AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
4.424

E32 750 topplocks planing. Hur mycket kan man ta?

Sida 1 av 3
mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
Ja.. Rubriken säger väl allt..

Noterade att kolvarna är urtagna för ventilerna så jag antar att passningen är ganska precis. Orsaken till att jag vill plana är bara för att vara säker på att locken inte är skeva. Ena packningen var bränd där två av bultanra var av(!) med kokning och diverse haverier som följd. Logiken skulle ju föreslå att iom att två bultar (bredvid varandra) hade gått av så skulle det locket ha orsak att dra sig skevt.

Så, hur mycket kan man ta utan att ventilerna och kolvarna börjar leka med varandra?

Paap Reeder
Före montering så skall ju den s.k kolvhöjden mätas och efter den så väljer man packningstjocklek.
Har du kolvhöjd för en "enhåls-packning" kan du säkert ta 0,1-0,2 och gå upp till en 2 eller 3-hålspackning.
Har du redan en 3-håls i så måste man kanske mera exakt räkna på det.

Kommer tyvärr inte ihåg om mina toppar planades vid renov eller ej.

MVH /// Paap R
mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
Hmm.. Kolvhöjd..
Hur mycket kolvarna står upp ur blocket eller? Hur ska man mäta det..?
Eller kanske man kan se på gamla packningarna hur många hål de har?

Nya packningar har jag redan. De blev beställda, och mottagna, för en liten tid sen från USA för att minimera tiden som jag upptar brorsans garage. Har inte kommit mig för att kolla hur många hål de har heller.. Dumt av mig.. Ska sätta mig ner och jämföra gamla och nya packningarna idag.

mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
Har nu kollat packningarna. De gamla har 1 hål medans de nya inte har några hål alls. Det är inte orginal toppackningar, Victor Reintz eller vad de nu hette. Orginal tror jag hette Goetz eller nåt liknande. Skulle vara intressant att veta hur tjock en o-ihoptryckt (ny) orginal packning för att jämföra med de jag har.
BMW här har inget till 750n i lager så jag kan inte traska in och fråga. När jag beställde topplocksbultar så sa snubben bakom disken att sist nån köpte såna här i landet var på 2004 så det är väl inte så jätte vanligt att folk byter toppackningar här..

Kollade även locken med en ny aluminium linjal och det var precis som jag var rädd för. Locket som hade de trasiga bultarna så är skevt. Inte bra.
Måste nu veta packningstjocklekarna så jag får reda på hur mycket det går att plana.

Kan det finnas packningar till andra modeller som man kan mäta tjockleken på och jämföra med mina Reintz packningar?

Paap Reeder
Kolvhöjden är kolvtoppens utstick över blocket.
0,388 - 0,610 mm = 1 hål
0,610 - 0,832 mm = 2 hål

Det finns packningar även med 3 hål vilket skulle innebära tex 0,832 - 1,054 mm

Stod inte packningens tjocklek instämplad i ena änden?

På min med största sannolikhet oöppnade motor var kolvhöjden olika på vä = 1 hål samt hö = 2 hål så någon betydelse måste packningens tjoklek ha.

MVH /// Paap R
mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
Inget stod instämplat vad jag såg. Hade inte ut dem ur plasten dock..
Vet du om de siffrorna är mätta vid plåtkanten runt cylinderhålen eller själva packningen? Brukar ju vara lite tjockare vid plåten runt cyl-hålen..

Kollade bara ena sidans gamla packning samt båda nya. Hur kan det ha skitit sig så för BMW att de måste använda olika tjocka packningar på en och samma motor?? Kan det vara nåt med att de har olika kolvar för var motorsida?

mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
Hmm.. plåtkanten.. Är jag helt bakom flötet..? När du pratar om kolvhöjd..

Ja.. Jag har druckit några öl..

Paap Reeder
Länk

Här ser du mätprincipen.

Man måste använda en indikator till att fastställa kolvens exakta ÖD ... och så mäter man mot packningsytan på blocket.

Varje kolv var i princip olika i min motor. Finns olika märkningar på resp kolv. Tror det har att göra med att borrningarna i aluminiumet inte alltid blir exakt lika ... från hål till hål s a s.
Kolvringarna var dock samma rätt över.

Kommer jag ihåg skall jag checka av mina gamla toppackningar.

MVH /// Paap R
Paap Reeder
Utredning ang M70 toppackningar och deras sammanpressningar:

Jag har 3 st beg Goetze och en beg Klinger som jag mätt på.

Goetze:
O - hål märkt 1,5 mm. Före sammanpress 1,68, 1,82, 1,85.
Efter smmanpress 1,55, 152, 1,50. (Kan variera 1,55 -1,60 beroende var på packningen man mäter sammanpressningen).
Gissar att det 1:a måttet är litet p g a att man felmonterat och börjat pressa ...)

Klinger:
O - hål märkt 1,5 mm. Före sammanpress 1,75 mm ... efter 1,57. Den packningen verkar vara "styvare" varför sammanpressningen blir mindre. Bara teori.

Goetze:
OO - hål märkt 1,72 mm. Före sammanpress 2,00 ... efter 1,75 mm

Gissning:
OOO - hål märkt 2,00 mm. Före sammanpressning 2,25 ... efter 2,00

Slutsatser:
- märkningen anger tjockleken efter sammanpress
- stegen mellan hålen är dessa 0,222 som de olika kolvhöjdsintervallen anger som jag angav ovan
- om din kolvhöljd kräver O - hål kan du lugnt plana 0,20 och gå upp ett hål i tjocklek ... TROR jag ... d v s så skulle jag göra på min.

MVH /// Paap R
mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
Precis det jag var intresserad av. Att mäta kolvhöjden blir lite problematiskt då enda mätverktygen jag har tillgängliga nu under semestern är vanligt skjutmått och måttband.. Och en linjal..

Ska mäta upp mina Reintz packningar idag och jämföra lite med de siffror du anger.

mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
Har nu mätt packningarna. 1,85mm på "packningsytan" och 1,9mm vid plåtkanten runt cylinderhålen. Dessa skulle då motsvara ungefär 1håls packningar..
Mätte de gamla (båda är 1håls) och kom fram till 1,75 på ytan där de inte blivit sammanpressade.
Då har jag 0,1mm mera att spela på vid planing jämfört med orginal 1håls packningar. Enligt detta skulle man ju kanske kunna ta upp till 0,25-0,30mm av locken utan att behöva oroa sig mycket. Måste se hur mycket som behövs.
Ska nu börja höra mig för var jag kan få locken planade, kan vara svårt nu i semestertider...

Paap Reeder
... att ta 0,3 på en topp är ganska mycket.
Tänk på att om dom är för skeva och du måste ta mera så måste du arborra om kamaxellägen annars komme ju kammen att "jonglera" och sedan gå av.

0,3 är gränsen enligt min mening för att slippa arborra.

MVH /// Paap R
Paap Reeder
... lägg linjalen tvärrs kolven och "jucka" med olika bladmått i glipan mot blocket.

MVH /// Paap R
mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
Har även tänkt på kamaxeln lite. Om hela locket är så skevt som 0,3 eller mera så borde ju kamaxeln gå trögt, även utan ventilerna på plats. Testade just och inte skulle jag säga att den går så fantastiskt trögt. Hade förvisso inte spännt till överfallen till moment utan bara sådär lite.
Att arborra om hålen för kammen betyder ju också att man måste hitta passande lager och tillverka nånslags hållare för dessa iom att kammen sitter rätt i locket utan lager.

Min slutsats för tillfället är att vänta tills torsdag då jag slipper till en verkstad och börja plana. Visar det sig att det behövs det mer än 0,25 så offrar jag det locket till medicinsk forskning och letar efter ett "nytt" oplanat och rakt lock på ebay.
Om inte nån här har ett lock till vänster sida liggandes?

Stor, Stark och Bakhjulsdriven!
Paap Reeder
... ingt som inte måste renoveras beträffande ventilstyrningarna ... spec på avgssidan.

MVH /// Paap R
mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
Tja.. Har funderat på att total renovera locken medans jag ändå har loss dem men ekonomin sätter vissa gränser. Mirafräsning + ventilslipning + styrningar X 24 + topplocksplaning X 2 = tjock bunt med pengar.
Har inte tagit nån olja och avgasvärden var bra vid besiktningen så jag vet inte riktigt om jag ska skuldsätta mig bara för att ha det gjort. Men det är klart, det skulle ju vara bra att få det gjort medans locken är lösa.
Decisions, decisions..
Paap Reeder
... avgasventil en ÖD ligger på 1500:-/st ... (eller var det 2500:-/st??) och det är ju som sagt 12 st!

Min renoverare borrade upp de gamla ventilstyrningarna på avgassidan och monterade hylsor som han sedan tog upp till originaldimension och återmonterade de gamla natriumkylda ventilerna.

Du måste mäta upp ventilstyrningsglappet. Får vara 0,4 ... mina låg på ca 1,00 och då börjar den ta olja genom styrningarna i o m att ventilskaftet kommer att oscillera i styrningen och "trycka ut" tätningen.

MVH /// Paap R

mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
Nya ventiler är nog att glömma. Det bilr nog bara styrningarna isf. Topplocks experten här i nejden gör på samma sätt, pressar in nya hylsor och sen tvingar nån konisk tapp grej genom hålen till önskad dimension.
Prövade mäta lite för mig själv idag. La linjalen över locket och pillrade in bladmåttet mellan på diverse ställen. Bådar gott då största bladet jag fick in nånstans var 0,15mm. Men den mät metoden är kanske inte 100% heller. Slipper kanske och mäta upp locket imorn med klocka och hela köret.

Har även spanat in en beg lock på ebay.de för 150€ som säljaren menar är toppenskick. Men vilken säljare säljer inte världens bästa grejjer..
Speciellt med en kommentar som denna blir man lite misstänksam.
"Hinweise:
Zum Thema Garantie und Gewährleistung. Die Ware wird offiziell hiermit als defekt, ohne jegliche Funktion, also als Schrott verkauft. Sie können mit Sicherheit davon ausgehen das der Artikel trotzdem funktioniert, schauen Sie in unsere Bewertungen und denken Sie an Ihr Wiederrufrecht. Sollten Sie dennoch ( nach den 14 Tagen) mal unzufrieden sein schildern Sie uns Ihr Anliegen, wir werden sicherlich eine Lösung finden, denn wir leben von zufriedenen Kunden. Sie erklären mit der Abgabe eines Gebots, dass Sie die Gewährleistungsbelehrung und die Widerrufsbelehrung gelesen haben und damit einverstanden sind. "

Översatt till engelska med babelfish
"Notes: About warranty and guarantee. The commodity is thus sold officially hereby as defective, without any function, as scrap iron. They can go out with security with it that the article nevertheless functioned, look you into our evaluations and think you of your cancellation right. You should nevertheless describe (after the 14 days) times dissatisfied its you to us their request, we become a solution surely find, because we live on content customers. They explain with the delivery of a requirement that you read the guarantee instruction and the revocation instruction and with it agree."

"The commodity is thus sold officially hereby as defective, without any function, as scrap iron." hmm....

Paap Reeder
... hur många transaktioner har säljaren på ebay och vilka omdömen har han fått?

MVH /// Paap R
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Går det inte att köpa enklare i Sverige? Borde ju finnas gott om gamla 750 och då kan du åka och kolla grejerna innan du betalar.
Borde finnas på skrotar eller hos ECP också.
/Mats J
mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
Paap: 113 transaktioner och 100% positiv feedback. Inte så illa men ändå är jag lite misstänksam.
Länk

Mats: Jag bor i Finland så det är ungefär samma trubbel för mig att köpa från Sverige.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.