AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
870

750i utan katalysator? bra eller dåligt?

Hej, har hittat en 750ial som inte har katalysatorer, det måste väl vara bättre än en med? bilen är i kanon skick i övrigt. Är det något speciellt jag skall kolla upp? bilen har stått stilla långa perioder.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Öh!...Hur menar du nu?

Mvh Janne.
ja det är en 88a så den har ingen kat, jag menade bara att det måste ju vara lite mindre som kan krångla än en nyare som har kat.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Katalysatorer hade den som originalmontage så det måste finnas möjlighet för avgasreningen att fungera trots att det är en -88,dvs den måste ha katalysatorer vid besiktningen och ha möjlighet att fungera som det brukar heta..

Skall väl tillägga att jag bara är 99% säker på att 750 hade katalysatorer som årsmodell -88, iaf "svenska" 750i.

Mvh Janne.
nuvarande ägaren har nyss bytt hela avgassystem på bmw firma och dom har satt ditt ett orginal utan kat, påstår han, den är sv-såld men taget i trafik i feb 88 , kan den ha sluppit kat för att det är en tidig 88a?? är ny bes med det avgassystemet.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok..

Tja,är den nybesiktigad och den gått igenom utan katalysatorer så är det ju bra...men jag undrar starkt hur det gick till måste jag säga :/
Märkligt enligt mig att den gick igenom utan katalysatorer m.a.o.

Men >>>>har den gjort detta och "allt annat"också var ok så torde ett dylikt köp vara "intressant"(med reservation för priset då) även enligt mitt sätt att se det hela på :)

Men vi kan ju hoppas att någon annan vill delge sin erf/kunskap i denna fråga så att vi ev kan "bena ut" frågeställningen.

Mvh Janne.
ja jag vet inte riktigt vad jag ska tro, kollade under den , såg ju att avgassystemet var nytt tänkte aldrig på om det satt nån kat eller inte, efftersom ägaren påstog att det inte behövdes, det ända det stog om avgaser på besiktningsprotokollet var co 0.0 börjar fundera om verkstaden bytte från kat å bakåt och han missförstått nåt ang kat, för han var inte allt för innsatt i bilen, han hade ex alltid kört på ekonomiläget visste inte att det fanns något annat.

mva Anders

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hmmm...Låter nästan som att fd ägaren inte visste vad han haft för bil heller ;)

Har bilen gått igenom besiktningen på CO 0,0 så har den katalysatorerna kvar,helt säkert..
Ytterst osannolikt att en okattad bil klarar av en CO koll på bilprovningen med 0,0,visserligen på tomgång men iaf.

Lägsta notering som jag sett för bil utan kat. var en CO på 0,2 för en gammal 635:a en gång i tiden,men den gick alldeles för snålt..

Mvh Janne.
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Oberoende av om kattarna är kvar eller ej så är det ju bekvämt med en bil om har lägre krav på avgasreningen. Speciellt då dessa motorer kan få problem med avgasvärdena. Saknas kattarna så går det ju att köpa och sätta dit om du får anmärkning på det, du borde ju kunna köpa defekta kattar billigt... Som jag ser det så är detta enda fördelen med gamla 750,de nyare lär ha lite bättre motorstyrning och -92 och framåt har snyggare trä. Dessutom verkar de äldre lite mer rostbenägna, men jag vet inte om det beror på olika rostskydd eller om det beror på att äldre bilar gått fler vintrar.

/Mats J
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ja,just det där med att det är en -88 är ju bra anser också jag mht avgasvärdeskraven som ju är betydligt mildare än 89->.

Så om jag fortsätter på dina frågor efter det där med "kattarnas vara eller icke vara", så är det ju bra om bilen är rostfri och som du säger i ett kanonskick i övrigt och nyligt gått igenom besiktningen på ett bra sätt dessutom..

Jag måste nog kommentera Mats J litegrann också ;)....Jo,det du skriver om att det där med mildare avgaskrav är det "enda" positiva med en -88, så är ju det en av det bättre +:en :), ty om t.ex HC värdena börjar stiga åt skyarna då kan det bli mek så att man blir både less o gråhårig "över en natt" på de "nyare" vagnarna, dvs från 89 och framåt...
Men givetvis så skall man försöka få ned dessa värden på en 88 också om man vet om att den släpper HC, men det blir liksom inte "samma panik" s.a.s. :)

Så jag önskar dig lycka till Anders med det eventuella köpet,kan nog bli ett lyckat köp OM nu bilen i övrigt är så bra som du skriver..

Ja>>>Priset bör ju inte vara alltför högt heller för att man ska känna sig nöjd med en dylik vagn :)

Mvh Janne.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.