|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Jag åkte förbi en hastighetskontroll idag där polisen stog och mätte med laser. Tyvärr råkade jag för ögonblicket köra ca 83 km/h på en 70-väg. Men dom stannade mej inte. Hur är det egentligen, brukar dom stanna bilen eller räcker det med att dom skriver upp reg-nummret? | |
| Det kan tilläggas att jag körde i tjänst för posten... | |
| Jag skulle vilja påstå att du hade en jäkla tur. | |
| Hmm... jaa, kanske det. Men jag blir lite orolig. Det stog en polis med lasern och en annan med ett anteckningsblock... | |
|
I grund och botten måste polisen ingripa vid alla brott. De väljer dock emellanåt att avstå. Jag har vid en temporär anställning som värdetransportör faktiskt nattetid åkt förbi en kontroll i för hög hastighet vid Tranebergsbron (08) där det åtminstone tidigare var nedsatt hastighet och när polisen såg vilka vi var sänkte han sitt arbetsredskap tills vi kört förbi. Jag stirrade storögt (var passagerare) på honom och när vi passerat höjde han den igen. Föraren hade tur där å andra sidan slapp polisen en massa besvär med att tillkalla sina och våra arbetsledare. Mvh Mikael |
|
| vilken tur en del har.skillnad mot en annan.där snutarna poppar upp överallt... | |
|
De måste ju veta vem som körde bilen så det är ju en klar fördel att stanna den ;) Tror väl knappast de står med en liten kamera och fotar de som kör förbi i för hög fart? ;) Man ska sikta på att vara bra! |
|
|
Polisen kan inte bara skriva upp regnumret och sedan skicka hem ett brev med böterna. Vid laserkontroll måste de stanna bilen fysiskt. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Även om polisen är skyldig att agera, så är det ingen som kommer att anmäla polisen för att han/hon hade överseende med en fortkörning. __ Bilblogg: Länk |
|
| fast nu var det ju 83, anta att hastighetsmätaren visar upp till 5km/h för fort, och polisen räknar med 5km/h felmarginal = 73km/h då tror jag inte polisen bryr sig om att ge böter! det är "okej" att köra upp till 10km/h för fort... även om man kan bli stoppad för 1km/h | |
|
Vet att polisen blundar lite(bara lite) för postens bilar men dom kan ta betalt i efterskot! Åkte en gång med släp 80+ på 70 o fick en finger av dom :) men som sad_ant skriver, det är 83 på mätaren men vad får polisen på sina insrtument? BMW - Beroende Med Wilja! |
|
| nej polisen måste inte stanna dig, vid mindre förseelser kan de använda sig av muntlig tillsägning, en varning vill säga. I detta scenario låter det mer som att du hade turen att de kanske hade fullt upp med andra eller helt enkelt inriktade sig på de som kör alldeles för fort. | |
kilroy |
"nej polisen måste inte stanna dig, vid mindre förseelser kan de använda sig av muntlig tillsägning, en varning vill säga." ?? Kan någon förklara för mig hur man ger en muntlig tillsägning till någon som inte stannar? Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
|
haha hahaha man skriver ner reg nummer på sms. sckikar till 71456 man får sen namn och efternamn på bilägaren. efter det så ringer man 118118 och ber om att bli kopplad till ägaren. man blir det fatsyndaren svarar får sig en utskällning muntligt, och så va de me de. Kanske nån som har en bättre förklaring;););) |
|
|
Blackmanswish & dr. rosenrosen: Klart de måste stanna bilen, det finns inget strikt ägaransvar i Sverige och man kan därmed inte bli straffad för något någon annan gör när de framför ens bil! Vet de inte vem som kör kan de inte göra mer än att skicka hem ett brev till ägaren och be denne berätta vem som körde. Man ska sikta på att vara bra! |
|
|
Skulle nog vilja säga att sad_ant har rätt i detta... Du körde antagligen inte så fort att de kunde ge dig några böter... Har sett att på vår företagsbil (en wv caddy) så skiljer det ibland 6-7 km/h mot vad hastighetsmätarn visar i bilen. |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Ibland vid laserkontroller,verkar de endast vara ute efter de stora fartsyndarna! Kan ju även vara så att de lär upp nya aspiranter hur lasern fungerar. Var själv ute och åkte med M635:an i ca 95km/tim på huddingevägen där fartgränsen är 70,då jag med isande ådror fick se,att ovanpå en bro som var över huddingevägen stod ca 10-12 poliser och sköt med laser! Ingen stoppade mig,och jag har inte hört något efteråt. MVH Patrik "När man står med båda fötterna på jorden,har man ofta bilen på bilverkstaden!" |
| Kilroy: Det jag menade var väl just det att varför ens bry sig om att stanna någon om man enbart känner för att ge en varning och inte böter. Tyckte nog mitt inlägg gav svar på frågan om de måste stanna någon som kör för fort. Svaret är alltså NEJ de måste inte stanna dig. Så länge de inte medför större straff än böter så kan de släppa genom dig. | |
|
Hm 83km/h i verkligheten eller på mätaren undrar jag? 83km/h på mätaren är INTE 83 verkliga och med poisens felmarginalsbortdragning så kan den verkliga farten stanna vid kanske 73km/h vilket är såpass lite att polisen inte orkar bry sig helt enkelt, eller så hade de betydligt viktigare saker för sig? |
|
|
Det som är oerhört intressant i detta är att om en polisman vinkar in dig finns det inget i lagen som säger att du måste stanna eftersom, det måste föreligga misstanke om brott. Med andra ord kör man förbi, låter polisen köra efter och stanna mig längre fram. Han kommer fram och är säkert skitarg men då frågar du bara, vilket brott är jag misstänkt för? |
|
|
Måste man inte alltid följa polismans tecken, t.ex stanna osv? Det var en nyhet för mig iaf. Jag menar, det kan ju finnas flera anledningar till att han vill stoppa dig, allt från standard körkorts och förarkontroll till kontroll av fordonet, kanske felaktig belysning, tappad regskylt osv. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.