AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
11.749

Frågor inför oljebyte i automatlådan 530d-02

Sida 2 av 2
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Jag ber om ursäkt om jag lät mästrande, det var inte meningen. ;) Jag har inte bytt olja på en GM-automat (än), men på 5hp18 och 5hp30.

Jag bara vidarebefordrar vad molle325 har skrivit tidigare, tyvärr är han inte aktiv längre: Länk

Generellt så är det bättre att göra flera deloljebyten istället för att flusha, läs molle325´s citat i mitt inlägg här: Länk

Men det verkar ha gått bra att flusha den bilen. Däremot kan det vara en bra idé att göra några enkla deloljebyten av trågoljan om 500 och 1000 mil då eventuellt slam kan lösgöras efter en tid.

Mvh
BR
62
BRG BMW
M3 e30 ASK 253hp -87
530i touring M-sport -03
325i e30 långloppsbil
Evo 9 -07
Det är lugnt rob_t_j72..:) Insåg nu att mitt inlägg från imorse med mitt dåliga
morgonhumör blev lite "surgubbevarning".

Jag tackar för länkarna och dina svar. Jag kanske formulerade mig kanske lite fel när jag skrev spolade.

Det jag gjorde var att tappa ur den gamla oljan,bytte filter och rengjorde tråget och magneten. i med ny olja och öppnade kylarens returledning.
Jag startade bilen snabbt fyra gånger och fyllde upp givetvis efter varje gång.
Sedan körde jag igenom alla växellägena tills oljan hade fått en temp
på c.a 40 grader. öppnade nivåpluggen och lät den överfyllda mängden rinna ut. Till detta gick det ungefär åt 15 liter olja inklusive spill.

Även BMW rekommenderade mig att inte byta olja när den hade gått c.a 20000 mil. Men eftersom detta var ett oljerelaterat problem ( Bilen växlade sämre när det var varmt väder) var detta enda utvägen att göra ansåg jag.

Jag mätte upp en driftstemp på samma bil i sommras på 95 grader om jag inte missminner mig. Har inte en aning om vad driftstempen skall vara en varm sommardag men detta låter ju onekligen ganska högt.

Mvh Fredrik

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
95 grader låter som helt ok driftstemp, jag skulle börja oroa mig om den höjs till 110 och över.

Mvh
Sa
440
Saij
X3 -12
Hej!
Såg att min ”gamla tråd” poppat upp så det är kanske på sin plats med en uppdatering med ”hur gick det se’n”.

Jag gjorde 3 delbyten med nå’t 100-tal mil mellan, filterbyte vid sista bytet – bilen hade då ca 20K mil på mätaren. Den har nu strax 30K mil och går som en klocka, växlar helt ok och växellådan känns till alla delar helt OK. Men jag bytte oljan bara som serviceåtgärd – hade inga som helst problem innan bytet och märkte heller egentligen ingen skillnad före – efter byte (kanske att den växlar ngt mjukare i smygkörning) – hur den skulle betett sig nu 10 K mil senare utan byte är ju en fråga som vi aldrig får något svar på……….

Se’n är det ju givetvis en enorm skillnad vilken körprofil och körstil bilen haft. Det är ju troligtvis stor skillnad i slitage i lådan om bilen tillbringat de första 15 K milen som taxi i Hamburgs eller Hannovers innerstad med fullgasväxlingar vid varje rödljus eller varit ett landsvägslok på Autobahn som bara stannat för att tanka – kan ju säkert skilja 100.000-tals växlingar på samma miltal. Åker man Autobahn med högsta växeln och lockup’en i blir det nog inte så mycket slitage i lådan.

Vår bil ifråga hade tillbringat sin första tid som just Autobahnlok hos en miljökonsultfirma och av slitaget på ratt, pedaler, säkerhetsbälte och förarsäte (det i princip enda som var använt) osv att döma + tidsrymden dessa 13-14 K mil tagit att prestera kan man nog sluta sig till att dagsetapperna varit ganska långa. Detta kanske gör att lådan klarar 10K mil till om inget oförutsett inträffar.

Mvh/Saij
Visa användare
17
-TyK-
530DA Touring -01
Volvo 242 T5 -75
Lyffter tråden då ja ska byta olja i min automatlåda 530d -01 32tus mil, GM låda grön etikett bifogar bild, GM lådan ska ha ETL 7045 E olja ?

[url]Länk

Men hittar inget på nr när ja kökte på realoem finns ju olika uföranden på filter och trågpackning osv.

någon som har tips på Olja som har samma krav som tex Bmw säljer tängte köpa en 20L dunk

/Andreas

//Mvh Andreas
pa
182
paa
530DA Touring -02
Hej!
Jag bytte på min 530D -02 för tre år sedan, köpte Taxacos Texamatic 7045 E som ska vara samma eller likväärdig med BMW s. Gav 649 kr för 20L. Den har funkat ännu så länge!

Pelle
BMW 530DA -02
Peugeot 206 cc -05
Amazon -69
Mustang -65 Cab
Visa användare
17
-TyK-
530DA Touring -01
Volvo 242 T5 -75
Precis den ja.. hitta den för ca 800:- / 20L igår på ett ställe vart köpte du om det nu finns en?
pa
182
paa
530DA Touring -02
Jag köpte den hos Fundins olja i Tranås.

Pelle
BMW 530DA -02
Peugeot 206 cc -05
Amazon -69
Mustang -65 Cab
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.