AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.609

Hur ska reläerna sitta i en 520i -91?

min käre mor har kastat bort nåra reläer å jag skulle vilja veta vilka å vart dom ska sitta!

520 turbo
å ursäkta mig det är årsmodell 1990! å vanlig bensinare!
Visa användare
ProPro-medlem
13.401
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nu hängde jag inte med riktigt, men gör ett försök. Så x antal reläer har slängts vilket betyder att vi inte vet hur många reläer som saknas eller dess utseende eller färg. I bilen saknas alltså x antal reläer som nu behöver identifieras. Har jag förstått rätt?
ja det är borta 2-3 reläer å jag har en instruktionsbok på franska skulle vilja ha en bild på hur de ser ut där dom sitter så jag ser färger å allt till att börja med sen kanske även nummer å liknande ;/
Visa användare
ProPro-medlem
13.401
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Då förstår jag. Det finns fyra ställen där det sitter reläer (sitter nog ett par under ratten också). Det är "front power distribution box", "rear power distribution box", "auxiliary relay panel" samt "electronics box".

Börja att titta på dessa Länk tre sidor (utdrag ur Bentley boken som jag kan varmt rekommendera).

Var de olika reläerna sitter samt vilka som behövs varierar kraftigt beroende på modell, byggår samt utrustning.

Men såhär ser det ut iallafall ut på min 535i -89 (byggd juli -88) som inte har AC, airbags, antisladd/slir (endast ABS).

Electronics Box Länk
Rear PDB Länk
Front PDB Länk
Aux Relay Panel Länk

Ursäkta kvaliten på de två sista bilderna, men dessa togs för länge sen med det som jag hade tillgång till då i digitalkameraväg. Kan ta nya imorrn men mest intressant är nog bilder från en 520i 89-90 med likadan utrustning.
Front PDB [LÄNK] det är i den boxen men det var ju lite taskig bild du hadde:/ jag ska ta en bild på min sen men det är där säkringarna sitter å har ett relä kvar av alla xD
men ser lite olika ut på en 535 lite iaf men samma boX ;P
och startrelän å liknande är samma på både 520 å 535 ;)
Visa användare
ProPro-medlem
13.401
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
:-)

Ska ta en bättre bild ikväll när jag är nere i garaget (om man själv råkar ut för "reläbrist" nån gång). Tittar jag i PDF filen så har jag följande reläer installerade.
1. starter
2. horn
3. unloader
4. blower
9. unloader
10. hazard flasher

Verka stämma, jag ska inte ha någon phone alert, crash control eller water pump reläer.
det är säkert starter som är ett av dom jag inte har för den knsistar inte xD
jag kommer in senare ska se om jag hinner fixa en bild tills dess cya ;)
Visa användare
ProPro-medlem
13.401
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Var förbi en sväng i garaget när jag ända var ute o sprang en runda. Så nu finns det bättre bilder på "Front PDB" och "Aux Relay Panel". Samma länkar som innan dvs

Front PDB Länk
Aux Relay Panel Länk

Notera att "Aux Relay Panel" är (för mig iallafall) tämligen ointressant då det inte satt ett enda relä där.
Visa användare
ProPro-medlem
13.401
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Något teknisk problem verkar ha uppstått med webhotellets servrar/cachar, den vägrar uppdatera mot den nya bilden jag laddat upp.

Då tar vi och kör bilden från servern i min skrubb tillsvidare, här är Front PDB på en tillfällig adress Länk
Aux Relay Panel är nog ganska tom för mig med vet inte om jag har en sån alls xD men på Front PDB ser det ju ut som att det är det stora som ser ut som tre relän som sitter ihop är det jag saknar + 2 stycken andra ;/ jävla skysst iaf :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.