|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
Paap Reeder |
"links und rechts verwendbar" ... detta kan då inte vara med sanningen överensstämmande!! V+H topp är inte lika på min iaf. MVH /// Paap R ... om nu verwendtbar betyder användbar?? |
|
Har även hört det samma. Kollar man på RealOem så har de bara ett lock upp för E32 750. Det är då med min VIN nummer. 11/91 tillverkad. Länk Kikade en massa på locken när jag tog lös dom och de verkar vara lika. Kamaxlarna skilljer, ena är längre för att kompensera ena sidans cylinder rad som är längre bak. Annars verkar det mesta vara bara att kasta över till andra sidan. Stor, Stark och Bakhjulsdriven! |
|
Paap Reeder |
... kanske får jag ge mig ty ETK säger det samma!! Det skulle i s f innebära att man kan rotera dom 180-grader? ... jag tänkte mest på vattenanslutningarna för tvärröret i bakkant men de är då säkert "pluggade i framkant" med nått lock. Har inte checkat det så noga när jag bytte mina utan tog mera för givet. Ser man i ETK så är det packning 3 + 4 som "tätar" på framsidan ... så jag har fel. MVH /// Paap R |
|
Tog en tugga av det sura äpplet idag och köpte locket jag länkade till. Räknade som så att för mellan skillnaden mellan en (två) topplocksplaningar och locket motsvarar nästan kostnaden av alla styrningar. Ska se vad som kommer i paketet om det är några kilo skrot aluminium eller att användbart M70 lock.. Stor, Stark och Bakhjulsdriven! |
|
|
Om du flyttar på gavlarna på toppen så går dom att annvända på vilken sida du vill. Själva stommen är lika, kammarna är som tidigare talare sagt olika. *När nyfikenheten överträffar förståndet* |
|
|
Efter lite över 3(!) veckors väntan så kom locket idag. Vid första anblick verkar det vara helt ok. Fick med topplocksbultar, insugspackningarna, några avgas packningar, ena motorlyft öglan samt några kilo oljeblandad skit utöver vad som stod i annonsen. Kul! Faktist skitigaste locket jag sett på länge.. Först blir det högtryckstvätten och sen ska plocka bort ventilerna och inspektera grundligt vad jag köpt. Har nån några bra teorier på hur man kan mäta upp ventil styrningarna? Eller ska man bara ha finger känsla och känna med ventilskaftet i hur glappa de är? |
|
|
Mät spelet med en lös ventil i styrningen och en indikatorklocka. Minns inte hur mycket det får vara men jag tror jag har det i en pärm i garaget. Ett exempel på en indikatorklocka hittar du här: Länk *När nyfikenheten överträffar förståndet* |
|
|
Så här gör man: Länk Länk *När nyfikenheten överträffar förståndet* |
|
|
Detdär blir fint. Ska gå till jobbet imorrn (fast jag är på semester, urk..) och låna en klocka. På bilden ser det ut som ventilen ska vara ungefär jämns med styrningen, kan det stämma? I princip hela slitytan på skaftet är ju frilagd då..? Kanske de har räknat med det..? |
|
|
Det är riktigt att ventilen ska vara jämns med styrningen. Du mäter bara styrningen på detta viset. Hur mycket ventilskaftet får vara slitet mäter du med micrometer, måtten finns på andra länken jag bifogade. -Lycka till! *När nyfikenheten överträffar förståndet* |
|
|
Naturligtvis.. Styrningen skulle ju verka glappare än den är om man mäter där skaftet är nött. Dumt av mig.. |
|
|
Har nu mätt upp styrningarna på det tyska locket. Insugs styrningarna låg mellan 0,3-0.4 utom en som var upp i ca 0,45. Avgas ligger alla mellan 0,4-0,5. Ingen var över 0,5 som dom sade som max i Galant turbos länk. Likväl så är det massivt med avlagringar på avgas ventilerna. Flera mm tjock på några. Kan man dra slutsatsen att locket är iskick och de har haft kolvrings eller annat haveri i nedre delen? Eller ska man ta det säkra före det osäkra och byta styrningarna fast de är inom spec? Som intressant info. Enligt bakgaveln så har det varit ett vänster lock. 7 och 12ans styrningar var glappast både på avgas och insug. 10ans avgasventil hade värst avlagringar. Hade inte Paap bekymmer med 10an också? |
|
|
I stand corrected! *När nyfikenheten överträffar förståndet* |
|
Paap Reeder |
... jo så är det med M70. 4:an och 10:an tar mest stryk pga av värmeproblematiken runt motorn. Du ligger inom spec men nya ligger på 0,1-0,2. MVH /// Paap R |
|
Mätte även på mitt hö lock, dvs det som inte är snett, där låg värdena på 0.15-0.25 insug och 0.3-0.4 avgas. Även här så var värdena sämst på 1an och 6an. En del bättre än på det andra locket men ändå inte som nya. Dock så vet jag att med de värden så går den bra genom avgastestet och ryker inte blått. Samvetet säger att jag kanske borde byta styrningarna åtm på det sämre locket.. Avgasventilerna från det tyska locket måste slipas ifall de ska användas så det blir ihoplagt med ventilerna från det sneda locket. Ska köra lite med ventilpasta först så ska det nog gå bra. Sätena såg ok ut. Blir att fortsätta imorrn.. Dagens lärdom: Börja inte renovera M70 lock när både semestern och semesterkassan håller på att ta slut och lånebilen är en obesiktigad Ford Sierra.. |
|
Paap Reeder |
Svårigheter är till för att övervinnas! Tänk om en fisk bara skulle vilja simma när inga vågor fanns? Är avundsjuk på dig. Allt kommer att bli bra och du kommer att bli nöjd som en solmogen pärontomat i Andalusien. MVH /// Paap R |
|
Det avancerar sakta men säkert. Blev ett j**la gnidande på sätena och de blev inte helt bra ändå men jag måste få ihop den nu. Tid och ekonomi är inte lyxartiklar jag har just nu. Av den orsaken blir det även gamla styrningar. Har nu plockat ihop locken allt till kamaxlarna. Läste att överfallen skulle dras med 15nm, detta verkar ruskigt lite. Speciellt med tanke på att de små muttrarna ska arbeta mot ventilfjädrarna när de dras ihop. Eller ska man tillverka nåt special verktyg att pressa ihop fjädrarna med och montera vipparmarna efter att kamaxel överfallen blivit dragna? |
|
|
En edit-knapp i detta forum hade varit mycket bra, mitt senaste inlägg hör ju inte alls till denna tråden utan den där jag skrev fel växellådsbetäckning.... Hade hiskeligt jobbigt att få till sätena med slippasta också, slutade med att topparna lämnades in och blev mira-frästa i nya vinklar och inslipade. Minns inte momentet jag drog med till överfallen men det lär väl ha varit samma källa vi fått informationen från. Jag tycker att man rent generellt blir förvånad över vad lite man skall dra. Jag lovar att 95% av alla hemmameckar som inte kollar upp moment på varje skruv drar för hårt! -Jag hör oftast till dom 95% fast jag vet om detta.... *När nyfikenheten överträffar förståndet* |
|
|
Kom att tänka på ett annat tips. Banjoskruvarna som håller smörjröret över kammarna. -Köp nya! Kostar nästan ingenting och är för klena i sin konstruktion för att återanvändas. De nya är oftast förbehandlad med loctite också. Se till att göra rent i toppen så att loctiten biter fast ordentligt. *När nyfikenheten överträffar förståndet* |
|
|
Stämmer bra, både om edit knappen och att bultar dras ofta för hårt. Min åtdragnings info kommer härifrån Länk Jag hade nog tänkt återanvända banjobultarna men iofs så kan man ju byta. De är ändå då billiga.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.