|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
>Värt att tänka på är dock att längdskillnad på styrstag/bärarm ung >5-dubblas ute vid fälgkanten, så det ger bra utslag om det skiljer något. Styrstag var ju inte aktuellt att byta här. Och vad gäller bärarm så är det ju inte riktigt så enkelt! Det känsligaste värdet är ju toe-in. Eftersom styrledens fäste i spindeln sitter "mitt emellan" de båda bärarmarna i höjdled sett, så MINSKAR ju faktiskt påverkan av en längdavvikelse i bärarmarna. Dvs avvikelsen i toe-värde blir betydligt MINDRE än avvikelsen i bärarmens längd... |
|
Paap Reeder |
"enor" 12,50 + 6 Euro för paket inom Tyskland. Till Svedala brukar det komma på en 5:a till. ... gör ca 22-24 euro = ca 200 pix. På BMW ligger dom runt en 500:- och beställer man före 1430 så har man dom dagen efter kl 0700. Ebay tar minst en vecka ... tid är pengar. ... och sedan till det viktigaste == ... sitter det inte en klämfjäderring på dels runt gummikragen "på bulten" och sedan runt "midjan" på damasken ... så blir det en ny beställningsövning inom 2 år. Jag köpte Biltemas för några år sedan och "tamigfaen" så höll dom knappt två år. ... det är ju en litet blöt miljö för dessa kulleder s a s. Den sista del jag skulle köpa icke original är nedre bärarmen och casterstaget. Man vill ju inte ha nått kinesiskt rapid cast aluminium på dessa stag ... ni vet sånt där aluminium man har i räfsor man köper på Rusta. Gräs kan gå bra men skulle räfsan stöta på en maskros mitt på blanka gräsmattan går pinnen av. MVH /// Paap R |
|
Riktigt iakttaget enor. Utslaget på toe-värdet beroende på bärarmarnas längsskillnad blir hälften av motsvarande skillnad på styrstagslängden, förutsatt att styrstaget sitter mitt emellan spindellederna i höjdled. Längdskillnaden på bärarmen påverkar cambervinkeln något, men det är nog försumbart. Har bytt övre länkarm på Mercedes utan framvagnsinställning men de har en mycket speciell framvagn där övre spindelleden sitter nästan i höjd med däckperiferin och det slår då inte mycket på cambervinkeln om det skulle skilja. Dessutom, med däckbredd 185 så är det inget att fundera på. Tror att en bakhjulsdriven bil har mer marginaler på toe-värdet eftersom man ställer toe-in. På en framhjulsdriven bil som står toe-out finns det risk för spårning vid inbromsning om toe-out värdet är för stort. Vad gäller piratdelar så går det ju att kolla om det verkar finnas ett bortslipat oem-nummer, för det är inte i alla fall det är lönsamt att bygga en modell och formningsutrustning för att gjuta vid sidan av, men det finns säkert det med. AE |
|
|
Förresten har ju bilen ifråga McPersson fjäderben och saknar övre bärarm. Den övre ledpunkten hamnar då väldigt högt upp och en skillnad i längd på bärarmen ger i stort sett samma avvikelse som samma längdskillnad på styrstaget vad gäller toe-in/out. AE |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.