AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
13.091

hur många vågar köra med biltemas oljor

Sida 2 av 4
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Rob: Filter modell toarulle är inget jag vill ha i mina bilar. Av någon anledning hittar man väldigt lite fakta på deras hemsida. Deras filter är avsedda för offline filtrering och klarar inte filterera hela flödet från oljepumpen. Deras mindre filter sväljer ca 1 l/min.

Riktiga grejor Länk Länk Även Mahles Industri avdelng har riktiga grejor.

/Johan

Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi.
ö-
7
ö-Erik
BMW 318i Touring -96
Jo, det är skillnad på absolut och nominell filtrering.

Kleenoilinstallation känns lite overkill till vanlig liten personbil men skulle nog fungera alldeles utmärkt i fråga om att oljan fri från smuts. Kleenoil är tydligen riktigt bra på att få bort vatten ur oljan enligt en hydraulsmaskinstillverkare jag talat med. Tester som gjorts på olika gruvsajter med liknande offline filtrering har kunnat visa på dubbla oljelivslängder och minskat slitage, men nu återigen detta inom hydraulsystem vilka arbetar kontinuerligt under höga tryck.

Att oljetrycket sjunker i Isåkares bil med biltemaolja verkar vara jättekonstigt. En teori kan ju vara att viskositeten ändrar sig annorlunda över ett temperaturintervall för biltemaoljan jämfört valvolineoljan? Isåkare verkar köra hårt tycker jag det verkar som och därmed få extremare temperaturintervall. Eller så är det bara en dum tanke.

Sist vill jag tillägga att mitt tidigare inlägg skall "byte" läsas som filter OCH olja när det handlar om sådana små volymer. Står dock fast vid att man byter olja och filter pga kontaminationer. Syra i oljan skapas ju som en reagens med syret i luften, vatten förstör andra egenskaper och metalloxider funkar direkt som slipmedel. Med detta i åtanke tycker jag det är lite underligt att man inte har filter i växellådor (på min bil i a f)...

Nog svammlat
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
ö-erik: Kleenoil sorterar jag in under toarullsmaffian. Visst fastnar det lite "skit" i deras filter. Ibland är det tyvärr fler partiklar efter filtret, Har sett det själv på en pålningsmaskin med hjälp av en partikelräknare. Celloulosafibrerna har dålig bindning och kommer ut på filtrets rensida. Visst kan toarullarna suga i sig lite fritt vatten, men det bundna vattnet kommer man inte åt. Fritt vatten får du när oljan är mättad och inte kan absorbera mer vatten. Tyvärr glömmer säljarna att säga hela sanningen.... Nu ska jag inte hetsa upp mig över toarullsmaffian....

Ersätt befintligt pappersfilter med ett "riktigt" filter och låt oljan hänga med i 10' mil. Oljebolagen har gjort egna tester och där har inte oljan varit slutkörd efter >10' mil. Nu finns det faktiskt relativt billiga sätt att övervaka oljans kondition Länk
pris idag ca 5000 kr, med volym och prispress är det inte orealistiskt att sätta denna typ av sensor i en bilmotor. Även stationära partikelsenser har blivit billiga Länk

En manuell växellåda klarar sig bra utan filtering. Vinsten står inte i proportion till merkostnaden. Med en automat är det en annan femma. Tillverkarna vet om att det förlänger lådornas livslängd, men inget som man är beredd att betala för. Grovsilarna lär få hänga med länge......

I Isåkares fall kan det bero på ett dåligt additivpaket i oljan. Oljans viskositetsindex har förändrats p.g.a. molekylkedjorna har skuvats itu under belastning.

/Johan

ö-
7
ö-Erik
BMW 318i Touring -96
Intressant det där med partikelräkning direkt efter "toarullen". De enda tester jag har sett har varit långtidstester med och utan denna offlinefiltrering och där syns det en tydlig skillnad. Utan hade oljan en renhet innan av 14/11 och med 13/8 (ISO4406) och dessa tester var inte gjorda av försäljarna utan maskintillverkaren så någon nytta verkade det defenetivt göra.
Sedan var det frågan om bundet vatten, där har jag inget att tillägga utan får kontakta maskintillverkaren igen för kommentar.

Min gissning angående Isåkarens problem kunde kanske vara i rätt region då, viskositet/belastning. En liten slutsats av detta som man skulle kunna dra är att om körningen av bilen inte är avsedd att vara extrem så fungerar biltemaoljan bra (slutsats=påstående...?)

Sen undrar jag vilken filtreringsgrad vanliga mahle-filter från mekonomen håller, finns det någon sådan tabell som även visar om det är absolut/nominell och vilka tryckfall man kan förvänta sig. Lite nyfiken.

Hu, oljediskussioner, intressant - kan bli hur stort som helst! Finns det "miljöolja" till småfordon ännu?
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Ja jag kör hårt med min bil, den är min leksak, körs vintertid på isbana, och sommartid på olika bankörningar, men den används även som vardagsbil.

I början blinkade bara oljetryckslampan efter hårdkörning, men innan jag bytte den räkte det att motorn blivit driftvarm. Totalt kanske den gick 150-200 mil. Oljan var fortfarande gyllenbrun när den häldes ur och luktade inte utspädd bensin.

Celican som provades med samma olja hade bra oljetryck på tomgång oavsett hur hårt den körts, och det var med den olja som var i bilen när jag köpte bilen ( okänd olja och väldigt skitig ) Med Biltemas olja skönk trycket från mitten på skalan till 1/4 del (skalan var bara graderad i 4 delar, inte bar eller liknade) på tomgång. Efter byte till Castrol RS var trycket som tidigare.

Vär att notera: Jag har inget mot Biltemas prylar, ofta bra och billiga saker, men 5-50 oljan är inte vad som lovas på förpackningen.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag hade varit väldigt intresserad av att ta del av en jämförelserapport mellan ett billigt och ett bra oljefilter (Mann eller Mahle).

Isåkares symptom kan jag inte förklara. Men jag har aldrig haft några problem med med biltema oljan. Jag har bara kört med 5W40 oljan som finns på biltema och det har jag använt till följande bilar:

318iS - 88 (körde 2000 hårda mil)
518iS - 88 (körde ca 400 mil)
518i - 87 (körde ca 1600 mil)
318i - 88 (körde ca 350 mil)
Mercedes 190E - 91 (körd på Biltemaolja under de sista 4000 milen)
316i compact - 97 (körd ca 500 mil and counting)
Mercedes C200 - 95 (har inte hunnit köra så mkt sedan bytet)
vid nästa byte kommer jag att köra med samma olja till min 518 Touring.

Jag har aldrig haft några problem med oljan direkt, något oljetrycksfall har jag inte kunnat notera i 190E som är den ende av bilarna som har oljetrycksmätare, inte heller har jag noterat några blinkande oljetryckslampor.

Biltemas 5W40 olja är en bra olja enligt min mening. Den är ingen märkvärdig olja egentligen, men den är billig och den gör sitt jobb bra, passar bra till lite äldre motorer.

__
Bilblogg:
Länk
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
ö-erik: Visst kan toarullarna göra nytta och ta bort lite skit. Problemet är oftast att säljarna väldigt oseriösa och säljer in fel filter på fel plats. I en bilmotor hör dem inte hemma iaf. Ibland tar toarullarna t.o.m. bort onda andar ur oljan, iaf om får tro på säljarna

Jag har sett en hel del multipass tester på pappersmaterial. Ca 30-35 µm vid 99.5% avskiljningsgrad. Mahles filter fanns med och fick definitivt ingen ledartröja.

/Johan

ö-
7
ö-Erik
BMW 318i Touring -96
Säg att man stoppar i ett filter typ 12µm Beta 200, skulle man få onormalt eller fördärvande tryckfall eller skulle bypassen stå öppen direkt? (Visst är det bypassventil till flertalet BMW?)

Finns det några mätningar på partikelnivåer i en "generell" personbilsmotor?

Fan, tänk vad bra det skulle vara om "toarullarna" tog bort onda andar och löste världsproblemen. Skulle ha behövt det på mitt tidigare fordon ;)
kj
12
kjelle530
530i Touring -96 (540)
Jag har blivit rekommenderad att använda Texacos semisyntet-olja till min bil. Ska tydligen vara en riktigt bra olja, exakt samma olja som säljs på preem, men mycket billigare. Texacos olja säljs nämligen på ÖB, 179 spänn för fyra liter. Av en annan "kunnig" person fick jag rådet att tillsätta en skvätt STP i oljan vid oljebyte.
Ja, det finns så många åsikter om vad som är bra.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Det finns inga fördelar med en delsyntetisk olja gentemot en helsyntetisk.

En äkta syntetolja (PAO) är alltid att rekommendera eftersom den inbördes balansen mellan korta och långa HC kedjor i en PAO är mycket jämnare, (alla HC kedjor i en PAO är lika långa), vilket gör att oljan får en mycket jämnare nedbrytning och behåller sina egenskaper mycket längre. Samtidigt har oljan inga partier som är mer lättavdunstade än andra, vilket gör oljan mer motståndskraftig mot oljeförbrukning.

En sytetolja är tunnare när den är kall, vilket är minskar slitage och gynnar cirkulationen. Samtidigt som den lämnar kvar en mycket starkare oljefilm efter att motorn stängts av.

Jag kan inte se var eller när en delsyntetisk olja är att föredra framför en syntetisk.

__
Bilblogg:
Länk
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
ö-Erik: Tryckfallet är beroende på filterarean. I det här fallet får du räkna med att gå upp i storlek på filtret. Men i fallet med en bilmotor torde det räcka med ett 20 µm Beta 200 av bra fabrikat. Du kan räkna med att filtret även tar partiklar <mindre än 20 µm. I en bilmotor har du väldig bra omsättning på oljan, hela oljevolymen passerar filtret flera gånger per minut.

/Johan

tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
kjelle530 > Den personen kan inte vara vidare kunnig om han påstår att du ska ha STP i motoroljan. STP är inget annat än förtjockningsmedel, höjer alltså bara viskositeten i oljan.
Spar 150:- på STP blasket och köp Biltemas helsyntetiska 5W-40 (API-SL) och du får en mycket bättre olja än Texacon som inte alls är särskilt bra (API-SH, samma som vissa "gräsklipparoljor").

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
BMWSC #338
kj
12
kjelle530
530i Touring -96 (540)
Tack Johan
ö-
7
ö-Erik
BMW 318i Touring -96
Olja: Tack för bra svar!
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Jag satte i en oljetrycksmätare i min 728i -86 som jag nyss sålt. Med Biltema 5W50 så sjönk oljetrycket med varm motor vid lägre varv och tomgång. Dock aldrig så lågt att oljetryckslampan tändes, men enligt den graderade skalan så max 0,5kg på tomgång. Efter riktigt hårda körningar var det svårt att komma upp i 3kg oljetryck vid lägre varv än 3000-3500varv/min.
Motorn klassade jag som väldigt frisk i övrigt, lågt tickande och gick väldigt bra. Ingen vidare oljeförbrukning heller, fyllde på ca 0.5l olja efter 500 mil med Biltema-oljan i. Så det ligger något i Isåkares erfarenheter!
Vill tillägga att jag aldrig hann testa någon annan olja när oljetrycksmätaren satt i och att jag kör med samma olja i min 530iA -93.

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Det är rätt skumt, för enligt den fabriksmonterade oljetrycksmätaren i vår gamla Mercedes 190E så hade vi precis samma oljetryck under körning och på tomgång oavsett om det var en Mobil 1 olja eller Biltemas 5W40.

__
Bilblogg:
Länk
ö-
7
ö-Erik
BMW 318i Touring -96
Verkar vara samband som mr Olja (Johan) säger att additiven i biltemas 5W50 inte håller måttet i samma utsträckning som biltema 5W40 (syntetiska). Å andra sidan så går väl inte bilar i pressad körning vanligtvis på 5W40 utan 5W50 så det lämnas obesvarat om additiven till 5W40 klarar pressad körning. Men att bara använda biltema 5W40 till normal fiskörning verkar inte vara problem om man skall lita till Mugges mercamätare.

Eller?
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Varför skulle 5W50 oljan vara bättre än 5W40 oljan vid hård körning? viskositeten har väl ingen större betydelse i sammanhanget.

Personligen kör jag med 5W40 oljan för att den har en högre ACEA klassning.

__
Bilblogg:
Länk
ö-
7
ö-Erik
BMW 318i Touring -96
Tja, det är så jag trodde att det förhöll sig. Få se om Olja (Johan), Isåkare, Davve eller någon annan kan ge en bra förklaring.
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Om jag förstått det hela rätt så är en olja med högt sista tal, i detta fallet 40 eller 50, mer värmetålig. Alltså borde den tåla hård körning bättre och kanske är det därför BMW M rekommenderas 10W60-olja? Så brukar det i alla fall se ut när man synar oljetabellerna i instruktionsböcker, ju högre sistatal ju mer värmetålig. Det är av den anledningen jag valde Biltema 5W50 före 5W40 (även om den sistnämnda har ett steg högre ACEA-klassning) eftersom priset är detsamma, jag trodde mig få mer valuta för pengarna. Så var kanske inte fallet och hade jag haft kvar 728´n skulle den fått någon annan olja vid nästa oljebyte vilket jag f.ö. rekommenderade han som köpte bilen av mig.

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.