AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
13.089

hur många vågar köra med biltemas oljor

Sida 3 av 4
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Jag vill tillägga att jag trots min erfarenhet av 5W50-oljan inte har något emot Biltemas oljor. Litar på vad som står på klassningen, vilket är flera klasser högre än vad som fanns när mina bilar var nya.

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Det var en retorisk fråga :)

Hög varmviskositet = Tjockare olja = svårare att pumpa runt, men ger samtidigt ett högre oljetryck.

Låg varmviskositet = Tunnare olja = Lättare att pumpa runt, men ger inte ett lika högt oljetryck.

__
Bilblogg:
Länk
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
på dunken till Biltemas 5-50 står det att den är lämplig för hård körning typ rallye och husvagns dragning.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Man inte vara säker på att trycket som en oljetrycksmätare visar (en mätare köpt hos biltillbehörsfirma) är "rätt"!

Jag har en VDO oljetrycksmätare (dyr och "bra") som jag måste kalibrera om var 5:e- 10:e år då den börjar visa uppåt väggarna fel.
Över 2 bars felvisning är inte ovanligt

Efter en kalibrering mot en industrimätare så kan jag (ett tag) lita på att den visar rätt inom +- 0,5 bar (mellan 0 och 3-4 bar. Över 3-4 bar visar den mer fel)

Hur noggrannt tror ni då en billighetsmätare typ BILTEMA visar?

Per L
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Oavsett om min mätare visade rätt eller fel, så låg den på 3kg på tomgång innan motorn blev genomvarm. Med genomvarm motor som körts några mil ca 0,5kg på tomgång. Tryckfall oavsett om mätaren visade rätt eller fel antal kg m.a.o. Jag har alltså bara konstaterat det faktum att oljetrycket sjönk med Biltema 5W50 efter hård körning och vid genomvarm motor på alla varvtal under 3500 varv/min.

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

Visa användare
171
e23power
X1 23d
X5 3,0i
alla pratar om man mahle filter ingen som vet om bosch filter är bra själv använder jag bara bosch tror att det är bästa alternativet
Visa användare
171
e23power
X1 23d
X5 3,0i
angoende oljor så finns det ingen LL-olja men det finns en klassificering som heter acea a3/B4 det är en europastandard och a3 är bensinmotor hög kvalitet förlängda cervisintervaller och b4 är samma fast för diesel. detta är bland den högsta klassificering som finns även oljor från biltema har denna även om dom inte skrivigt LL på etiketten. Ordet long life är något som billtilverkarna vill ska stå på oljorna som dom rekomenderar. Många biltillverkare har ju långa cerviseintervaller och fri cervis dom första åren samt milen och det blir ju dyrt att behöva cerva dom för ofta för dom så mitt råd är byt minst en gång per år eller var tusende mil helst på våren efter en svensk vinter med mycket temperaturskillnader.Alla cyntetiska oljor har lite bättre förmågor att hålla längre men dom arbetar ju med en tunnare oljefilm så en sliten motor eller en motor med få cylindrar och mycket cubik där det alltid är mer spel i ram och vevlager är det inte fel att använda en delcyntet eller mineraloja. Då måste man varmköra lite nogrannare efter som denna egenskap är sämmre hos mineraloljor. skälv köper jag lite billigare oljor med rätt visk och klasificering och byter oftare är man osäker så montera en oljetrycksmätare och oljetempmätare så har man bra koll sen
Visa användare
171
e23power
X1 23d
X5 3,0i
ex en olja som har visk 10w-50 och är syntetisk den ska ha bra smörjegenskaper både vid -25 och har en viss trögflytenhet vid +100 .
En mineralolja med visk 20w-50 den ska ha bra smörjegenskaper först vid -15 och en liknande trögflytenhet vid +100 men den arbetar med en tjokare film även om dom har en lika stark oljefilm och motorn får då ett högre oljetryck än cyntetoljan vilket behövs vid större spel som tex en sliten motor kan ha
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Anledningen till att enbart de större märkena har longlife godkända oljor är att det kostar fruktansvärt mycket att låta testa en olja för specialklassningar. En BMW LL klassning kostar åtskilliga miljoner kronor, därför LL testas inte lågpris oljor.

__
Bilblogg:
Länk
Visa användare
171
e23power
X1 23d
X5 3,0i
det enda jag vet är att ordet long life myntas i många prudukter idag och vad det gäller oljor så finns det inte i varken api som är en förkortning av american petrolium institute eller den europeiska motsvareigheten acea. en god vän bytte olja i sin 525i-02a för att jag sa att oljan håller inte så länge som dom pårstår. Det var en sk LL olja i bilen som gått 12000 mil 1200 mil sen föra servicen han köpte förvisso ny castrol 0w40på micro han ville ha samma olja som verkstaden haft i bilen när dom servat bilen. Han ringde mig efter att han bytt oljan och den var inte fin den var även blaskig så det var dax tyckte han med och denne kille är hjullastarreperatör så han byter mycket oljor han ändrade sig angående LL oljor efter detta och nu byter han olja en gång mellan servicarna. skälv kör jag mycket med en mercedes-skåpbil och byter olja oftare än vad dom förespråkar på verksaden men det hörs faktiskt på gången med den går mjukare. Nu har jag faktiskt även syntetisk 2takts olja i dieseln med för att smörja pumparna lite extra. nu kom jag av mig lite men detta är min uppfatning av egen erfarenhet
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
e23power, många biltillverkare ställer allt mer specifika krav på oljorna, inte minst när det handlar om allt längre bytesintervall.

Dessa specialklassningar ligger utanför API och ACEA-klassningarna, men är likväl standardiserade såtillvida att tillverkarna mycket tydligt har ställt upp exakt vilka krav man har på oljorna. Det kan handla om att oljan t ex inte får viskositetsförändra sig för mycket efter ett angivet antals timmars test i specificerade testmotorer/textscykler.

Så visst finns begreppet "longlife-olja", men de ligger utanför API och ACEA! Dessa oljor klarar också normalt ett förlängt oljebytesintervall vid "normala" körförhållanden - om man kör hårt och/eller drar släp ofta och/eller kör under väldigt dammiga förhållanden, är det klokt att byta oljan oftare än angivet. För övrigt skadar det ALDRIG att byta oljan oftare än stipulerat, bara man har rätt klassningar på den och den är av god kvalitet i övrigt.
Själv byter jag alltid olja en gång extra mellan serviceintervallen. Extra oljebyten gör troligen ingen/liten skillnad de första 20 000 milen i motorns livslängd, men sedan kan det säkert visa sig vilka motorer som fått extra omvårdnad! ;o)

Att klassa oljor i dessa "specialklasser" är som redan nämnts dyrt - en av de vanligaste MB (Mercedes Bens) - klassningarna kostar ca 500 000 Euro att genomföra...

Om en olja är "tjock" eller "tunn" anges ENBART av viskositeten, inte av vilken typ av olja det är! Om du t ex tar en av de allra "tjockaste" oljorna på den öppna marknaden, Castrol TWS, är det en helsyntetisk esterolja!
På samma sätt kan man ta en "tunn" rak SAE30-olja som alltid är av mineraltyp...

Oljetrycket är mindre intressant än oljeflödet i motorn - en bra syntetolja har lägre egenfriktion och bättre flödningsegenskaper än en ordinär mineralolja, vilket mycket väl skulle kunna resultera i att vid en avläsning av oljetrycket skulle det troligen vara lägre med den varma syntetoljan, men i verkligheten är flödet internt bättre, vilket ger bättre smörjning än med ett högre oljetryck och mineralolja.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
171
e23power
X1 23d
X5 3,0i
johan b du kan ha rätt men jag tror att det är ett spel för galleriet som så mycket annat i samhället. Skälv känner jag och luktar samt tittar på det och bildar mig en egen uppfatning och enligt min uppfatning så har inte oljorna dom kvaliteterna som vissa tilverkare skryter med.Att det står castrol på oljelocket på bmw det har enbart kostat bmw en massa pengar enligt min mening.
cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
enor

Att köra med något annat än rak 30 i en gräsklippare är INTE någon bra idé. Säg inte att du inte blivit varnad när klipparen skär ihop???!!!
Har kört detta i fem år å det funkar fortfarande, motorn går snällt å fint så lägg ner snacket.

BMW e lag
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
"Oljetrycket är mindre intressant än oljeflödet i motorn - en bra syntetolja har lägre egenfriktion och bättre flödningsegenskaper än en ordinär mineralolja, vilket mycket väl skulle kunna resultera i att vid en avläsning av oljetrycket skulle det troligen vara lägre med den varma syntetoljan, men i verkligheten är flödet internt bättre, vilket ger bättre smörjning än med ett högre oljetryck och mineralolja."

Johan B. Det resonemanget låter förstås vettigt. Fast man kan ju inte låta bli att bli lite orolig när man ser så låga tryck som 0,5kg på mätaren, men det är kanske i onödan man blir hispig då?
Det som jag ändå finner lustigt är att det var med Biltema 5W50 det hände, en olja som ska vara tjock lite längre så att säga. Men jag antar att jag lugnt kan köra vidare med denna? Har en 10-liters dunk kvar i garaget som ska i 530´n när som helst nämligen.

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

La
799
Lasse Kong
E-36 Touring 97
Jo jag tycker bara att det är väldigt konstigt att den oljan har orsakat ett ras på en Volvo s80 efter 600 mil (läs en annan tråd ) då vetef..an om inte motorn är skitkass från början jag menar en hyffsat ny motor ska inte rasa på 600 mil även om oljan är helt fel och dålig .

Det kan vara riktigt illa om man kört med Mineralolja som koksat och sedan byter till Syntet med tvättande tensider och egenskaper då rasar maskin garanterat efter ett ganska kort tag pga att allt koks släpper och täpper viktiga oljekanaler osv

tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Lasse Kong > Läs på vad det gäller byte från mineral till syntet. Påståendet stämmer inte. Har tom egna erfarenheter av detta i en gamla Audi 100 som gått på mineral och var alldeles tjärig i motorn, slog i Mobil 1 5W-50 och den tuffade glatt vidare i 2000 mil med tre oljebyten med helsyntetisk olja tills den dog av ett elfel efter 40100 mil.

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
BMWSC #338
La
799
Lasse Kong
E-36 Touring 97
Behöver inte läsa på vet redan att jag har rätt om det .

Men det finns alltid undantag som ditt tex hur långt körde du efter första och andra oljebytet då ?

Lasse Kong: Detergenter (rengörande ingredienser) finns båda i mineral o syntetolja...I min ungdom hörde jag oxå om att syntetolja "tvättade gamla motorer så rena att de kunde börja läcka o oljekanaler kunde bli igensatta", vilket kanske var sant för 20 år sedan men inte idag...
Transocean
T34:
Jag är väl den enda som har propagerat för Biltemas 10w-40 delsyntet här på AP, men oavsett så har den oljan fungerat jättebra såväl i kallstarter mitt på vintern samt på Autobahn. Byter vid 1000 mil, fast sista gången jag var i Tyskland hann jag inte byta innan jag reste så det blev 1300 mil varav de sista 300 på Autobahn. Inga problem. Inga tickljud eller annat. Ingen vits att betala sura pengar för dyra märkesoljor så länge motorn inte kräver någon special olja.
Lasse Kong :

Det finns ingenting i den tråden du pratar om som bevisar att det var olja från biltema som gjorde att volvomotorn havererade. Absolut ingenting... Allt är bara lösa antaganden.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.