AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.448

Köpråd: 530da - mb 270cdi

Sida 1 av 2
Jo
99
Jonas_E30
320d T -10
Min 525 tds känns gammal och jag vill köpa en nyare bil, vill ha en stor dieselkombi och det står därför mellan en bmw 530 da touring eller en mercedes 270 cdi kombi, för max 75.000:-, så jag har tänkt mig en långmilare.
Jag har åkt Bmw med olika modellbetäckningar länge så det skulle vara kul att prova en mb, men å andra sidan så vet man hur en Bmw funkar, vilket är bra när dom ska lagas.

Jag är intresserad av bränsleförbrukning, lastförmåga, svagheter, etc.

Hoppas på lite objektiv feedback, trots att det är ett bmw forum jag postar på!

b2
431
b2600
volvo Tgb 13 c304-75
volvo TL 11-53
S40 T4-99

svårt val måste ja säga,har kört en 270cdi aut och kan säga att ja inte blev besviken på prestandan,men har inte merca ett rostproblem på dessa modeller?
Jo
99
Jonas_E30
320d T -10
Jo, dom rostar väldigt mycket, tyvärr så rostar ju E39 också, om än inte lika mycke som E-klassen.
Dom flesta långmilarna har ju vissa kosmetiska krämpor, vilket är helt okej, man får ju vad man betalar för.

Kan tänka mig att mercan går ganska bra, men det gör ju faktist en 185 hästars 530 också!

Vilken är störst invändigt, mercan?
b2
431
b2600
volvo Tgb 13 c304-75
volvo TL 11-53
S40 T4-99

mercan är nog störst skulle ja tro.
ang långmilare så kan man nog va trygg om den är skött,detta va en fd taxi på 45000mil,bilen tror ja inte krånglade en enda gång för polaren,enda va rosten som han fick åtgärdat på garantin.bilen va en 00a
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Mercan rostar. Många är åtgärdade på rostgarantin, men kolla upp bilen noga. Gällande drivlina så håller de länge om de är rätt skötta.
E270 och E320 har nästan samma förbrukning så jag rekommenderar att kolla upp båda modellerna.

W210 har fått ett oförskämt dåligt rykte p.g.a att den rostar och att det fanns några barnsjukdomar. I det stora hela så är det en bra bil.

Tycker du ska köra båda och se vilken som passar dig bäst för dina ändamål. Både BMW:n och mercan var klassledare.

Rücksicht bitte, und denkt Voraus!Länk
Visa användare
308
Petrus
M5 -93
520D M-Sport Touring -13
Jag gav en Mb E300tdt Avangarde års-98 en chans förra året, nu var ju du inne på cdi motorn, men.

Men jag tyckte w210 känndes gammal gämfört med E39:an, men visst man åker bra, men det blir inte samma känsla som att åka bmw, men det är ju en smaksak.

Sen så var ju inte stolarna någon hit i benzen, enligt mej.

Utrymmena var det ju inget fel på, bagaget är gigantiskt, och motorn var hyffsat pigg med sina 177hk.

Men nu är det bmw som gäller igen, det enda är nog att prova. Skulle ju tro att cdi motorn är mycket trevligare än den gammla td:n.

PB
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
då säger jag 530d utan tvekan.mercan känns så gubbig...
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Betänk att BMW´s rostbekymmer inskränker sig till i stort sett endast kittade falsar, medan Mercan rostar lite överallt då deras problem ligger i grundfärgen. Vissa pedantskötta W210:or har även tappat övre fjäderinfästningen fram p.g.a rost. Åkte själv Merca förr men jag anser att dom sjunkit för lågt i och med rostproblemen. I övrigt är dom nog väldigt driftsäkra, men körglädje som en BMW har dom inte.

AE
**
153
**Bure
520da Touring-06
750ial-89
Det mercan är överlägset bättre på är utrymmet. BMW är generellt snabbare och snålare men även dyrare i försäkring. Sen är det Rosten. Mwrcedes rostar duktigt. mina föäldrar har 3 E klass 96 98 och 00. alla rostar vad man än gör men det är förutom det trevliga bilar.

M.V.H
Tommy
Satsa på en W211 istället dom har inte problem med rost iaf, W210 karossen var aldrig riktigt bra ur rostsynpunkt, TVÅELVAN är ett bättre och modernare val
Jo
99
Jonas_E30
320d T -10
Jag var och provade en 530 da, man åkte ju lika bra i den som man gör i min 540.
Ska åka och provköra en 270 cdi nån dag framöver, största fördelen är ju absolut att den är större, samt att jag aldrig haft nån merca, så det skulle vara kul att prova en ett tag
Dom bör väl dra ungefär lika mycket bränsle, båda har ju commonrail motorer på ~180 hästar.

Att e-klassen rostar vet jag, jobbar som plåtslagare vägg i vägg med en billackerare som brukare lackera några e-klassar i veckan...

Nån som vet hur lång rostskyddsgaranti det är på mb e-klass?

16.562
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
pimpen: Blir rätt så svårt att få tag i en W211 för de 75.000 kr som Jonas vill lägga...

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Håller med om att 211:an spelar i en annan division prismässigt. Kombin är dock grymt snygg. Liksom E61:an jäsande feta bakskärmar. Det jag hört så har Mercakunderna svårare att få hjälp en BMW-kunder m.a.p rostproblem. Kanske just för att dom är så pass mycket mer omfattande på Mercorna.

AE
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Kom ju på att ska du närmast jämföra 530DA så är det med en E320CDI som också har rak dieselsexa. 270CDI är 5cylindrar.

Annars är 300TD i W210 en riktigt bra motor, rekommenderar dig att titta på den också.
W211 har fått in MB på rätt bana igen.

Mercedes är VÄL medvetna om problemen och lämnar därför 30 års garanti mot rost från -99 förutsatt att bilen är servad hos Mercedes.

Storleksmässigt kan inte 5:an mäta sig med E-klass ( och skall inte göra det iheller då det är en mindre biltyp.)
Knappast någon annan bil iheller för den delen.

Har en kompis som har en E240T-00 och han berättar om dyra reservdelar och servicekostnader på den.
Då är Bmw betydligt billigare att äga.
Hur skulle en 300TD vara ett alternativ till 530d Herr Gaspedal.
Att den håller lätt 100.000 mil är ingen nyhet men bilen rör ju inte på sej och är ifrån stenåldern. ( Jämnfört då med 530d förståss )
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Phaser: Det kanske inte framgick ordentligt men jag menade att E300TD kan jämföras med E270CDI.
300TD har 177hästkrafter. Jag har kört och åkt en sådan, tycker absolut den rör på sig.
0-100 på 8.9sek med automat kallar inte jag dåligt för en dieselbil för runt 70 000sek.

Vet inte vilken årsmodell av 300TD som lämnar 177hk!!?...Vad jag vet ligger väl den starkaste på 150 vilket förståss var mycket bra på 90-talet..eller har jag missat något?
Prestandatiden du nämner Herr Gaspedal är vad just E270Cdi mäktar med.

Modellerna bytte namn och en nyare typ av Dieselmotor kom i och med 290TD som var oerhört snål med sina 129hk men ingen raket.

Ett par år senare kom Commonrailmotorerna som är betydligt snålare och piggare.
För övrigt vet jag inte om man "vågar" köpa en äldre Dieselbil snart med statens hetsjakt på dem...
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
De årsmodeller som lämnar 177hkr är: April 1997 till Juli 1999.
290TD kom innan 300TD. 290TD lanserades Mars 1996 och tillverkades fram till juni 1999. 290TD är 5cylindrig.
Jag kan hålla med om att 290TD var otroligt snål, men med prestanda därefter.

Vi talar alltså W210 300TD och inte W124 300TD vilken mycket riktigt lämnade 147hästkrafter.
Så du verkar ha missat senare delen av 90-talet? =)

Jag kan hålla med om att staten hetsjagar alla äldre dieselbilar. Men med tanke på dagens teknik och allt så känns en dieselmotor från 2002 uråldrig.

Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Har inte kört någon 530D men däremot en E320CDI... och de rör verkligen på sig! Om ja inte minns fel så är det 220hk i dem. De är stora som finlandsfärjor invändigt... men ack så gubbiga :( Kunde inte bestämma mig för om jag gillade stolarna.. bilen jag körde hade vanliga standardstolar med skinn, men de var så förbaskat hårda...

// Erik
Visa användare
451
Propeller
325iM Touring -07
Jag fick möjligheten att testa en 530dA -01 i helgen. Har nog aldrig kört diesel förr men imponerades verkligen av den bilen, härlig styrka som liksom finns där precis när man vill. Automatlådan är mumma! Mercan vet jag inget om, säkerligen större & kanske ännu högre kvalitétskänsla?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.