AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.480

Nån som har nån info om denna M5 e39?

Sida 1 av 2
Ho
39
Horizone
M5-00
206RC
Jag va sugen på att skaffa en M5 för något år sen men blev avskräckt från allt läsande i forumet om diverse fel. Fast nu är jag i M5 tankar igen och är väldigt sugen, efter att ha varit och kollat på 3 st idag fastnade jag lite på denna Länk .

Det är en -00:a importerad till sverige -01 med totalt 6 ägare varav 3 brukare och 3 firmor, den senaste ägaren hade endast bilen mellan 060922 - 070706 då den byttes in på firma.

Skicket såg helt ok ut med lite stenskott fram på frontspoilern och en liten bula på ena framskärmen, nån liten rostfläck på underkanten bagageluckan och lacken i sig var i helt ok skick den var inte tvättad utvändigt när jag kolla på den fast invändigt var det inget att anmärka på och väldigt fint skick. Dock var inte däcken så jätte fina, fram var slitet på kanterna bak va ok fast samtliga 4 fälgar var skrapade vissa ganska mycket.

Har inte provkört eller lyssnat på motorn än så vet inte hur det ligger till med vanos rassel mm.
Vad tycker ni om priset med tanke på skicket och dåliga fälgar och däck?

Finns den nån som känner igen bilen eller har nån info om den vore jag väldigt taksam.

Mvh/ Horizone

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
BMW Mölndal ägde bilen i 3 dagar innan frölunda biltorg blev ägare den dög tydligen inte i BMWs saluhall:)
Det jag reagerar på är att det är 2600 mil mellan bägge servicarna i Sverige.
Serviceindikatorn räknar normalt antalet liter förbrukad bensin dvs 2500 liter mellan service och mig vetligen drar en M5 generellt sällan under 1,5 liter och framförallt inte under en liter milen, dessutom är det 4 år mellan de sista servicarna i boken 6-5-2002 till 2006-05. Vad har hänt med mätarställningen mellan dessa servicar på 4 år ?? Eller har M5 en egen servicekurva på indikatorn ??
Så det verkar inte som den är skött som den ska ?? eller så är det nått lurt med boken ?? eller så har den bara rullat med ägg under pedalen ?? Första inspektion enligt bok var 4000 mil dvs den har rullat 2000 mil mellan första och andra servicen, mera normalt kanske.
Ta ett snack med tidigare ägare, går att ringa VV och få reda på de första.

///MVH Hasso
Länk
Mo
133
Mortaz
M5 -00
M Roadster -98
Personligen tycker jag det ser slarvigt och okunnigt ut att ha kört utan ett oljebyte med en sån här bil sådär länge mellan oljeservicen och inspektions 2an.
Mer än 1000mil på samma olja i en prestanda vagn skulle jag höjja ögonbrynet åt såvida dom nu inte bytt själv vilket jag tvekar på eftersom dom lämat in bilen på oljeservice tidigare.
Men men jag är extremt petig också :-)
Ho
39
Horizone
M5-00
206RC
Bra med spekulationer, det med 4år mellan servicarna tänkte jag inte på men när du säger det nu så låter det lite konstigt.
Hmm finns risk att den är skruvad då alltså!?
Det med att BMW Mölndal bara ägde bilen i 3 dagar har nog med att bilen var för gammal för deras sortiment, dom vill endast sälja nyare BMW.

Lutar väl åt att jag får leta reda på tidigare ägare och fråga lite eller eventuellt ringa verkstan den servades på. Nån som vet ifall verkstäder brukar vara pigga på att lämna sådan information?

Mvh/ Horizone
Ho
39
Horizone
M5-00
206RC
Hmm verkar som man får lägga M5 drömmarna åt sidan igen :(
Verkar vara omöjligt att få en normal försäkrings premie för en import M5.
Jag ringde runt och kolla och fick premier från mellan 45-55 000kr i helförsäkring. Kollade med svensksålda M5:or och billigast hamna jag på 24000kr, att det är en sån skillnad på import och svensksåld!

Var försäkrar ni era importerade M5:or?
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

9700 kr helförsäkring+tillägg hos Länsf...9700 kr/år,men den körs bara mellan april-nov....

Så det blir strax under 900/månad!

En 03:a som imp april 05 vid 5200 mil
Ho
39
Horizone
M5-00
206RC
Bianca....

Det var verkligen en bra premie måste jag säga. Står bilen försäkrad på dig?Jag är 29 och bor i GBG men tror inte jag kommer ner i närheten av den summan på en import :(
na
630
navi
BMW325xi -06
Har ingen M5, men en god vän till mig tog hem en likadan 330 xi Touring som jag har förra året. Min är Svensksåld och vi fick precis samma premie på Länsförsäkringar här i Dalarna.
Så de verkar inte göra skillnad på importbilar och Svensksålda.
Ho
39
Horizone
M5-00
206RC
Tack för infon.......

Kan vara värt att kolla med länsförsäkringar då. Går tyvärr inte kolla M bilar online på deras hemsida så får ringa dom imorgon.
Hos IF skulle dom ha 24000kr för en svensksåld och 52000kr för en import, samma årsmodell och samma mil :)
Horizone:
För mig var det tvärtom Länsförsäkringar och Trygghansa ville ha mellan 23-28'kr. If som jag har ville bara ha 13'kr för helförsäkring och helåret. Inget av bolagen vill ha nått extra för att det var import så länge jag märkte rutorna.
Jag bor i Kungsbacka som inte är långt från dig, jag är 29.
Ho
39
Horizone
M5-00
206RC
Red....... Fan vad konstiga bolagen är från fall till fall. Ja man blir inte riktigt klok. Snart blir det inte att leta efter finaste bilen utan billigaste regnumret :)
Har aldrig varit skillnad mellan import och svensksålt för mig när jag köpt bil, har kollat av ren nyfikenhet, däremot brukar vissa bolag ha speciella villkor innan man får köpa en försäkring t.ex larm, startspärr, omkodning nycklar o.s.v.

/Micke

BmwCS nr05419
Länk
Ho
39
Horizone
M5-00
206RC
Fick en premie från Länsförsäkringar idag på 61573kr helfösäkring helår.
Det verkar helt klart vara skillnad på import och svensksålda bilar. Dom flesta bolag jag kollat och jämfört med en svensksåld bil så har det alltid varit dubbelt så dyrt eller mer med import.

Antingen har ni väldigt tur med eran försäkring som har import bilar eller så är det nåt fel på denna jag kollat på. Måste stå att det är en Ferrari eller nåt i regbeviset.

Ja man får väl sikta in sig på att hitta ett svensksålt objekt istället då.

Mvh/ Horizone
Ch
5
Chimera
M5-99 Med 03:ans motor
Ett hett tips!!

Insplanet hittar ALLTID den billigaste försäkring för dig..

Bil - Båt - Hem mm..

08-51000000

Länk?

Så slipper man själv jaga runt..

Jag har ordnat försäkringarna till mina 5 bilar där..

/Robban

BMW är en bra bil.. Men inte alla..
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Ja du Robban, ALLTID är en sanning med stor modifikation, dom har inte ens access till de flesta stora bolag och dom var minst 2000 kr dyrare än vad de billigaste av de offerter jag fick från andra håll.

///MVH Hasso
Länk
Chimera: Det är inte säkert att dom hittar det billigaste.
Dom söker inte bland alla försäkringsbolag. Anlitade också dem men hittade billigare alternativ när jag ringde runt lite själv..
Gemini__
Insplanet är helt odugliga enl. mig, men visst är man ute efter höga premier så varsågod =)
Ho
39
Horizone
M5-00
206RC
Jag har registrerat mig på insplanet och väntar fortfarande på vad dom kan erbjuda eller inte så vi får väl se om dom kommer fram till nåt.
Ch
5
Chimera
M5-99 Med 03:ans motor
ja där ser man..

BMW är en bra bil.. Men inte alla..
isplanet har varit klockrena hittills...iofs så kanske ni har hittat nån jobbtrött försäljare..
Gemini__
Måste säga att jag blev imponerad över hur fort de ringde upp iaf, tog några sekunder efter att jag hade skickat in mina uppgifter sedan ringde telefonen. =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.