|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hur är det med lastutrymme. Har läst i en annan tråd att den grejar en barnvagn, dock ej "jogging" modell för dom har stora däck, som dock kan skruvas bort. Annars kan man last "mycket" finns det modell med delbart baksäte, takräcke finns det? Hur är det med "skidpåse". Kan man ha långa saker antingen i bilen eller på taket är väl frågan. Kostnadsmässigt, vad kan man kalkylera med: Försäkring ca 13 000kr/år Vägskatt ca 3 000kr/år Bensin ca 20% mer än i dag Verkstad ca 20% mer än i dag Kan det vara rimligt som kalkyl för kostnaderna? | |
|
Beror helt och hållet på vad du kör idag. Men både skisack och takräcke fanns på utrustningslistan till E38. __ Bilblogg: Länk |
|
|
Sorry ang. bilmodell, trodde den fanns med vid avataren. SAAB 9-5, Sedan har jag idag. |
|
|
Så takräcke kan man köpa till. Skisack kanske blir svårare om det inte finns från början. |
|
|
Räkna att en 740 drar ca 0.3 l/milen mer än din 9.5 Servicarna kan faktiskt vara billigare än på saab om du servar den på rätt ställen. Jag skulle tro att de flesta E38 är utrustade med skisack. Annars tror jag att din kalkyl stämmer bra __ Bilblogg: Länk |
|
| Skulle också tippa på att verkstads biten snarare blir billigare än dyrare. | |
| jag skulle tippa på utan att gjort en direkt jämnförelse att 740 har minst lika bra bagage som 9-5 sedan, det är riktigt stort utrymme i bagageluckan på 740 dock är det som vanligt på sedaner öppningen som kanske ställer till det i fallet barnvagn m.m. | |
alain |
Hej Loffes jag ägger själv en 750-V12 och är mycket nöjd med den. I ditt fall som familje bil skulle jag börja med en E38-735 som är biligare än 740-V8 och 750 V12. i mitt fall V12, service 1 = 6.000kr, service 2 = 9.000kr helförsäkring mellan 10.000kr och 13.000kr. bensin förbrukning, snitt,1,3 per mil. 735 är betydligt biligare på bensin, service och försäkring. jämförelse mellan SAAB och BMW är som dag och natt, om du smaka på en 7 serie blir du intagen i det. mycket plats för barnvagn plus andra saker. skidsäck brukar finnas på E38 om du skulle välja en E38, välj en som har dubbel glas, det blir mycket tystare i cupe. jag skulle rekomendera dig att leta med någon som kan 7 serien till slut, om du köper en 7 serien oavsätt vilken, får du en underbar familjebil och en mycket trevlig leksak Lycka till MVH ((Alain)) bromsningen är första tecken på rädsla !!! Länk |
|
Loffes, att spekulera i försäkringspremier är alltid svårt då det varierar så mycket från person till person beroende på bilmodell, bolag, ålder, var och hur man bor etc. Själv betalar jag en årspremie på 7700:- viket visserligen är ganska mycket pengar men ändå förhållandevis billigt jämfört med vad andra betalar för sina E38:or. Tyvärr ägnar jag mig mest åt stadskörning med min och då är en bensinförbrukning runt 1,8 lit/mil inte onormalt. Men som i stort sett alla fall så överstiger alltid värdeminskningen kostnaden för bensinen. Detta är det väldigt många som inte tänker på. Därför väljer jag hellre en några år äldre stor bil än en nyare mindre då man får mycket mer bil för samma pengar. Som familjefar tycker jag att säkerheten är viktig och en stor bil är som regel alltid säkrare än en mindre. Vad är de tusenlapparna värda som man sparade på den mindre/billigare bilen om man råkar krocka med hela familjen ombord? Observera dock att så länge vi hade små barn i bakåtvänd bilbarnstol så hade vi annan bil (stor även den, faktiskt ännu större), utan krockkudde på passagerarsidan. Skulle personligen aldrig lita på en "avstängd" krockkudde. Skisack saknar tyvärr min. Delbart baksäte tror jag inte finns på någon E38 men bagaget är ganska rymligt. Vanligt snabbmonterat takräcke passar (dock anpassat för E38:ans något smalare dropplister) vilket är praktiskt. Visst är det en prisskillnad på att äga en 735, 740 och en 750. Men jag tycker att "alain" överdriver skillnaderna. Jag tycker man kan nöja sig med att säga att en 735 är NÅGOT billigare på bensin, service och försäkring. Jag tycker "alain" också överdriver när det gäller betydelsen av dubbelglas. Jag har inte dubbelglas i min men den är ändå fantastiskt tyst och komfortabel. Själv tyckte jag att det var betydligt mer värdefullt att det satt motorvärmare och avtagbar dragkrok på min, då detta är mycket dyrt att eftermontera. Däremot håller jag med om att det knappt går att jämföra en E38 med en 9-5. Jag körde faktiskt 20 mil i en lånad 9-5:a förra veckan och det är bara att konstatera: komforten, kvalitetskänslan och körglädjen kommer inte i närheten av min 5 år äldre E38. "Bensinen är alldeles för dyr för att slösas bort på tråkiga bilar" |
|
|
Att eftermontera skibag om bilen i fråga skulle sakna det är en smal sak. Länk Mvh Björn |
|
alain |
Hammurajen jag har inte sakt att det är stor skilnad mellan 735-740-750 men att det är säkert biligare än V12 i bensin, försäkring, skatt, service samt reparation kostnader. när det gäller det du säger om dubbel glas, enkel glas är mycket tyst, jag håller med dig, det har jag haft innan på mina andra 750. Nu har jag dubbel glas och kan säga utan överdriva att det är ännu tystare i kupe och tror att alla som har haft båda och kan säga likadant. föra vecka eftermonterade jag en avtagbar dragkrok 50mm som klara av över 2 ton även om man inte får köra över 2 ton med en 50mm drag kulla, om man vill dra över 2 ton, man ska har 60mm. BMW ville har 14.000:- montrad och klart. jag betalade 8000:- på wida bil monterad och klart. spårade 6000:- på det. MVH ((Alain)) bromsningen är första tecken på rädsla !!! Länk |
|
Hur många barn hade du tänkt ha där i bak? Mitten platsen i bak är ju inte direkt någon höjdare att sitta på om de är lite större, samt att trepunkts bälten på denna plats är en ovanlig option om än monterbart i efterhand. Utrymmet i baklucka är också avhängt på hur pass mycket options som sitter i bilen. Bredden krymper snabbt om det finns navi, telefon, cd-växlare mm.mm. Är ni 4st i familjen finns ivf. inte mycket bättre komfort och säkerhet för den summan pengar. Mvh. Patric, BMWCS #4598 |
|
|
alain Jo, det sa du visst. Du skrev att "735 är betydligt billigare" vilket ungefär betyder samma sak som "735 är mycket billigare" eller "735 är avsevärt billigare". Nu skriver du att det är "säkert billigare" vilket betyder samma sak som att du inte ens VET om det är billigare eller inte. (Ursäkta "alain", ta inte illa upp, men jag råkar vara språkpolis, så jag hänger upp mig på vissa formuleringar ibland.)Länk balmgren Jag är inte expert på att tyda såna där bilder som du länkade till. Om jag vill ha skisack, måste då samtliga numrerade delar på den skissen bytas? I så fall ser det ut att bli ganska dyrt. PJ Bra påpekande. Jag har också tänkt på det där faktiskt. Mittplatsen bak verkar knappt avsedd för att sitta på. "Bensinen är alldeles för dyr för att slösas bort på tråkiga bilar" |
|
|
E38 som familjebil? Nja, jag vet inte, ryser vid tanken av barn med leriga skor som sparkar på säten och läderklädda paneler, och sölar med glass och godis i baksätet. Dessa vagnar är värda ett bättre öde. En E39 530i/540i touring måste vara ett otroligt mkt bättre och mer praktiskt val om de är en familjetransportör man söker BMW CS #5139 |
|
|
J.L Jo, du har en poäng där. Små barns empati för materiella ting är ju lite dåligt utvecklad, men man kan t.ex. montera sparkskydd bakom framstolarna. Det har jag gjort och det gör stor nytta. Sen är ju fördelen med läderklädsel att glass är lätt att torka bort... Min 6-åriga dotter har nu lärt sig att öppna dörrarna försiktigt (frugans A6:a fick ta smällen i stenmuren i slutet på den utbildningen) och 5-årige sonen är förhoppningsvis snart där. Så visst funkar en E38 att ha som familjebil (upp till 4 pers alltså) om det nu är en sån man vill ha. En E39 touring är måhända något mer praktisk för ändamålet men känns trots allt ändå lite mer "Svenssonaktig". "Bensinen är alldeles för dyr för att slösas bort på tråkiga bilar" |
|
|
Allt beror väl på barnens uppfostran ;) Har själv två små "änglar" som aldrig skulle göra sin pappa ledsen genom att våldföra sig på bilen. De har helt klart för sig vad de åker i för bil och att den är man rädd om. Annars har jag hotat att köpa en Volvo ;). Min yngsta var 4år när vi köpte E38:an och hade precis vänt barnstolen framåt, i mina ögon en helt perfekt familjebil bil om man slipper släpa med sig en större barnvagn, då lämpar sig en kombi bättre. En iL gör ju det även svårare att sparka på sätet framför. Mvh. Patric, BMWCS #4598 |
|
alain |
PJ he he, hade du vella köpa en volvo?? bromsningen är första tecken på rädsla !!! Länk |
|
Har haft min 740 som dragbil(kanon till båten, märker knappt trailern) och familjebil i fem år nu, och det har funkat bra. Skuffen sväljer bra och är bred. Dock kommer min nästa bil att bli fyrhjulsdriven efter att ha kört fast på mer än en naturramp. ///Mats |
|
|
YESSSS- bättre fam. bil hittar du inte! Min tant har 95 Combi Aero Aut. Jag längtar till min v8 varje gång jag åker med.!!!!! |
|
|
När vi fick barn så blev det bökigt att rangera runt babyn i en bakvänd stol i 318is'en med två dörrar. Då man hört att man inte skall tumma på säkerheten (som många som köper Saab 9-5 el. Volvo V70 försvarar sig med) så jagade jag en modernare 10 airbags fetlagd E38 728 ..av en slump så hittade jag, och köpte, en '01 740iAL med all utrustning som jag önskat mig. Babyn sitter i mitten bak (den plats som ändå inte kan användas av en vuxen människa), jag har införskaffat takräcke och det fungerar klockrent för att transportera det mesta som inte ryms i kofferten. Bär barnet är >1 år så drar man bara med sig en mindre paraplymodelll, en sådan ryms lätt ihopfälld i bilens längdsriktning. Gillar man E38 så är det igentligen inget att fundera över, bilen fungerar bra som familjebil ..det svåra är att hitta rätt exemplar. Mvh /Marcus |
|
|
farsan har haft två sjuer som familjebil en calypsorot fin 740 95:a som jag vet att nån lycklig sjärl här på forumet har tagit över samt vår nuvarande 745 02 kan visserligen tilläggas att yngsta barnet då var 9år så vi har aldrigt behövt barnvagnar med oss men vi är 3 barn och vi har alltid haft gott om platts i kupén dock har mittenplattsen varit mindre populär men endå helt ok, och skönt åker man med ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.