AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
41.887

Vilken lackförsegling är bäst?

Sida 1 av 3
Di
21
Diamant
320iA Touring -01
Har precis hämtat min 1:a BMW. Det blev en 320iA Touring -01. 9000mil.
Jättefin i lack och går som en klocka.
Men nu undrar jag vilken lackförsegling som är bäst?? Längsta hållbarhet? Bilen kommer att tvättas för hand.

MVH Bosse
kör försiktigt...
nu
11
nuvveN
E46 330Xi -01
DiTEC klart bäst.
Mr
18
MrWorf
335i Coupe -07
Låt mig vända på det...

Vem skulle jag lita på?

Krontec: Sabbade polarens bil när de tvättade den. Hade asfalt (!!) på en av svamparna

MrCAP: Skadade också en kompis bil när han skulle få den behandlad

DiTEC: Jag har inte hört något dåligt om dom, och därför valde jag dom för min S60T5 ... Kommer bli dom igen nu med min BMW.
Gu
124
Guebo
330d Touring -04
Tja, jag vet inte riktigt vad man skall säga, inte om man läser Auto Motor & Sports artikel Länk.

Kanske är det bättre med en riktigt bra kvalitetsvax? Klart är att köra bilen med maskin med lackrengöring är ett mödosamt arbete och kanske värt det antal tusen som en lackbehandling kostar. Men är bilen relativt ny så kan det inte gå många timmar att lackrengöra den och sedan försegla den för en 50-lapp.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Välj en bra ditecstation om du ska ha bilen i minst 18månader. Då lönar sig ditec bäst. Sen är det proffs som tar hand om bilen vilket är kalas. Mvh asken
nu
11
nuvveN
E46 330Xi -01
Vax kommer ju alltid att vara just vax. Pröva att få bort avrinningen med YES när du har lagt DiTEC, och gör det samma med dessa "kvalitets vax".. Good Luck! Sen kan jag rekomendera att lägga GlasTEC i samma veva du lämnar in bilen. Du kommer INTE att bli besviken.
Visa användare
393
bmw750ia
BMW520dA (E60) 2008
Helt klart 5 STAR SHINE som man förbehandlar och lägger själv, slipper lämna iväg bilen till eventuella "asfalterare".
Riktigt bra produkt.

/S
re
169
reference
330daT -02
Gå en kurs hos tommy the polishman å införskaffa sen riktiga tvättgrejer och lite medel och en maskin å spara massa pengar!!!! ditec är inte något bättre än lahega brightguard exempelvis, jag har tom. hört att dom använder det (förut i alf) som lackskydd :)
Lackskyddet är det minst intressanta, då det är underarbetet som är konsten, resultatet och mkt av hur länge arbetet håller.

Hur kul är det att ha ett bra lackskydd när bilen ändå är full av rosor och repor från polermaskinen?

Ang vilket lackskydd så är ditecs skydd sedan 80 talet, ett polymerskydd som inte alls är speciellt.
Det pärlar vattnet rätt bra men det är ingen direkt fördel.
Ditec är absolut inte något speciellt i dag, men dem gör mkt reklam dock:)

Själv lägger jag autosmarts Silver Seal NANO 2k som fungerar riktigt bra, men som sagt är det förarbetet som är det relevanta, då de flesta skydd fyller sin funktion, och en bil som är blank och ren blir mkt lättare att tvätta oavsett om det ligger skydd eller inte..

Autosmart är fö Sveriges största och om inte störst så en utav europas största leverantörer av bilvårds grejor till proffs.
Och har enorma budgetar för utvecklig, vilket ditec som sagt lade ner på 80 talet:)

Skit i vad det heter och hör med folk ni litar på vilka som gör bra jobb.

MVH/
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Håller med Nicklas.

Själv har jag fastnat för Menzernas IP och FF med Lahega Topseal 34 som lackskydd, mycket lyckat kombination, speciellt på nya och hårda lacker, som ger en riktig Wetlook. Viktigt att man är noga med sprittorkningen innan applicering av lackskyddet då menzerna är lite fet i konsistensen.
Mumma på svarta bilar :-)

Mvh
Skalman
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Mr Cap, Ditec, Turtlecenter.......... ointressant vad man väljer, jag var på besök helt nyligen hos ett av dessa företag i en förort till Stockhom och okunskapen hos personen jag talade med var skrämmande, där skulle jag inte lämna min bil. Flera av bilarna som stod färdiga på gårdsplanen hade i mina ögon gott om polerrosor, ändå ville denne person visa mig vilka fina resultat han fick med Top Tool.
(Där använde man förresten ofta Lahegas produkter till Lackförsegling, såg Brightguard 37 och Topseal 34 på hyllan)

Borde vara kontinuerliga "upp-poleringar" för att få bibehålla förträdandet för resp företag.

Nej......nu har jag en X3 Solidsvart att sätta tänderna i..tiden rinner i väg.

Mvh
Skalman
skalman, om du gillar menzerna, så kan det va bra o veta att 4cr har samma produkter på annan flaska billigare.
Finns på autotjänst bla.

MVH/
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Använder Menzerna till mörka(nyare) bilar, helt enormt bra på hård klarlack.
4cr?...ok, hade ingen aning om det, tack för tipset!

Mvh
Skalman
Själv kör jag optipad från smartab på cyclon, sjukt effektiva.

Men på svarta lacker är det ju alltid svårt att få till en 100% slutfininsh.

MVH/
Håller med många i denna tråd om att det är underarbetet som är konsten.
Martin och Timpa på Länk har fått ta sig an mina senaste 7 bilar med strålande resultat.

Mvh,
/Wille
Alla sätt är bra utom de dåliga. Alla har sina referenser till vad en blank lack är och hur man går till väga.

Klart är att erfarenhet gör det mycket enklare!

Det finns 1000-tals lackskydd på marknaden, en del med god hållbarhet och en del utan hållbarhet! För det är skillnaden, bilen blir marginellt blankare av olika lackskydd. Den huvudsakliga glansgöraren är olika steg av polering. Lackskyddet läggs sen på för att förlänga resultatet av poleringen och gör bilen lättvättad.

Så testa er fram, ring till professionella firmor och fråga om råd innan ni sätter tänderna i en helpolering av en bil. Det finns mycket att vinna på det om resultatet ska mynna i en bil som är blankare än den var ny!

Mvh
J.Sandell

Di
21
Diamant
320iA Touring -01
Jag har precis lämnat in bilen för DITEC-behandling. Hämtas imorgon torsdag kl 16.00. Detta är min första behandling över huvud taget. Alltid "vaxat" och gnott varje sommar. Nu har vi 2 bilar att jämföra med. BMW = DITEC.
V40 = Handvaxning.
På återhörande

MVH Bosse
kör försiktigt...
Di
21
Diamant
320iA Touring -01
Vilken förbättring gentemot vaxning. Helt underbart skön och vilken glans. Ser ut som ny. Känns lenare än en babyrumpa.
Det blir inte ngn mer vaxning för min del.

MVH Bosse.

Kör försiktigt...
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
kostar?
Sa
449
Sahlin
BMW 530d F11
---Hitta felet nedan---
BMW 335d E91 Såld
BMW 325d E90 Skrot
BMW 523i E39 Såld
MB E430 W210 Såld
BMW 520i E34 Såld
-----MC-----
BMW R1200GS Såld
Diamant: Om du bara handpolerat V40:n så förstår jag om det blev skillnad. Man kan ju inte riktigt jämföra äpplen och päron. Själv har jag jobbat som rekondare och det är helt riktigt som många här säger; Det som är viktigt är förarbetet och förarbetet blir aldrig lika bra om man jobbar med handkraft som om man jobbar med maskin.
Di
21
Diamant
320iA Touring -01
Min räkning blev med Glastecbehandling också. 5100:-
Nästa gång om 18 mån blir det bara 1200:-

MVH Bosse.

Kör försiktigt...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.