|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Jo visst, det kan finnas 10 anledningar men då ska du veta om det. Jag vill klargöra att detta endast gäller "Allmän trafikkontroll", inte vid laser eller hastighetsövervakning. Argumentet är att han inte skall stanna dig om det INTE föreligger misstanke om brott. Ser du kryphålet? Jag känner till flertalet som inte stannar och har blivit utskällda men utan påföljd i form av böter. |
|
|
Hur skall du veta om vad han vill stanna dig och din bil för, innan ni har kommunicerat? FP |
|
|
Det är precis det som är poängen. Om du är medveten om att du inte har några fel eller brister på varken bilen eller dig själv så skall han inte stanna dig. Det krävs en misstanke om brott, vilket han inte kan ha eftersom han inte vet något om varken bilen eller mig. Detta är inget jag uppmuntrar att någon gör, jag bara förtydligar vad lagen säger. =) |
|
|
Men.. Hur vet han att det inte finns brister? Hur vet han om du har körkort osv innan han har stannat dig? Vad du eller jag vet som kör vet ju inte polisen, och jag hävdar nog att de har rätt att stanna en bil utan misstanke om brott, och vi har bara att köra till sidan och stanna eller hur? FP |
|
kilroy |
Taget ur trafikförordningen: 3 § En trafikant skall lyda en polismans anvisning för trafiken. En anvisning som ges av en polisman gäller framför trafikreglerna och sådana anvisningar som avses i 2 §. Detta gäller även anvisningar av en bilinspektör, en vägtransportledare eller av någon annan person som av en myndighet förordnats att övervaka trafiken, ge anvisningar för denna eller utföra punktskattekontroll. På svenskt territorium på den fasta förbindelsen över Öresund som den definieras i artikel 2 i avtalet av den 6 oktober 1999 mellan Konungariket Sveriges regering och Konungariket Danmarks regering om polisiärt samarbete i Öresundsregionen gäller vad som sägs i första stycket även anvisningar av en dansk polisman. Förordning (2004:1171). 4 § Behörigheten hos en polisman eller någon annan person som enligt 3 § andra stycket övervakar trafiken, ger anvisningar för denna eller utför punktskattekontroll eller hos den som enligt 4 kap. 1 § kontrollerar fordon eller förare skall tydligt framgå av klädseln eller något annat särskilt kännetecken. Som trafikant har man alltså skyldighet att stanna vid polismans anvisningar. Mycket tyckande men lite vetande tycks det... Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
| Frågan är vad påföljden blir om jag INTE stannar. | |
|
Ja, påföljden blir nog helt enkelt vad Länstyrelsen beslutar pga att du inte följt polismannens tecken. Några månader utan körkort är väl inte helt orimligt att gissa. Om du vill testa är det okej för mig. Min kärra: Länk |
|
|
Ibland är dom bra luddiga. En polisbil hängde efter mig ett bra tag en gång, ungefär 2km. Han blinkade en gång med helljuset, och jag tror han tutade (?, kan ha varit någon annan), några hundra meter innan han drog igång discoljusen - och då hade vi precis kommit in i centrum. Sen undrade han varför jag inte stannade tidigare... Och då hade jag inte kört för fort eller nånting, bara kört en skabbig, rostig VW buss från -71. Men jag tror frågeställarens fråga är om polismannen måste stanna dig för att du ska få böter - inte om han enligt lag är skyldig att stanna dig när du kör för fort. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.