AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.187

Är 7400 kr en rimlig debitering för följande reparationer?

Sida 1 av 2
zl
40
zlipp
525 v24 -90
Eftersom jag int har nått garage så måst jag lämna in bilen på en bmw verkstad, för att fixa sakerna på bilen... Så idag fick jag ett kostnadsförslag från dem, 7400kr skulle dom ha för allt, tycker de låter DYRT eller vad tycker ni???
Detta ska bytas:
bärarm vä/hö - 3650kr
krängn.stag - 660kr
hjulnav vä.fram - 1490kr
själva arbetet hamnar på (2,5h) - 1550kr
Ke
42
Kevin A
540 im -00
Bmw 728ia -97
Ett tips är att köpa grejerna på skroten ...där har du 3 mån garanti.
Jag skulle inte kosta på en så gammal bil såna pengar...Det är ju 30% av bilen totala värde!!
Men sedan vet inte jag om din bil är i ett samlarskick...då är det värt de pengarna.
Kan du inte lämna in den på en vanlig privat verkstad då. Blir garanterat billigare
E3
1.828
E36
USA bilar
Varför inte köpa delarna själv och sen lämna in?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Kommer man med egna delar, kanske timpenningen ökar. Verkstaden vill ha lite med på delarna. Glöm inte en riktig hjulinställning om inte den ingick i arbetet.
zl
40
zlipp
525 v24 -90
hm.. de där med skroten har jag int ens tänkt på hehe... :D
Och att köpa delarna själv är ingen höjdare :/
Och ta den till en privat verkstad njee.. litar int på dem.. :/
Måst man göra en hjulinställning efter att man bytt bärarmarna??
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Hjulinställning för ca 700-800:- är nödvändigt vid alla ingrepp i framvagnen där delar som påverkar hjulgeometrin byts ut. För din del innefattar det hjulnavet och bärarmarna. Om du inte ställer framvagnen efter dom ingreppen är det nog inte troligt att dina framdäck överlever sommaren oavsett skick idag.
Bo
798
Bostedt
735iA -87
735il -91 (Manuell,diffbroms)
Chevrolet Blazer -99
kan inte se varför du ska behöva göra en hjulinställning....
skulle nog hellre välja biltema än skroten...

Mvh Andreas
Bo
798
Bostedt
735iA -87
Chevrolet Blazer -99
Hur påverkar navet och en ny bärarm hjulgeometrin?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det räcker med någon tiondels millimeter längre eller kortare bärarm i förhållande till styrstaget som inte byts ut och du får en helt annan toe-in vinkel t.e.x. Kanske t.o.m toe-out. Lägg samman tillverkningstoleranserna på bärarmen och bussningen och du är borta för länge sedan. Vad det beträffar navet så antar jag att det är styrspindeln som avses. Samma där. Lägg ihop tillverkningstoleranser på mått mellan fjäderbenets infästning och spindelledernas infästning och även styrstagens infästningar i spindeln och du är inte på rätt planet måttmässigt. Om allt allting alltid hade nominella mått funnes inga justeringsmöjligheter. Det räcker t.ex att man värmt ett styrstag för att lossa en styrled och inte kyler det innan justering för att toe-in/out skall bli felaktigt. Alla ingrepp i framvagnen utom de nämda stabilisatorstagen kräver justering av framvagnen, i annat fall får man snedslitna däck och, eller oönskade köregenskaper. FÅr man inendera har man haft mer tur än om man vinner på lotto.

MVH

AE
zl
40
zlipp
525 v24 -90
hm.. jag frågade om man måsta göra en hjulinställning efteråt, men dom sa att man behöver int göra de så... får väl ta och fråga en gång till bara...
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Du kan ju prova och se. Jag skulle nog göra en justering med tanke på däckpriserna. Ju bredare däck och lägre profil desto mer däckslitage och underligt uppförande.

AE
zl
40
zlipp
525 v24 -90
glömde fråga om man kan byta bara bussningarna på bärarmarna?? För dom på verkstan sa att man inte kan byta bussningarna vilket jag tycker verkar konstigt??? Eller är de lika bra att byta hela bärarmarna??
ed
578
edström
325i -93
525i -89 TURBO
335i -89
525/M5 3,8 -92
320d -01
330xd -03
330xd -04
för det fösta ska du inte köpa dessa grejjer på skroten, dom ger heller ingen garanti på sånna delar som spindelleder och krängstag. det kan mkt väl vara så att det inte går byta spindellederna, vissa modeller har dom som ligger i gummivagga. vilka leder var slut?

annars tycker jag det är helt normala priser. kanske lite i överkant med länkarmarna.

lät iaf jävligt billigt med 1550:- för 2,5h. hade kostat 2500:- hos oss..
Bo
798
Bostedt
735iA -87
Chevrolet Blazer -99
vad kör du för däckdim...?
Har bytt många bärarmar utan att göra hjulinställning och jag har då aldrig råkat ut för nån snedslitning efteråt....
Har dessutom styrstagen suttit där ett tag så går det oftast på tok då dom ska justera och det ska värmas och grejas och det slutar oftast med nya styrstag också....

Mvh Andreas
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Anders....

När han talar om att byta nav så är det knappast spindeln som ska bytas, utan just navet (därför att hjullagret är slut och det byts som en komplett navenhet)

Och visst, det kan skilja någon tiondels millimeter på mått på bärarmar etc inom dess toleransramar, men glöm inte att det även finns en toleransvidd på toe in-värdet!

Jag har under mina 18 år av bilägande och hemskruvande aldrig varit med om att en framvagnsinställning blivit så fel att den behövde justeras, så länge jag bara bytt "fasta punkter" dvs icke justerbara stag och hjullager (nav). Det där med "tur som att vinna på lotto" är en MYCKET kraftig överdrift.

Snarare är det såhär: Risken att en framvagnsinställning behöver göras om när man bara bytt fasta punkter som bärarmar, spindelleder eller hjullager - den risken är lika liten som chansen att vinna på lotto.
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
zlipp:

Om du beställer delarna själv från tyskland, kan du utan problem halvera kostnaden för delarna. Ta sen med prylarna och gå till en vanlig allmän verkstad istället för till BMW. Varför litar du inte på små verkstäder? Din bil är 17 år gammal... det är knappast "rocket science" att byta de grejer du talar om, snarare är det bara saker som sett likadana ut sen 1950-talets bilar...
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Bara ett räkneexempel för att illustrera min poäng. Räkna med ytterligare nån hundring per beställning i fraktkostnad så har du TOTALT cirka 1300 kr i kostnad för delarna...

Nav främre - 46 euro
Länk

Bärarm undre hö+vä - 41 euro
Länk

krängningshämmarstag hö+vä 10 euro
Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ok. Är det lagerenheten som skall bytas är det ju lite annorlunda. Värt att tänka på är dock att längdskillnad på styrstag/bärarm ung 5-dubblas ute vid fälgkanten, så det ger bra utslag om det skiljer något. Att kontrollera framvagnsinställningen ändå på en gammal bil är nog inte ivägen.

AE
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

"Ta sen med prylarna och gå till en vanlig allmän verkstad istället för till BMW. Varför litar du inte på små verkstäder? Din bil är 17 år gammal... det är knappast "rocket science" att byta de grejer du talar om, snarare är det bara saker som sett likadana ut sen 1950-talets bilar... "

Håller med, helt obegripligt varför man lämnar en gammelbumse till en auktoriserad verkstad och byter till originaldelar. Ungefär som att öppna fönstret lite då och då och kasta ut pengar...

Vilka delar kan du köpa på Biltema, har du kollat det?
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Bärarmarna kostar under 500-hundringen styck på Biltema och håller din bils livslängd ut + lite till. Du sparar 2.500 bara där.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.