|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Efter att ha svurit och kastat besverjelser både uppåt och neråt samt sörjesupit i några dagar kan jag berätta att det INTE går att kasta om lock och innehåll hursomhelst. Eller rättare sagt det skilljer mellan facelift och pre-facelift. De goda gossarna i Munchen fixade till en del 4/90. Avgas ventilerna blev 1mm större, kamaxelns lagerytor blev 0,3mm större och gudar vet vad annat. Allt detta till trots så använder de samma part number på locken och kamaxlarna på både facelift och den äldre. Resultatet av detta blir att jag inte har nån kamaxel som passar i locket jag köpte från Tyskland. Och de avgas ventiler jag har som passar dit är usla minst sagt. Håller på väntar på en pre-facelift kamaxel nu. Ska mäta upp den och jämföra med min faceliftade kam. Hoppas verkligen att Munchen gossarna inte har mixtrat desto mer med lyft/durationen.. |
|
|
Mick 750: Hur kom du fram till det att det skiljer på måtten på lagerytor och ventiler? Blir lite orolig själv nu när jag mixtrat med innehållet mellan 2 st olika motorer..:) Har du hunnit mäta nu om det skiljer sej något i lyft/duration mellan årsmodellerna? MVH Robban B |
|
|
Hur pass vanligt är det att M70 topparna drar på sej sprickor vilket leder till Co i expantionskärlet? Vad jag vet så har jag aldrig hört något om det, nån annan som kan uttala sej? MVH Robban B |
|
|
Ventilerna finns på RealOem. Facelift Länk Pre-Facelift Länk Att kamaxlarna inte passar märktes när jag försökte sätta in en facelift kam i en pre-facelift lock. Passade liksom inte. Kamaxeln jag väntade på visade sig vara i sämre laget slitagemässigt så det blev ingen affär. Det skulle dpck vara intressant att jämföra durationen/lyft på facelift och pre-facelift kammar. Verkar ju lite dumt att de bara skulle ha ändrat på lagerytorna..? |
|
|
när ni håller på med topparna, är det smidigast att lyfta ur motorn och hänga den i motorstativ eller har ni kvar den i bilen? Verkar ha en läckande övre trågpackning och funderar på om man skulle lyfta ur hela klabbet.. |
|
|
Jag har kvar min i bilen, det hade jag också när jag böt trågpackningarna i sommras. Skulle jag hamna på båda på samma gång skulle jag nog allvarligt överväga att ta ut motorn.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.