AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.739

Vad ska man ha för bruksbil?

Sida 1 av 2
Visa användare
517
Rollebolle
Z3 roadster 3.0 01
Hej,

Eftersom det finns en hel del kunskap här på forumet så tänkte jag kolla om man kan få lite råd. Kortfattat.... Jag behöver köpa en bil för max 7000 för att ha som bruksbil då jag är less på att ta bussen och inte kan köra min Z så mycket som ni förstår. För dem pengarna jag vill lägga, hamnar man på bilar som gått +25000 mil och undrar därför om det finns några märken som är kända för att hålla och vara mer problemfria än andra. Med tanke på att det är bilar från sen 80-tal så kan man inte räkna med att motorn spinner som en katt till 40 000 mil.

Jag är medveten om att det är en generell fråga och allt beror på bilens skick.

Tacksam för alla svar.

Tack på förhand
jp
464
jpn
523im -99
ursäkta om man utalar så här hemska ord på detta forum men seriöst för 7000 spänn är nog en volvo 240/740 bästa köpet? jag menar det finns hur många som helst och hur mkt billiga delar som helst och lättmekat...

men om jag vore du skulle jag försöka få tag på någon e30 316 eller 318 för samma peng eller kanske då lägga nån tusenlapp till för att hitta en skaplig som bruksbil! för det är ju iaf en roligare bil en en gammal traktor!
Visa användare
517
Rollebolle
Z3 roadster 3.0 01
Ja det är som du säger att det är någon av dem svenska bilmärkerna som är intressanta i den prisklassen. Självklart är jag lite mer inne på BMW, får se lite vad man hittar för dem pengarna helt enkelt.

Hade hoppats på lite fler åsikter och råd men det verkar inte vara så intressant ämne kanske....

Tack svaren jpn.
VW med 1.8 alt 2.0 liters motorn från sent 80-tal tidigt 90-tal borde du kunna få för 7000 med runt 25" mil på mätaren. Jag har själv en Passat 1.8 Kombi 90Hk som jag köpte med 34000mil på mätare (6000kr), är nu 16mån senare uppe i 38000mil. Vid inköp behövdes lite "fix", dvs stor service inkl kamrem samt div andra delar som är kända att vara trasiga (bytte förgasarfotspackning samt hjullager bak,packboxar motorn kamremsände,oljetrågspackning samt samtliga oljor,remmar mm).Reservdelskostnad ca 1600kr, arbete noll då jag gör allt själv. Åkte även på att byta katalysator då den gamla var tom (gick nästan igenom ändå, endast CO2 var något för högt, får vara 0.3 men var 0.6, andra värden helt OK trots avsaknad kat). Nu för nån månad sedan gav en stötdämpare upp, kostnad för 2 nya dämpare inkl nya fjädrar ca 1300kr (Biltema, de håller så länge bilen lever...).
Det finns bara en bil att välja: Ford Scorpio 2,9. Jag köpte en nybesiktad, nyskattad Scorpio 2,9i kombi med fungerande AC och farthållare för 5000 kr för ett tag sen. I snitt har den dragit 0,91 liter per mil under de 600 milen jag kört den.

Eftersom bilen är gratis så har man bara trafikförsäkring på den så det är ett par hundringar per månad.
Konstruktionen är enkel så inget ska behöva bli dyrt att laga. Man åker dessutom bekvämare än i allt Volvo och Saab har konstruerat till dags dato.
Jag har haft två Toyota Corolla som slit och släng, en 87:a och en 88:a i ungefär 1,5 år per bil och dom kostade i inköp totalt 2´. Kanske inte bäst som långfärdsbil (pendlade 50mil/helg) men magiskt billig i bensin, skatt och försäkring. Mesiga växellådor och dålig plåt men i övrigt har jag bara goda erfarenheter av japanska bilar.

Last night I dreamed I ate a ten-pound marshmallow, and when I woke up the pillow was gone.
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Slänger in en ett otippat kort en oldtimer.Om du nu kan tänka dig o ge bilen nån timme xtra i månaden så kolla efter en sen 1502 tex eller en gammal e12.Går faktiskt att hitta för runt 8-10tu.Försäkring ca 600:-traf halvår.Skatt 35:-år i reghållningsavgift förbrukning runt 0,8-1.0.
Ovilken känsla jämfört med volvo toyota el fååård.

Mvh/Micke
En Ford 2.9a som drar 0.91 i snitt måste vara världsrekord...Fords V6 är ju känd för o sluka soppa, dessutom hade Ford en hel del problem med bakaxlar som slets ut väldigt fort...
Om du vill ha en BMW så är ju E34:orna riktigt billiga. Finns ju besiktade från ungefär 7000kr. T.ex. Länk Länk Länk
FredricF
Måste hålla med Dawwe. En fordsexa under litern blandad körning är enligt min erfarenhet ett mirakel. Min gamla sierra 2.9 -90 låg runt 1.2-1.4. Det gick i och för sig att få ner den till 0.9 på landsväg ibland, om man inte gasade för mycket.

En gammal bil måste meckas och det är enligt min erfarenhet ojämförligt mycket enklare att mecka en gammal BMW än en gammal ford. På fordar rostar allt fast och delarna är svindyra (två exempel från min tid i ford-träsket: nästan 3000:- för en kylarfläkt, 120:- för en hjulbult till fords al-fälg). Jag var tvungen att ta bort tanken på min sierra, det krävdes tre timmar och borrmaskin. På mina gamla 520 (E12) kunde det visserligen vara lite knöligt men det tog aldrig mer än 30 minuter och krävdes vad jag minns aldrig nån borrmaskin.
Summering: på en BMW kan man ta bort en del och sätta tillbaka den igen, på mina fordar har dom ofta gått sönder eller så har fästena varit sönderrostade.

Om du inte tror mig, hissa upp en gammal scorpio eller sierra och titta på t.ex. frontspoilern, ca 3mm plast med plastfästen, kolla speciellt fästena ute vid sidorna. Du kan försöka ta bort och sätta tillbaka frontspilern på forden utan att ha sönder nåt, lyckas du med det är du en otroligt skicklig bilmek och jag tar av mig hatten (ford tar ohemult mycket för spoilern men pirat-spoiler för runt 1500:- (tror jag) finns på t.ex. Allbildelar i Huddinge). Hissa sedan en gammal E34 eller annan BMW och kolla in skillnaden.
Tag sedan bort en dörrsida på forden och se hur regnar små avbrutna plastdelar, konstruktionen liknar BMWs men av nån anledning tycks BMWs plastdelar hålla betydligt bättre.

Om mitt liv har nån mening så är det att varna folk för att köpa gamla fordar. Dom är billiga, ja, men dom är också engångs-bilar.

/Fredric
PS.
Forderfarenhet: Ford Granda 2.8i -85 (skrotad -97), Ford Sierra 4x4 2.9i -90 (kul men skrotad -05) samt fodervärd åt svärfars Granada 2.9i -89 (skall säljas).
BMW-erfarenhet: 2002 -74, 520 -77, 520 -79, 540 -94 (nuvarande bil).

PPS. Det här är mina personliga åsikter och erfarenheter och sist jag kollade hade jag inte blivit utsedd till påve så andra åsikter kan både förekomma och vara giltiga men jag står för mina.
Min Scorpio har varit över 1 l/mil vid en tankning sen jag köpte den. Givetvis skriver jag upp alla tankningar (på alla bilar) så jag vet vad de kostar att ha. Körde tidigare en Sierra 2,9 och den drog också runt 0,9. Hade en 2,8i XR4x4 tidigare och den var törstig.
Jag har 5 mil till jobbet så jag måste ha en hyfsat snål bil som även rymmer två hundar. Det är inte bara landsväg. Två delar av vägen heter Essingeleden och Tranebergsbron.

Har inte behövt skruva med bilen än och blir det något allvarligt så kastar jag bort den. Det är ju det som är fördelen med billiga bilar. Istället för att laga dem så slänger man dem.

Har åkt 528i E28 till vardags tidigare och den var nån halvdeciliter snålare än Forden, men E28 finns inte som kombi och E34 kombi är för liten.
Visste inte att Granada tillverkades så sent som 89...

Det där med soppaförbrukning är intressant. Jag har nog en ganska snål körstil eftersom de flesta får sina bilar att dra mer soppa än jag lyckas med. Man behöver inte vara en stoppkloss i trafiken även om man kör snålt. Många man åker med verkar tro att man måste pendla upp och ner med gaspedalen hela tiden även på landsväg. Det kanske sitter kvar från när man var liten och cyklade.
Visa användare
517
Rollebolle
Z3 roadster 3.0 01
Tack för svaren, tror dock ett jag ska försöka satsa på en golf 2:a eller saab 9000 kanske audi 80 ja beroende på vad som dyker upp. BMW vore fint så klart men frågan är om man inte får mer för pengarna om man väljer något annat när det gäller äldre bilar. Eller är det tvärtom?
Rollebolle: Vettiga alternativ! Tänk på att Saab 9000 kan ibland ha problem med "brusten" topp-packning (läcker oftast i växellådsänden om jag ej missninner mig). Den största fördelen med VW/Audi är i mina ögon att det är väldigt lätt-skruvade bilar,finns en hel del billiga nya delar om oturen skulle vara framme, dessutom har drivlinan låååång livslängd.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Lada niva?
Kvaliteten brukar inte vara i topp men driftsäker är den.
Även om den går sönder så finns det inget dyrt att byta i den...

sen komforten...

M.v.h. Bjersér
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
skippa bmw och andra tyskbilar och köp en Japansk billighets bil från tidigt 90 tal. Dock rostar dom precis som allt annat med dom är driftsäkra utan dess like. (plus dom är inte lika hårt utsatt för mätar fusk som tex bmw)
Oss emellan Grabbar/Tjejer.... Har åkt runt i en Volvo 360-85 i precis två år, köpte den för 5000:- Fullutrustad med CD, och med nya sommardäck, och ett par år gamla vinterdäck.. ;) Hade gått 13500 mil...
Har inte lagt en enda spänn på reparationer, utan endast servat den på olja, filter, tändstift, mm...
Den är inte vacker, men billig i försäkring, startar alltid, drar inte alls mycket bensin, vet ej om jag haft tur, eller om dom är underskattade??
Har kört hoj på sommaren dom sista två åren, så jag har inte brytt mig så mycket, men nu är hojen såld, och ska köpa en ny BMW till i vår...

Så mitt tips köp en Volvo 360, Fem av fem +++++

MVH Danne

Yamaha R1-06 *Såld*
Yamaha R1-03 *Stulen*
FredricF
Mäkinen: Jo, Granadan slutade tillverkas 85 (tror jag), 89an är en Scorpio, jag skrev fel i fyllan och villan..

/Fredric
gl
20
glennlarsson
bmw 320iT -03
Hittat nåt än RolleBolle?

Håller annars med jpn.
För dom pengarna torde 245/745 vara Best Buy. Antagligen hyfsat lättavyttrat när du tröttnat. Om det inte är för rostigt. Finns ju också drösvis av dem på Blocket..Bra totalekonomi även om de är vill ha en liter milen..

Visa användare
329
Sikkan
540iA -95
drar inte sossecontainrarna väldigt mycket soppa?

jag köpte en golfIIa -89a för 7 loppor.. kamremsbyte gjort men i övrigt fräsch och förvånansvärt lite rost jämfört med andra bilar i den prisklassen... 1,8 liter, 90 hk. drar 0,6 i snitt..billigt som satan :)
Visa användare
517
Rollebolle
Z3 roadster 3.0 01
Glennlarsson :

Nej inget än, kan tyvärr inte åka land och rike runt utan har begränsat sökområdet till närliggande områden. Några jag ringt på var redan sålda. Jakten fortsätter....
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Kolla på 518i E28, de är både billiga och lättmekade. Dock svårsålda.

__
Bilblogg:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.