AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.515

Bakväxel - Diff eller inte?

Sida 1 av 2
Har tänkt beställa en begagnad bakväxel till min 328, men det verkar som att de flesta jag ringt på saknar diff. Jag undrar bara - vad är det som avgör ifall bakväxeln har diff eller inte, är det bilar som sålts m-chassit som får det eller är det något annat som avgör?

Sen så vore det trevligt om någon har invändningar angående utväxligen, jag hade nämligen tänkt beställa en 3.07, 3.15 eller 3.46 istället för 2.93 som är orginal. Någon som bytt detta själv får ni gärna dela med er av era erfarenheter.

Mvh,
Peter
ed
578
edström
325i -93
525i -89 TURBO
335i -89
525/M5 3,8 -92
320d -01
330xd -03
330xd -04
dom saknar knappast diff då den är s.k obromsad.
sen kan det ju vara en bromsad diff. (lamelldiff)
ed
578
edström
325i -93
525i -89 TURBO
335i -89
525/M5 3,8 -92
320d -01
330xd -03
330xd -04
varför ska du växla ner bilen för?
Ja en bromsad diff är vad jag letar efter. Orsaken till varför jag ska "växla ned bilen" är för bättre acceleration gynnar mig mer än att ligga i 240km\h på E4'an, därför tar jag tillfället i akt nu när den ändå ska bytas.

acceleration > toppfart
Po
243
Pontus s
mellan 2 bmw
Finns inga diffbromsade axlar, endast m3 har diffade axlar enl Bmw! har en 3,07 klump tillsalu billigt tyvärr felfri till min nackdel då ja köpte en dyrt på skroten...

Nu är jag långt ifrån någon expert, men då jag ringt runt till olika bildemonteringar har de flesta haft "bakväxel utan diff", medans andra enligt uppgift haft det. Den bakväxel jag först beställde anlände till verkstaden, där mekanikern upptäckte att den saknade diff och därför skickade tillbaka den med orden "vafan sa dom det inte med en gång, det är klart du inte vill ha en axel utan diff".
Nej naturligtvis inte, tänkte jag - och fick den mentala bilden av ett bakdäck som spinner som på någon gammal 240.

Någon skillnad måste det uppenbarligen vara på de olika axlarna, bortsett den självklara variationen på årsmodell, miltal och utväxling? Ljuger dom för mig när dom säger "denna axel har inte diff men en annan har det"?

Inte att jag misstror någon på detta forum, jag frågar enbart av okunnighet och därför att jag vill veta vad jag köper till min bil. Känner att jag hela tiden får olika information från alla jag frågar och vill därför ha ett klart och utförligt svar.

Mvh,
Peter
ed
578
edström
325i -93
525i -89 TURBO
335i -89
525/M5 3,8 -92
320d -01
330xd -03
330xd -04
en bakaxel som göe enhjulare heter diffad bakaxel. sen vill man ha en som ritar med båda så köper man en diffbromsad bakaxel.

hur många som helst som inte vet vad rätt är när det gäller detta!
ska man ta mekanikern på orden så menade han att båda hjulen snurrar exakt lika mycket hela tiden. Och då fattar man hur han kan rata den så. Han kan också ha menat att den saknade bakaxelklump helt. Eller så menade han att den inte har diffbroms... Synd att en fackman talar "gat-slang".
Ringde BMW och fick svaret "Diffad bakväxel är något man beställer till när man köper bilen. Det vanligaste är utan diff, men finns även många som har det."

Någon som har lust att kommentera?
sc
217
scalare
325 coupé -07
Stämmer mycket bra!

Har ägt ett 10tal e36or varav 4av dom har haft en såkallad bromsad axel..
Det har varit bilar alltifrån 318is till m3.

Har nyss monterat ner klumpen på min 328i -96 och fått upp en diffad ( JAJA BROMSAD klump vi har hört att några är duktiga och vet precis vad det heter, ni får ingen pokal ändå :P ) Och nu känns bilen mycket bättre! Och framförallt mycket roligare :)
ed
578
edström
325i -93
525i -89 TURBO
335i -89
525/M5 3,8 -92
320d -01
330xd -03
330xd -04
men det låter så fel att säga diffad. alla axlar är diffade om dom inte är svetsade.

rätt ska va rätt:D
Vad tror ni om en att köpa en obromsad klump då? Kommer jag ångra mig fruktansvärt om jag köper en sådan? Om man bortser från nöjet att få lägga dubbla ränder lakrits, finns det några andra självklara nackdelar med en obromsad?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Med bromsad differential slipper du förnedringen att bli stående och slira på en isfläck med ena bakhjulet, medans det andra står på torr asfalt. Men det kanske inte är så vanligt :) Det driver väl på lite bättre på vintern i alla fall med differentialbroms och det går väl att göra lite mer kontrollerade uppställ kanske om man är lagt åt det mer aktiva körsättet.

AE
Fr
327
FredrikN
Volvo V60 D4 AWD R-Design -14
Porsche 996 C4 X51 -00
CrashworkZ: Du har väl inte så mycket annat att välja på eftersom det inte bromsad diff till din bil. Har du kört sönder den?
Fr
327
FredrikN
Porsche 996 C4 X51 -00
Glömde ordet "finns" i mitt förra inlägg. Alltså att det inte finns bromsad diff till 328 e46
Fredrik N

Enligt BMW finns (fanns) bromsad diff som tillval.
Fr
327
FredrikN
Porsche 996 C4 X51 -00
Vad jag vet så fanns bromsad diff som tillval till e36 modellen men inte till e46:an. Läst någonting om att det inte gick att kombinera ASC och bromsad diff..
be
276
bewing77
330i Sedan -08
Man ska ju inte bortse från anledningen att i stort sett alla vanliga bilar har en difrential utan broms; effekten av det vid normal körning är att ytterhjulet i en kurva driver mer än innerhjulet, vilket gör bilen mer lättsvängd. På tävlingsbilar bromsar man diffen för att inte riskera att all drivning hamnar på ett hjul då det släpper, samt, på framhjulsdrivna bilar, ge bättre möjlighet att efter vänsterbroms med följande överstyrning dra bilen till rätta igen. En bromsad diff är bra att ha om man ska tävla och köra mycket aktivt, men för normal körning är en vanlig diff att föredra. Så, det är mer än bara möjligheten att rita en eller två gummiränder som påverkas.
Nu är en diff iaf beställd, då obromsad, så problemet är på så sätt löst. Får nu bara hoppas att allt fungerar som det ska, att den kommer i tid och inga oförutsetta problem uppstår. Längtar efter min bil!
Po
243
Pontus s
mellan 2 bmw
Hoppas den anländer inom 2-3 dagar som ja blev lovad, ska du byta den sj? kan ge dig lite tips om du vill bara du hör av dig! Mvh Pontus

Nej bilen står redan på verkstad så jag låter dem göra det åt mig. Jag har en DIY till det, men tyvärr varken tid, kompetens eller utrymme för att utföra arbetet själv.

Tack ändå!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.