|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjena jo det är så att min e30 itne är chippad. den har lättat svänghjul, schrick kam, extraktor rör till ett 2.5tums enkel rör som är rensad maxeffekten är väl vid 5300varv? jag tjänar ej ngt på att höja varvstoppet eller? förutom att det känns roligare.. just nu känns det som att effekten kommer vid 2 olika varvtal (vet inte exakt när men) skulel vilja ha en mer jämnare gång till varvstoppet vad vinner jag på att chippa min bil? Mvh T | |
| Det märks inget direkt skillnad på chippning av sugmotorer, tyvärr. (enligt mig) men du kan ju testa om du inte tror mig =) | |
| det märks skillnad tro mig. speciellt om du köper en kam. men endast ett chip får snurr på grejjorna också. | |
|
Skillnaden upplevde jag som minimal och tycker inte det är värt pengarna. Man ska sikta på att vara bra! |
|
|
när ja ställde iordning polarens e30 325a så kasta vi i en snällare kam och ett chip för kammen. vart som natt och dag. även i min 325a e36a satt ja i ett chip (bara) är hur stor skillnad mot orginal som helst. inte bara det att varvstoppet höjs utan det blir ett mkt bättre drag från ca 4000varv |
|
| ni som chippar och inte känner resultat bör se över vad det är för utslitet skit ni har eller så har ni en mkt dålig chippare:) | |
|
okey så ja bör känna skillnad... när jag chippar bör jag säga vad som är gjort? eller spelar det ingen roll eftersom dom lär juh itne skräddarsy ett chip till mig. itsfun chippet är väl bra? och höjer dom varvstoppet? |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Med tanke på modsen som redan är gjorda på bilen,bör du mappa den om du vill ha riktigt positiva resultat! Ett chip är ju mappat för en standard snurra med original kam och avgassystemsystem! Om du ska höja maxvarvtalet på bilen,bör du se till att byta till starkare eller dubbla ventilfjädrar och kanske lite starkare vipparmar typ PPF! Brutna vippor tillhör ju tyvärr standard på M20 och M30!! MVH Patrik "När man står med båda fötterna på jorden,har man ofta bilen på bilverkstaden!" |
|
skit i svensk chip som är bra mkt dyrare än vad man bla hittar i tyskland. Sen gör chip skillnad, det är som när man bestyckade om förgasarna och ställde om tändingen för 100år sedan efter man bytt kamaxel! Det optimala är iofs att byta hela styrsystemet mot ett programerbart och plocka bort lmm men det ksotar en liten slant. Här skrivs en massa från folk som knappt kan öppna motorhuven utan att få hjälp av en bilverkstad (tyvärr). Jag har köpt ett par omgångar chip från Länk och dom har funkat med belåtenhet (och till er klentrogna så har det märkts skillnad) |
|
|
Mappning vad innebär det exakt? men att mappa bilen, det gör man efter chipningen? och vilka mappar? hur mkt brukar det kosta? |
|
| en mappning är densamma som ett chip fast helt optimerat. om du vill så kan jag tipsa om en kille som kan anpassa ett chip till din bil för 1500:- mkt bra att göra affär med. | |
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
En chippning innebär: omställd bränsle kontra tändning på styrsytemet. En mappning är precis samma sak, men optimerat för just din motor,vilket5 är en stor fördel om man har gjort andra modifieringar som bytt kam och liknande! En vass kam blir ju ganska stora förändringar från standard styrsystems inställningar om man vill få ut optimalt från kammen! MVH Patrik "När man står med båda fötterna på jorden,har man ofta bilen på bilverkstaden!" |
| kopplar man dator till bilen då så man vet hur det ska vara inställt eller går man efter vad det är för kam etc...? | |
| OT :frågan är igentligen kan man mappa en bil man inte har ngn anning om vad det är för ngt... förutom kanske märke på motor.? | |
En mappning sker med laptop kopplat till styrsystemet för motor,sedan ställs tändning och soppaflöde efter varvtalsintervaller kontra belastning på rullar eller liknande! Därefter bränns ett EE prom till styrboxen! Och detta kan utföras för optimering av effekt och/eller ekonomi! MVH Patrik "När man står med båda fötterna på jorden,har man ofta bilen på bilverkstaden!" |
| tackar tackar | |
|
David mattsson på MMT i ryd har mappat fram bra gång i sug bmw för rimliga pengar.0735110337 |
|
| Tråkigt att man inte kan få testa först och se om man märker skillnad :) | |
| det finns inga närmre sthlm som mappar? | |
Det finns i Sthlm! Men du bör tänka på att en mappning kostar ca 3-4ggr mer än ett färdigt chip. MVH Patrik "När man står med båda fötterna på jorden,har man ofta bilen på bilverkstaden!" |
|
Kan man inte hitta programvaran som chipen innehåller på nätet? chipet ska väl inte kosta så mycket i sig. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.