|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Tillägg: Med vevaxelgivare menade jag varvtalsgivare enl. Hassos beskrivning. Hoppas det löser sig. AE |
|
|
har laddat batteriet i under natten och var och provstartade den, den hostade till sen dog den, vad kan det beror på, och när den försökte gå i gång så var det inte på alla cylindrar, måste jag lufta bränslesystemet eller är det automatisk på något sätt? och hur gör jag om jag måste göra det? Bmw 530d touring-99 |
|
|
hej! har varit och hållt på med bilen i 4 timmar nu och den får disel upp till spridarna, det finns där, men tycker trycket inte var något att hurra för, ska det vara så att det rinner ur de bara? skruvade bort en spridare gick sen in och körde på starten då kom det disel ur spridaren,kan det vara så att högtryckspumpen har gett med sig och inte orkar hålla trycket?? Eller jag ingen anning. Mina ideer Är slut, Kommer att lämna in den på bmw den 30/7 men skulle vilja lösa det själv innan så någon som är duktig och kan bmw som bor nära falun som vill komma och tjäna sig en slant?? Eller någon som har några förslag vad det kan vara? har inte bytt kam och axelgivare än, skulle det inte stå i datorn som man kopplar upp då i så fall?? Bmw 530d touring-99 |
|
|
Enl. Hasso har det förekommit felaktiga kamaxelgivare utan att det gett någon felkod vid diagnos. Och symptomen stämmer ju bra. I realoem anges priset för den till $106. Det verkar ju inte vara bökigt att byta heller vad det ser ut på sprängskissen. Perfekt om du kunde låna en och prova. AE |
|
| De saker du talar om är Bosch grejer och Boschverkstäder finns i Borlänge Avesta Mora ring någon av dom...Och är det så det bara rinner lite diesel så kan det vara din pump. Och din fråga ovan om du behöver lufta och svaret är nej det behöver du inte det är ingen TDS. Länk | |
|
någon som vet i fall kamaxelgivaren passar från andra bmw bilar som tex bmw 523i eller dyligt eller är det just en speciell till bmw disel??? jag får ta och försöka få tag på någon som har en annars så jag kan testa. Nej det är jätte lätt att byta, sitter bredvid glödstiften fram vid motorn! tack för ditt engagemang AE tackar för all hjälp jag får! få se om jag hittar någon givare i morgon annars får jag väl köpa en, kostade 821kr ink moms på bmw! Bmw 530d touring-99 |
|
| varifrån tankar du bilen din? minns vi höll på med nån 525d som de va nå liknande på. då testa vi mängden spridarna gav med nå speciella mätglas man koppla in på varje injektor. | |
|
Det är andra art.nr på kamgivarna till M50, M52 och M54 bensinmotorerna. De sitter i vanosenheten och har lite annorlunda kabelutgångar. AE |
|
|
jag tanka på jet, kan det ha någon betydelse? finns det mätglas man kan låna eller köpa någonstans(om det inte är för dyrt) Kan det vara för mycket luft i systemet som gör att det inte är något vidare tryck i spridarna, Man blir inte klok på det här, nu har bilen stått i snart en och halv vecka, Bmw 530d touring-99 |
|
| tänkte om du tankade farmare, inte så bra för pumperiet. njaa de e ju inget man köper och en verkstad lånar inte ut dom. dyra bosh grejjer. | |
|
jag ska iväg i morgon igen och se om jag får igång den, ska även kolla om det finns någon som har en kamaxelgivare att låna ut, ni får hålla tummarna att jag lyckas hitta felet och få igång den i morgon. Bmw 530d touring-99 |
|
|
finns det någon i falun,borlänge som har en bmw 530d och har en kamaxelgivare som jag kan få testa och se om det är felet vore jätte snällt om det vore så! Bmw 530d touring-99 |
|
|
Även 525d med M57-motor har en sån givare, vilket utökar möjligheten något att hitta en. AE |
|
|
pratade med el och disel i mora, en av dem trodde att det kunde vara kamaxeln som har rört på sig, och att det är därför den inte startar, , event att kedjan har hoppat av utan att den har förstört något. Annars så trodde han att det kunde vara glödstiften som gjorde att den inte startade. Men ska det kunna ha något med stiften att göra, läste att den inte använder glödstiften när det är över 5 plusgrader ute någon som vet???? Någon som kan något om glödstift?? och kamkedjan?? kan det vara troligt att den hoppat av, hur kollar man det lättast???? Bmw 530d touring-99 |
|
|
Om kamkedjan hade hoppat av är jag ganska säker på att motorn inte skulle gå runt överhuvudtaget så det kan du nog utesluta. Om allting står rätt i kamdrivningen brukar det finnas markeringar till på kedjehjul o.s.v. till. Det gäller bara att hitta en beskrivning. Tycker fortfarande du skall prova med kamaxelgivaren. Glödstiften borde komma i sista hand att prova eftersom det i så fall är ett följdfel som inte kunnat orsaka stoppet från början. AE |
|
|
det som gör mig mest fundersam är i så fall att bilen dog under färd, och försökte starta den på en gång men det gick inte. kan kamaxelgivaren event bli skadad under färd sluta fungera i så fall? är det någon som har varit med om det ??? Bmw 530d touring-99 |
|
|
Jag är ju ingen expert på hall-givare men det känns ju som om det är just under färd en sån typ av komponent går sönder. Värme, vibrationer o.s.v. Och enl. Hassos beskrivning på symptom verkar det ju vara klart möjligt att det kan vara den. Anslutningen borde ha tre stift. Ett +12V ett jord (-) och ett som ger signal. Det borde gå att mäta signalen med en multimeter, mellan signalstiftet och jord medan man sakta vrider runt motorn. Då skall du få omväxlande +12V och 0V (fyrkantvåg) om den fungerar. Rätta mig någon om jag har fel. AE |
|
|
tack anders för alla dina svar. ska undersöka sakern på måndag. hall-givare är det lika med kamaxelgivar?? har bokat tid på bmw den 30/7 och funderar på att vänta tills det, det kostar ju 300 kr för att de ska koppla upp bilen istället för att köpa saker och testa och sen är det inte det felet. och jag får ej lämna tillbaka givare och jag monterat det. men tack än en gång ander för all hjälp Bmw 530d touring-99 |
|
| är inte givaren till kammen en induktiv givare? | |
|
hmm hur menar du då?? iduktiv??? vad är det??? Bmw 530d touring-99 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.