AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
13.088

hur många vågar köra med biltemas oljor

Sida 1 av 4
T3
400
T34
525i-07
min fråga är hur många av er med V8 motorer som kör på biltemas oljor
och hur länge har ni kört med dessa oljor ?

funderar själv på att hälla biltemas delsyntet i min 530-93a
men vill se först om det är många som använder denna oljan
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Visst fungerar det bra att köra på biltema olja, vissa av biltemas oljor har hög klassning. Dock är delsynteten ett dåligt val.

Kör med Biltemas syntetiska 5W40 olja och använd ett bra oljefilter (ej biltemas, vix eller annat lågprismärke).

5W40 oljan är en sk. EHVI/HVHI som har API klassningen SL/CF och ACEA A3/B3/B4.

__
Bilblogg:
Länk
Känns lite konstigt att använda den oljan om man nu ändå har valt en prestanda/premiun-bil.

Mugge vad grundar du kritiken mot biltemas oljefilter på? Det är rätt sjukt vad det är olika vikt på ett bmw-org filter och ett biltema-filter om vi nu talar om dom gamla filtrena som var i metall.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Olja är en strikt standardiserad produkt, vilket gör den väldigt lätt att jämföra med andra oljor. Vem som tillverkar en olja är ointressant. Läs mina gamla inlägg för mer info.

Vad gäller oljefilter:

Det är stora krav som ställs på ett oljefilter och skillnaden mellan ett bra och ett dåligt filter är rätt stort.

För att ett filter ska vara bra, behöver den filtrera bra och inte lämna för mycket partiklar i oljan, samtidigt ska den ha ett bra flöde så att oljecirkulationen inte hämmas. Bara det är en tuff uppgift. Men när en olja slits i motorn så bildas sura restprodukter i oljan som fräter på filtermaterialet. Filtret ska inte förlora sin struktur eller kollapsa vid kallstarter när kall och trögflytande olja pumpas igenom filtret och den ska dessutom tåla tryckstötar, temperatur växlingar med mera.

En stor och viktig skillnad som berör BMW ägare något mindre är ett bra filter ska både ha en backventil och en övertrycksventil. Något som billigare filter alltid saknar. Många (relativt nya) BMW modeller har dessa 2 funktioner inbyggt i sitt oljefilterhus så just där påverkas de inte.

Övertrycksventilen är annars extremt viktig, om oljefiltret blir igensatt så löser ventilen ut och oljan passerar filtret orenat, detta för att säkerställa att oljecirkulationen inte upphör. Saknas denna funktion, kommer oljecirkulationen att avta i takt med att filtret sätts igen. Ingen oljecirkulation = motorras.

Här kan ni se hur ett WIX filter ser ut när det kollapsat efter enbart 1500 mils körning i en M62 motor. Normal serviceintervall på den motorn är ca 2000 mil. Oljefilterkollapsen resulterade i rep. kostnad på 270 000 kr, då man fick köpa en fabriksny M62 motor.

[Bild på rasat oljefilter] ---> Länk

Mer info om oljefilterraset se Hasso's blogg: Länk

__
Bilblogg:
Länk
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Jag kör med Biltemas 5W-50 olja i gräsklipparen, funkar utmärkt, både bullrar mindre och dricker mindre bränsle än Stiga original rak 30 olja.

Körde samma olja i min gamla busbil 325:a med 18000mil på nacken.
Fungerade utmärkt i 500 rätt så hårda mil.
Vet inte hur den fungerar i längre perspektiv då jag byter olja var 500:e mil.

Oljefilter har alltid varit BMW original.

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
BMWSC #338
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
I princip har utvecklingen av oljefilter med papper som filtermedia stått stilla sedan 70-talet. I BMW:s fall har man antagligen bara förstärkt papperet med någon typ av harts. Avskiljningen är antagligen precis lika usel som tidigare-:(. Filter från tillverkare som Mahle, Mann m.fl. är säkert lika dåliga som original. Antagligen har BMW mer marginal i sina.

Jag har inte testat Biltemas olja själv. Jag vet att det tidigare var Statoil i Nynäshamn som tillverkade den åt Biltema. PÅ rätt ställe är Mobil 1 inte dyrare än Biltemas syntet. Mobil har säkert mer marginal i sin olja.......

Undrar vilken tillverkare som blir först med 10' intervall på motoroljan. Långtidstester pågår hos minst en stor tillverkare.

/Johan

Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
MANN och MAHLE är BMW original.

__
Bilblogg:
Länk
T3
400
T34
525i-07
om biltemas oljor har den klassningen som min bil kräver varför ska man då lägga massa
pengar på dom dyrare oljorna?
T3
400
T34
525i-07
mugge menar du att att biltemas delsyntet är ett dålig val eller delsyntet generellt?
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
En syntetisk olja är att föredra ur alla avseenden.

Biltemas syntetolja är en sk. EHVI/HVHI olja, har man en motor som man kör extra hårt med så kan det vara värt att satsa lite mer pengar och få en polyalphaolefinbaserad olja (PAO).

En PAO är baserad på en annantyp av basolja och har lite bättre egenskaper än en EHVI/HVHI men är dyrare att tillverka.

Det finns skillnader mellan en billig och dyr olja, men skillnaderna är betydligt mindre än vad tillverkarna vill få oss att tro.

Jag kör själv med biltemas syntetolja (5W40).

__
Bilblogg:
Länk
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Tryggve:

Att köra med något annat än rak 30 i en gräsklippare är INTE någon bra idé. Säg inte att du inte blivit varnad när klipparen skär ihop!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
WIX tillverkar Range/Land Rovers originalfilter vilket M62TU motorn satt i.
Biltemas filter har släppt pappersmaterial som fastnat i oljepumpens övertrycksventil vilket resulterat i dåligt oljetryck, sist jag vet det hände var det en Omega-87 men det är nog 10 år sedan.

///MVH Hasso
Länk
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
enor > Står i Briggs & Stratton manualen (till en 4hk två går gammal budget Stiga) att en 5W-50 helsyntet är att rekommendera framför en rak 30 mineral.

Vad menar du att den skulle skära?

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
BMWSC #338
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Biltemas helsyntet är en blandning mellan VHVI och PAO, antagligen med ganska låg halt PAO...

Länk

Mvh
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Min 3.0S -72 har så gott som alltid gått på Biltemas olja och filter. På senare tid har det varit helsyntet 5W/40.
För över 30.000 mil sedan satte jag i en begagnad halvbra kamaxel. Minst de senaste 15.000 mil har jag kört med porer på kamnockarna.

Att döma av den långsamma takt som porerna ökar och att motorn snart har gått 73.000 mil och fortfarande går bra (om än tickar i ventilerna och är litet slö) så är min uppfattning att Biltemas helsyntetolja är en bra olja! Fast jag byter förstås olja var 1000:e mil.

Per L
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Jag körde med biltemas 50w-40 i min 530,och märkte ingen skillnad mot att köra med någon dyrare olja..
Varför ja inte kör på den idag vet ja ingentligen inte :)
T3
400
T34
525i-07
det verkar som om det är ok att hälla denna i sin bil
ö-
7
ö-Erik
BMW 318i Touring -96
Mycket snack om biltema, mobil och andra fabrikat. En sak som saknas i stor del kring debatten angående motoroljor är det som Mugge till viss del tar upp i denna tråden, nämligen filtreringen. Orsaken till att ofta byta filter vill jag påsta handlar minst lika mycket (eller mera!) om att förvissa sig om att kontaminationer i systemet hålls låga som att oljan fäster och bildar en bra smörjfilm. Har man skit i systemet spelar oljans vidhäftningsförmåga mindre roll eftersom man så tillför mekaniskt slitage pga partiklar som bryter smörjfilmen och förstör ytan.

Till kontaminationer räknas allt som inte skall finnas i oljan, vatten, luft, sot etc. Mina kommentarer grundar sig i hydraulikbranchen där det sedan länge varit känt att kontaminationer i olja snabbt reducerar livslängder, men så handlar det också om mycket högre trycknivåer än i bilmotorer.

Det jag skulle vilja bidra med till forumet är således, se till att oljan uppfyller de standarder som maskintillverkaren råder till eller körstilen kräver för att tillgodose viskositet, vidhäftningsförmåga osv men se absolut till att hålla oljan ren genom frekventa bytesintervall.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Jag vågade köra med Biltemas olja, men fick byta för den inte höll vad den lovade.

Min motor har gått okänt antal mil och är nog lite sliten trots att den går bra. Jag hällde i Biltemas 5-50, som ju ska vara bra för hård körning och höga temperaturer. Men vid kallstart hördes lite lagerknack, och när det blev varm blinkade oljetryckslampan på tomgång, jag trodde det var dax för en renovering, men provade först med en annan olja, en Valvoline olja med samma specifikationer, jag har nu kört i flera månader med den oljan och problemen är helt borta, har bla varit på Sviesta och kört bana när det var över 25 garder varmt.

Jag har tidigare provat samma Biltemaolja i en Toyota Celica GT4, med sämre oljetryck som följd.
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
ö-erik: Visserligen jobbar motorns smörsystem inte med mer än ett par bars tryck, men oljefilmen i t.ex. ett vevlager är utsatt för mer än så.

Biltillverkarna skryter gärna om vilka under av precision deras motorer är och sätter dit ett pappersfilter. Ett Multipass test på ett pappersfilter är ingen rolig läsning. Tillverkarna säger ofta att deras filter är på 10 µm, men man måste läsa det finstilta ochså. Med rätt filtrering är ett 10' mil bytesintervall på oljan möjligt. Vi får inte glömma att verkstäderna tjänar bra med pengar på oljan......

Industriellt har syntetiska smörjmedel använts länge. Där byts det sällan någon olja, trots många gånger betydligt tuffare förhållanden. Filtreringen har man däremot mycket bra koll på.

/Johan

Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Länk Länk Länk

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.