AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
9.237

530d fortfarnde död efter allt man kan tänkas var fel och bytt

Sida 1 av 3
no
144
nordicgym
Bmw 323 cab års 00
hej böt min bränsletrycksreglator i dag, båda pumparna är bytta och fungerar och den får disel, finns inga felkoder när man kopplar upp datorn,
men den vill fortfarande inte starta, sist visade den fel på bränsletrycksreglatorn när jag kopplade den till en dator, men den är ju bytt nu
har även bytt relän,
Bilen dog i alla fall vid kickdown och har inte velat starta sen dess,
någon som har haft samma fel, och kanske vet vad det kan vara???

Bmw 530d touring-99
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Om du är säker på att den får diesel borde väl enda orsaken till att den inte startar vara om inte glödstiften får ström, men det borde ju i så fall vara ett följdfel av skruvandet eftersom det urprungliga problemet var att den stannade...

AE
no
144
nordicgym
Bmw 323 cab års 00
hej skulle kanske kunna vara det efter som jag har haft dåligt med ström sen jag har hållt på och skruvat med den, men batteriet står på laddning under natten så vi får se i morgon om den startar i morgon annar får jag köpa nya glödstift. om den nu inte skulle starta med nya stift och laddat batteri vad kan det annars vara tro???

några förslag???

Bmw 530d touring-99
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

På min båtdiesel var ett glödstift paj. Bytte och det funkade.
ed
578
edström
325i -93
525i -89 TURBO
335i -89
525/M5 3,8 -92
320d -01
330xd -03
330xd -04
ett glödstift gör inte så bilen inte går!
ed
578
edström
325i -93
525i -89 TURBO
335i -89
525/M5 3,8 -92
320d -01
330xd -03
330xd -04
den visar inget fel i DDE?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
På gamla Mercadieslar låg glödstiften i serie, så då räckte det med ett trasigt. Det var dock väldigt längesedan och jag tror inte den lösningen finns på några moderna dieslar. Har du kollat att det finns diesel ända fram i spridarna?

AE
NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
Bilen dör inte under drift om glödstiften inte fungerar.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Kom ihåg att vara rädd om ögon och fingrar när man grejar med diesel på högtryckssidan. Strålen kan skära bra i skinnet.

AE
NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
En klassiker, vevaxelgivare som är trasig kanske?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Nej, den dör inte under drift, men om glödstiften fungerar och spridarna sprutar in diesel då startar den. Nu startar den inte fastän den får diesel. Då ligger det nära till hands att tro att nåt hänt med glödningen. Dock bör man nog kolla så att det kommer diesel ända fram till spridarna.

AE
ed
578
edström
325i -93
525i -89 TURBO
335i -89
525/M5 3,8 -92
320d -01
330xd -03
330xd -04
du har en tryckvakt på filterhuset. inget som hängt sig? så den visar att det inte finns tryck.
ye
82
yel_low
530DA Touring -02
din bil använder sig inte av glödningen nu på sommaren, såvidare du inte har en ruggigt kall sommar... under +5grader så glöder den. den är direktinsprutad.. därav inte använda glödningen.. de äldre som pratas om här, sk förkammardiselar använder glödning året om..

vad har du för bränsle i den?

mvh//Nicke

no
144
nordicgym
Bmw 323 cab års 00
vart och hur hittar jag tryckvakten? vart exakt är den?? någon som vet om ifall vevaxelgivaren är trasig så dör bilen under färd? och datorn jag kopplade upp borde väl tala om i fall i någon av dessa givare var trasiga, vevaxel och kamaxel givare, har även skiftat relän, lyssnat på pumparna och pumpen under baksätet och pumpen fram under förarsätet är bytta, har även disel ända fram till högtryckspumpen vid motorn, där efter har jag inte kikat, någon som vet ett bra tips för att kunna undersöka den saken utan att behöva lossa spridare eller dyligt??

Bmw 530d touring-99
no
144
nordicgym
Bmw 323 cab års 00
fanns fel att den indikerade på gamla glödstift men de felminnena raderade jag och har inte gjort något åt det, men bilen ska väl starta i alla fall. Och nu sist jag kopplade på datorn så fanns det inga felminnen alls förutom att bränsletrycket mem stog det, kan nog vara för att jag drog ut kontakten till bränsletrycksregulatron när jag böt den, men raderade felminnet sen vart det blankt på datorskärmen.

Bmw 530d touring-99
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det finns en frammatningstrycksensor som sitter i/på bränslefiltret, men den ska ge felkod 1255 om den är elektriskt felaktig, och den gger då ett fast tryck på 4 bar.
Frammatningstrycksensorn övervakas genom är/börvärden när motorn startat och är i drift. Om DDE fastställer en otillåten avvikelse i frammatningstrycket från börvärdet lagras fel 1260 Framtryck.övervakning.
Beroende av avvikelsen reduceras insprutningsmängden elle kopplas ifrån, resp motorstart är inte möjlig.
Hallgivare kamaxel. När man startar motorn identidierar DDE-styrenhet via kamgivaren om ett insprutnings-eller ett gasutbyte-ÖD föreligger och kan på så sätt styra det riktiga insprutningsmunstycket för insprutning.
Utan denna synkronisering är motorstart omöjligt .
Fel signalfrekvens för hö alt, signal bortfallit i båda fallen lagras 1E25 övervakning vartalsgivare.
Vid bortfall när motor är igång: Ingen effekt, men vid nästa startförsök går det ej att starta motorn.

Det har i forumet vid flera tillfällen visat sig att kamgivaren varit felaktig UTAN FELKOD.

Varvtalsgivaren är iskruvad i blocket. På vavaxeln sitter ett givarhjul med 60 kugg med en lucka på 2 kuggar som passerar givaren.

Den används som mätstorlek för.
Avgasåterföring.
Kontroll av startvillkor.
Beräkning av startmängd.
Justering av sprutbörjan.
Kontroll av tillkopplingsvillkoren för klimatanläggningen
Beräkning av begränsningsmängd
Laddtrycksjustering.
Mängdjustering.
Rail-Tryckjustering.
Tomgångsreglering.
Följande fel övervakas.
Fel 0335 varvtal vevaxel
Övervarvsidentifiering (motorn har rusat)
Signalen dynamisk orimlig.
Fel 1E25 Övervakning varvtalsgivaren
Driftstopp varvtalsgivare vevaxel
signalen dynamisk orimlig
Följd motorn stannar.

Som ovan inte säkert att den ger en felkod trots fel.

Ett tips att tänka på om du använder Carsoft, spara ned feldignosen/koder i en mapp på HD och öppnad den igen eller skriv ut den, kan komma fram flera felkoder av nån anledning har jag noterat, varför kan jag inte svara på.

Noterat också att bilen kan fortsätta fungera om bränslepumpen i tanken lägger av vid färd och enbart gå på den främre pumpen, men inte tvärtom.

Kolla även säkringar till motorstyrning elektroniken, samt DDE reläet.
14-109-105.

///MVH Hasso
Länk
no
144
nordicgym
Bmw 323 cab års 00
tack hasso! du är grym!

en fråga bara vart sitter dde reläet??

ska väl kanske ta och byta kamgivare då, och se om det blir bättre. men ska i väg och starta bilen nu när den har stått på laddning en hel natt. Hoppas Hoppas att den startar!

Bmw 530d touring-99
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Äh bara att läsa innantill i schemat :) DDE reläet med tillhörande säkringar sitter i elektronikboxen under höger kupefilterbox

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jo, men som du läser! ;) Sen gäller det ju att veta vad man letar efter och jag tror nog till 99% att du täckt in felet i och med det långa inlägget. Riktigt roligt att lära av de som satt sig in i saker och ting lite mer än bara populärvetenskapligt. Du gör stor nytta här på forumet Hasso.

AE
no
144
nordicgym
Bmw 323 cab års 00
till dig hasso!

det långa inlägget som du skrev så står det att det kan vara kamgivaren men att det alltså även kan vara varvtalsgivaren? ska ta och testa och byta dessa och se om de fungerar, har du någon bild på vart dessa givare sitter??

tack än en gång för alla hjälp man har fått av ett riktigt proffs.

utan dig här på sidan skulle den inte vara den samma!!

Bmw 530d touring-99
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Kamaxelgivare pos.18: Länk

Vevaxelgivare pos.14: Länk

AE
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.