|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Varför kör man inte på metanol istället för etanol? Är det dyrare eller svårare att tillverka? Giftigare att dricka förvisso men det spelar väl mindre roll... Några andra negativa effekter? I min barndom fick familjen ärva en motorgräsklippare av en sommargäst tillsammans med en dunk metanol som vi blandade med olja då vi trodde att gräsklipparen var en tvåtaktare. Det rök väl lite grann, på grund av oljan, men annars gick den bra. Stormkök kan man elda med metanol istället för T-sprit (etanol) för att få mindre sot. /Udo Dirkelsniff Länk | |
|
Den som söker skall finna: Länk /Udo Dirkelsniff Länk |
|
|
...och finna Länk Länk /Udo Dirkelsniff Länk |
|
|
Kanske köra bilen på Metatabletter? FP |
|
kilroy |
Metanol är en kemikalie med betydligt farligare egenskaper än etanol. Att metanol skulle bli ett alternativ till etanol är knappast trovärdigt. Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
|
Är verkligen etanol bättre än metanol?? Björn Gillberg är ju en person med ganska stor erfarenhet inom miljöområdet och han sågar etanolen jäms med fotknölarna. När jag dessutom såg ett reportage i går på nyheterna om hur man skövlar regnskog i Brasilien för att odla produkter för etanolframställning är jag ganska benägen att hålla med honom. Bedöm själva: Länk Länk |
|
|
Kör mina modellmotorer på metanol och det finns i dagsläget ingen ersättning som ger samma effekt per kubik som ger samma effekt...plockar på 10ccm ut runt 2 hästar... testat med e85 och det ger sämre effektuttag... och bensin ger ännu sämre men bättre ekonomi. Janne |
|
|
Metanol är i sig inte farligare än etanol. Däremot är metanol betydligt farligare vid förtäring då kroppen bryter ned ämnet till "myrsyra" (HCOOH) som är orsaken till att man löper stor risk att bli blind. Vid förtäring av etanol bildas istället acetaledehyd och det är detta som man desto bättre bara blir bakis av :-) |
|
|
EN kommentar till -> "När jag dessutom såg ett reportage i går på nyheterna om hur man skövlar regnskog i Brasilien för att odla produkter för etanolframställning är jag ganska benägen att hålla med honom" Sockerrör som är den främsta grödan växer inte där regnskogen växer. Så att man skövlar regnskog till förmån för "etanol-råvaror" är "lika sant som att vatten rinner uppåt", för att citera bjoerk! Nu finns det andra problem med sockerrörsproduktion, men att man abvänder förvanskade fakta i debatten är helt förkastligt! |
|
| Bones: Jag skrev enbart vad man sa i ett reportage på Aktuellt. I så fall far dom med osanning och om nu inte så är fallet så vet jag inte var dom fått sina uppgifter i från. Eller så har jag tolkat inslaget fullständigt galet. Sorry. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det enda som egentligen är miljövänligt är Biogasen. Etanolen är ren jordbrukspolitik. Kina har byggt världens störst brunkolskraftverk enbart för att framställa metanol för fordonsbränsle. dvs enorm miljöförstöring/nedsmutsning för att framställa fordonsbränsle. dvs titta först på hur det sk miljövänliga bränslet framställs till sk miljöbilar. Likaså vätgasen har en smutsig framställning. Jag har en granne som är en av landets skickligaste och genom åren anlitat av de flesta stora företag i Sverige som kemi och miljökonsult som förklarar en del "konstigheter" som inte vi vanliga dödliga känner till men kanske borde veta. ///MVH Hasso Länk |
| Bones: har sökt lite på nätet och hittat en hel del artilar som entydigt pekar på att man skövlar regnskog för att kunna odla sockerrör. Alltså kanske vatten rinner uppåt i alla fall ;) | |
|
Sahlin : Kolla gärna på Länk där står lite fakta om etanol. (uttryckte mig klumpigt - jag påstår inte att du sprider vilselenande fakta) Jag har t.o.m. e-postat och bett dom bekräfta uppgifterna och de är sanna (jag har inte varit i Brasilien själv dock och verifierat). Det hela bygger på en skröna och har används som vilselendande fakta. Nu påstår jag inte att etanol är framtiden. Dock ett bra komplement till vi får miljöneutrala bränslen. Det finns dock många andra problem med etanol (eller snarare framställningen av), varav ett Hasso beskriver. |
|
kilroy |
Att även regnskogsområden utnyttjas för sockerrörsodling är inte skröna. Det är en stenhård kamp om nya odlingsarealer i Brasilien. Primärt har man utnyttjat vanlig åkermark och på så sätt dels tagit bort försörjningen för 100-000-tals småjordbrukare och dels eliminerat möjligheten för spannsmålsproduktion som människoföda. På senare tid har man också börjat utnyttja regnskogsområden trots att odlingsbetingelserna är sämre. Brasiliens största etanolproducerande företag, Para Pastoril e Agricola SA, har bl a byggt stora sockerrörsodlingar i området kring Manaus vilket tillhör några av Amazonas största och viktigaste regnskogsområden. Enligt rapporter som allt tätare skickas in till bl a EU och FN så finns det tydliga tecken på att Brasiliens etanolproduktion håller på att kollapsa. Anledningen är en allt sämre lönsamhet beroende på bl a kraftigt ökade produktionkostnader samt den massiva externa och interna kritk som Brasilien fått. Svensk etanolproduktion har aldrig varit lönsam och kommer sannolikt aldrig att bli det heller. Detsamma kan sägas om den produktion som sker i övriga EU-länder. Energiomvandlingsfaktorn är helt enkelt för dålig. Etanol som storskaligt bilbränsle är en utopi. Det existerar helt enkelt inte så mycket odlingsareal som krävs vilket framgår av en beräkningsmodell som en 12-åring klarar av. EU´s och Sveriges jordbrukspolitik reglerar också klart och tydligt de begränsningar som gäller. Etanolanvändningen i Sverige vilar på ett gungfly med tanke på att hela verksamheten baseras på subventioner. Utan subventioner skulle etanolen kosta 7 kronor mer än bensinen ut till kunden. Metanolproduktion är kostnadsmässigt något mer fördelaktig än etanolproduktion men begränsas likafullt av brist på odlingsarealer och Sveriges, av riksdagen fastställda, jordbrukspolitik. Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
|
Det får väl bli en diesel då... Länk /Udo Dirkelsniff Länk |
|
|
pellevin: 2hk på 10cc säger du!! hur mycket extra får jag då i dieseln på 2443cc ? finns det nån viss mängd metanol som ska levereras för att man ska kunna räkna ut det? min hemsida Länk |
|
|
Helgonet; de där modellmotorerna levererar sin effekt oftast vid 30 40 tusen varv ooch har ett vridmoment som ett grässtrå.... Fortfarande intresserad? ;-) 2-taktare är de åxå, men ack så roliga... Miljömässigt så brukade man väl ha ricinolja förr i dem, 20 procent eller så, men nu är det väl syntetiskt som gäller antar jag.. |
|
|
jepp klart jag är intresserad men det systemet är redan beställt från USA till mig så!!!!! på en dieselmaskin med ca 300hk får man ut ca 100hk till med tilläggsinsprutet det finns massor med dieselprojekt i USA där dom kör med de konceptet med stor framgång och plockar ut runt 1008hk ur en 5.9liters cummings motor (som är den mest populära där) och den stora fördelen är att den kyler ned avgastempen ca 270grader vilket gör att man kan ladda på betydligt mer = mycket mer effekt här har du den motorn Länk min hemsida Länk |
|
| Vad för tillägssprut? extra metanol eller? | |
|
jepp metanol/vatten min hemsida Länk |
|
|
Länk Kompressor och insprutning på 26 cc..... Det har hänt lite sen det var 2-takt på 30k varv... men dom finns ju kvar dom med. Janne |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.