|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Har sökt och LÄST ett otal trådar som behandlar ”byte av olja i automatlåda” (även vad beträffar ”lifetime-oljor” – och det verkar finnas nästan hur många åsikter ”som helst” beträffande detta. Det är med anledning av detta som jag därför frågar den som jag tycker verkar veta det mesta om a-lådor (utan att därmed förringa andra skribenter på forumet) nämligen Molle 325!! Molle, om du läser detta och har tid och lust att svara skulle jag vara ytterst tacksam. Förutsättningar 530d -02 (producerad 02/02) 21.000 mil Låda enl Real Oem & VIN decoder A5S 390R WZ. Grön skylt på lådan ser ut ungefär så här (glömde kameran ) 2 GM 7514530 YM G 96024860 P24 - - 0537049 Det talas/skrivs mycket om avtappningsplugg finnes/finnes ej – på bakre delen av tråget på lådan FINNS en plugg med torx (invändig). Avtappningsplugg?? Iofs kanske helt ointressant eftersom tråget ändå ”ska bort” för filterbyte och rengöring – men gör det hela kanske lite mindre ”slabbigt”. Filterbyte? Vid 1:a bytet (av 3) eller vid 1:a & 3:e, eller? (Har filtret ”överströmningsventil” som vissa andra filter? Kan kanske betyda att man vid ”heläppt filter inte har nå’n filtrering alls.) Finns det något annat sätt att byta större delen av oljan än den vanligen beskrivna metoden med 3 ”delbyten” på rad”? Ex.vis som det skrivs om att tappa via oljekylaren och fylla i lådan – men är flödesschemat verkligen så att man”spolar igenom låda och converter på detta sätt –och kan det ev skada lådan? Vilken olja ska användas? Finns den bara hos BMW? Skrevs i en tråd om TBT som skulle sälja lämplig olja (har inte hunnit ringa och kolla – morgondagens arbete ) kan kanske vara värt ett försök. Övrigt som är bra att tänka på vid byte. Jag antar att jag kan följa den utmärkta beskrivning för ZF-lådor du publicerat på forumet (vilken D-j tur att jag skrev ut den då, har inte lyckats hitta den igen med ”sökfunktionen”). Mvh/Saij | |
|
Ja avtappningsplugg sitter på trågets bakre del men den brukar bara användas vid nivåsänkning om det är för mkt olja med monterat tråg. Filterbyte alltid vid sista bytet men även första om oljan är mörk. Ingen överströmning. Pumpen får istället svårt att dra olja om filtret blir igensatt. Ja man kan låta lådans pump tömma/skölja via oljekylarslangen. Det finns även särskilda ”flushmaskiner” på vissa verkstäder. Vet ej hur vanligt det är med såna i Sverige. Men jag skulle föredra att byta 3 ggr med några hundra mils körning mellan varje byte eftersom den nya oljan innehåller fräscha detergenter som lösgör beläggningar inte minst under en tid efter bytet. Texaco ETL 7045 E finns på BMW och möjligen hos tex Rover och Cadillac som också har dessa GM lådor. molle |
|
|
>molle 325 Tusen TACK! Jag antar att Texaco ETL 7045 E är fullt blandbar med den olja som finns i lådan från fabrik? Mvh/Saij |
|
| ja | |
|
Hej igen! Med risk att verka tjatig (men det här med automatlådor och olika oljor verkar vara ett "outtömmlig" topic). Har efter lite tid på nätet funnit följande information: (från Bentley's) Länk Orange etikett (på lådan) Dexron III Gul Texaco ETL 7045E Grön Texaco ETL 8072B Blå Esso 71141 LT Svart Shell LA 2634 Läser man här verkar det ju som att A5S 390R (GM-lådan) ska innehålla Texaco ETL 8072B - eller?? All input mottages tacksamt! Mvh/Saij |
|
|
jag hade grön på min låda oxå. lät lokala BMW verkstan göra det trots mina kunskaper. det kostade 2573:- inkl allt!, tror de var typ 1100+moms för jobbet, vilket inte var så farligt iaf. hade nog gjort det själv om jag hade haft en billyft att tillgå. mvh//Nicke |
|
|
Saij: Diagrammet du länkar till är endast för USA modeller och gäller därför bara A5S 390R som sitter på bensinmodeller och på vissa bensinmodeller ska A5S 390R ha ETL 8072B precis som diagrammet visar. Medan på dieselmodeller (som inte finns med i diagrammet) ska A5S 390R ha ETL 7045 E som du alltså ska ha. Det är konverter/lockupkoppling i lådan som skiljer mellan diesel och bensin. För det andra: färgerna i diagrammet har inte med färgen på skyltarna att göra. Det finns bara två färger på skyltar svart och grön. molle |
|
|
>molle 325 Hej & TACK!! Då är det utrett en gång för alla! (tyckte det verkade lite lurigt när jag inte hittade "en enda diesel" bland alla "textkilometer" jag läste) ;-) Att det se'n visade sig hart när omöjligt att finna ETL 8072B i Sverige gjode mig än mera misstänksam. Texaco ETL 7045 E = Texamatic 7045 E ?? eller............... Mvh/Saij |
|
|
Texaco ETL 7045 E = Texamatic 7045 E ?? eller............... Så sant. om man kollar på schmiedmann säljer de den oljan i 20l dunk, med BMW artikellapp och hela kittet. mvh//Nicke |
|
|
Nån som köpt växellådsoljan på: Länk ? Priset: Texamatic 7045 Dexron III E 20-l dunk 35,50 kr/liter = 710 kr/dunk Känns väldigt bra, speciellt om man på sånt avstånd att man kan hämta. Karl Birgander, Göteborg BMW 530dAT -01 & Porsche 944 S2 -90 Förr: BMW 318is -90 |
|
|
Nån som köpt växellådsoljan på: [LÄNK] ? Priset: Texamatic 7045 Dexron III E 20-l dunk 35,50 kr/liter = 710 kr/dunk Känns väldigt bra, speciellt om man på sånt avstånd att man kan hämta. Verkar ju vara exakt samma som BMW har!!! //Pelle |
|
|
Det borde vara exakt samma.: Länk |
|
| Här finns exakt samma har till och med BMWs nummer!!! Länk | |
|
Är man tvungen ha texacos dexron III eller funkar det med andra märken med dexron III klassning? Är det någon speciell tillsats i den oljan som behövs eller? Går själv i bytartankar och velar mellan automat och manuell 530d E39. Man har ju hört om många växellådsras på automatarna. Men om de är bytt olja och filter håller dom inte då? Hur var de med chippning, pallar lådan de? Blanka däck AB |
|
|
ck3: Om det är 530dA du tänker på så ska den ha ETL 7045 E. Men jag skulle undvika automat på E39 530d, det är möjligt att den håller men ha 30-40´ i reserv...: Länk Mvh |
|
|
Någon som är duktig på tyska och vet vad detta är för lådor? Länk |
|
|
Det verkar vara renoverade GM-lådor, kanske molle325 vet mer? För 2.199 Euro så byter de automat och convertern till en av deras renoverade (och behåller antagligen din gamla) om man åker ner med bilen, 1.899 kostar komplett låda annars och då tillkommer säkert en ordentlig fraktkostnad...: Länk "Neu instand gesetztes Automatikgetriebe Inklusive neuen Wandler Inklusive Einbau in unserer KFZ - Meisterwerkstatt Inklusive neuen Getriebeöl Inklusive einstellen, einfahren und anlernen des neuen Getriebes Inklusiver 1 Jahr Garantie" Tyska verkstäder är prismedvetna och vanligtvis oerhört kompetenta. De skriver också att de kan renovera den befintliga automaten, frågan är om det blir så mycket billigare med frakt ner och sedan tillbaks? Länk "Wir verkaufen Auto-Reparatur- und Zubehörteile, sind spezialisiert auf Diesel-Motoren und Getriebetechnik. Wir Reparieren Ihren Motor oder auch im Austausch natürlich mit voller Garantie, das gilt auch für Getriebe, die wir überholen. Alle gängigen Motoren, ob Diesel oder Benziner, ob Schalt oder Automatik Getriebe." "Unserem Fachbereich im Überholen und Instandsetzen von Motoren und Getrieben nehmen sogar die Vertragsgebundenen Fachhändler in Anspruch. Überzeugen sie sich selber auch davon. Bei Fragen und Anregungen setzen Sie sich mit uns in Verbindung. M&K Autoservice" Mvh |
|
|
Kanske lika bra att tillägga lite info som kan vara bra för de som behöver byta automatlåda; A5S 390R (GM-lådan) heter också (GM) 5L40E: Länk Mvh |
|
|
Jag bytte olja i en 330d -02 automatlåda idag. Bilen hade gått c.a 20000 mil. Kan säga att oljan var allt annat än fräsch. Jag spolade genom lådan några gånger tills det började komma något så när fräsch olja. Använde c.a 15 liter totalt inklusive nytt filter förståss. Tror ni att det vore bra att byta en gång till efter några 100 mil eller? Tjejen som äger bilen ringde nu ikväll och var väldigt glad för nu tyckte hon bilen betedde sig som min 530d hon hade lånat så länge jag mekade. mvh |
|
|
Det brukar inte vara så bra att flusha gamla lådor, använde du ETL 7045 E? Mvh |
|
|
Hej. Jo använde ETL 7045 E. Vad ska man göra då när bilen växlar lite som den tycker. Har du egna erfarenheter med oljebyte i dessa automatlådor? Berätta gärna då vad som inte är så bra. Har försökt undvikit ett oljebyte efter vad jag har läst här men eftersom jag inte hittat något elektroniskt fel på lådan via DIS-diagnostik ansåg vi att oljebyte var enda möjligheten med risk för att få byta växellåda. Bilen har ju uppenbarligen blivit bättre enligt tjejen som äger den. Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.