ny som möjligt :-/. Lycka till med sökandet Kristoffer L:Utväxlingen blir inget prob för mig då jag verkligen har bestämt mig för att jag ska ha automat iaf.Du nämner Lifestyle paket och M sportpaket, har dessa paket samma benämning oberoende av vilken årsmodell jag väljer? Ja sedan är det ju det där med försäkringspremien grrrrr har ingen lust att betala över tusen kr/mån bara för försäkring :-( Ahab:Ja jag kanske ska ta och provköra lite olika modeller,man brukar ju ganska snabbt känna vad man har för "lägsta" nivå ;-) Jag är själv lite anti mot importbilar då jag har haft lite dåliga erfarenheter av detta med en Audi 100 2,6 för några år sedan (blev mycket svårsåld) Men tack för tippsen |
|
|
snickaren73: Helt korrekt avseende iAT. För mini 32oiAT betalade jag ca. 5500:- i helförsäkring hos LF, bor på landet, garage full bonus och har haft körkort sedan 78. min nyare E39 525iAT kostade lika mycket trots att det var en dyrare bil. Importera själv från en auktoriserad BMW-handlare. Det blir nog inte dyrare än att köpa motsvarande bil här och du får troligen en bil med mer utrustning och i bättre skick + 1 års Euoplusgaranti. Liken kommer från vimpelhandlare som även jag slösat bort tid på att titta in hos innan jag förstod att det för mig var frågan om att köpa vid källan eller inte alls. Min nuvarande var ett brådskande köp i Sverige, men nästa hämtar jag troligen åter i Tyskland eftersom jag älskar utrustningen och skicket som tyska aukt BMW-handlare erbjuder. Att köpa en importerad behöver inte heller vara särskilt riskfyllt om anvisningarna på forumet följs och allt kontrolleras som kontrolleras kan vidare har tror jag nicket Hasso en liten databas över skruvade bilar. Så det är bara att lägga in frågor avseende specifika bilar så kan det bli besked. Mvh Mikael |
|
|
Oki tack för svaret.Ang försäkring så verkar det som att Tennant är dom som blir billigast för mig. Jag kanske ska vidga mina vyer i jakten på "drömbilen" även utanför Svea rike.Konstigt nog verkar det ju som jag förstått från någre inlägg av "Hasso" att det är lättare att kolla upp en tysk reggad bil än en svensksåld? // Snickaren |
|
|
snickaren: Lifestylepaketet kom på 04:orna. Där ingick sportstolar i halvläder, särskilda 16-tums alufälgar, kromade ringar runt instrumentmätarna, elhissar bak, svart innertak mm. På 02-03 kallades detta paket för Pluspaket men då ingick inte de kromade mätarna. M-sportpaketet kom redan 01 (?) och i detta ingår bl a sportstolar i alcantara/tyg, M-sport chassie, 17-tums fälgar samt har större M-spoilers runt om (liknar M3:an) samt dessutom xenonljus. En 320iT med både automat och M-sportpaket är ganska ovanliga men samtidigt väldigt eftertraktade begagnade. För runt 160-170kkr bör du dock hitta en efter lite letande. Tänk på att dessa är även mycket populära i Tyskland och kan därför minst lika dyra där som i Sverige. |
|
|
Tack för det uttömmande svaret Kristoffer,det är ju en djungel att försöka hålla koll på all utrustning som ingår och inte. Tyvärr så verkar det ju som att inte ens säljaren/bilfirman vet vad det är för utrustningspaket på bilen (suck) // Snickaren |
|
|
Dessutom var det ofta som man valde till vissa delar utöver paketen. Många M-sportpaket, som min t.ex. har helläder och inte alcantara/tyg. |
|
|
Som mikaelodoris skrev så behöver det inte vara fel på import bara man har kollat ordentligt och som samme sa, kommer de från källan och inte någon diversehandlare så är det bara att köra. Priserna ligger på samma nivå i Tyskland ungefär men utrustningen är ofta mer riklig för samma pengar. Jag har för länge sedan blivit blåst på en importbil (ej BMW) och har lärt mig mycket sedan dess. När jag köpte min så upplevde jag att de bilar som såldes snabbast var de med mycket utrustning oavsett om de var import eller ej. Svenska bilar med låga mil och klen utrustning upplevde jag som ganska kalla objekt på blocket. Har man bara alla papper iordning och det inte föreligger en massa oklarheter så säljs nog bilen oavsett. |
|
|
hmm ska nog kolla in vad dessa "härliga" tyskar har att erbjuda ;-) Är det mobile.de som gäller eller har ni några andra tips på schyssta sidor?? Shit vilket bra forum,mycket tacksam för alla svar :-) //Snickaren |
|
| Prova också Autoscout: Länk | |
|
Det finns mycket att studera hos mobile och autoscout, men jag rekommenderar källan dvs BMW.de De flesta av sajtens bilar finns även hos mobile, men det blir enklar att söka efter bra objekt om vimpelhandlare o dyl. är bortsorterade. Om jag inte minns fel går det att ställa in webbplatsen till engelska. Bilarna håller i stort sett samma nivå som i Sverige, men du får utrustning och som jag upplever det ett bättre skick och kan få Europlusgarantin som är mycket värdefullt när säljaren inte finns i närheten. dvs under ett år har du ringa kostnader för eventuella reparationer av el, motor och växellåda. Dessutom har jag sett till att få service och tillbehör istället för att förhandla om priset. Jag ansåg att det var värdefullare för mig och billigare för dem. Om det dessutom är så att det företag som säljer bilen också är det företag som ursprungligen sålde den nya bilen och sedermera haft hand om dess service, kan du få en utskrift av allt som utförts på bilen. Fördelen är att du kan få en uppfattning om vad som står på tur att bytas och vid framtida försäljning har du god dokumentation. Mvh Mikael |
|
|
Hallå... Sent inkommen i tråden... Jag har en 320iT -04 med M-paket (såkallad STCC-edition 18" och lite annat lull lull). Jag upplever precis som någon annan skrev att femman skulle behöva sällskap av en sjätte växel på motorväg. Mitt bestämda tips är att INTE köpa en E46 utan M-paket. Oavsett motor. Jag provade både 320 och 325 innan jag bestämde mig. Jag tyckte inte att de 20 hästarna mer i 325 gav mig något, utom högre försäkringskostnad. M-paketet gör bilen till en vagn att köra... Automat hade jag inte valt trots utväxlingen då det är underbart att växla och låta registret murra genom allt det har! Jag lyckades hitta en -04 med precis 2000 mil på mätaren. Den fick jag slanta 215000 för så budgeten hade väl varit spräckt rejält med 180000 som mål. Är du beredd att leta lite och kanske plusa några mil på mätaren kan du nog hitta en fin E46 som ger dig körnjutning som bara en BMW kan! Lycka till! |
|
| Klart du ska ha automat. Kommer inte köpa en bil utan det, nånsin ! | |
| Upplever min 320 som inte världens motor, men den är förhållandevis pigg åndå. Man får "misshandla"/varva högt då vaknar den till liv och går riktigt bra. Dock håller jag med om att det hade behövts en sjätte växel. | |
|
Hej! Jag har en 330-05 med den sjätte växeln, finns den lådan bara i 330 eller?!? Håller oxå med som någon annan skrev, hitta en bil med M-paket... Angående försäkringen så kolla med Westa, bra premier där. Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.