|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Mixtus, just RWD ser jag som en nackdel med BMW, visst är RWD att föredra om man har en riktigt stark motor och måste välja mellan FWD och RWD. Dock anser jag att vintervägegenskaperna är klart bättre med FWD än RWD. Har testat både alternativen. Har aldrig förstått hur vissa tycker att RWD är säkrare på vintern. Som jag skrev är jag nog ingen bilentusiast längre, snarare bilintresserad som gillar värderingen eftersom den kräver underlag och en smula känsla. Verkar som att jag får åka överladdad Saab ett tag till då..:) Gillar bilen, men en premiumbil är det inte. Dock får man väldigt mycket bil för de pengar jag betalat, bra utrymmen, mycket bra krocksäkerhet och ytterligare en bil som hela familjen kan åka i...:) Funkar att åka Saab för mig, det är en fröjd varje gång turbon går i! |
|
|
Hur som helst, faktum kvarstår. Ganska gott om väldigt prisvärda 540 bilar på marknaden. Jag menar... ett bra chassi med en fin V8'a på nästan 300hk för runt 70 000 kr? Folk verkar vara lite splittrade tycker jag. Dräglar över snabba bilar och stora motorer. Men när de själva får chansen att komma över en till bra pris så tvekar dom med motiveringen att de drar för mycket soppa. Visst drar en 540 lite mer soppa än en 6'a. Men om jag förstår det korrekt så är inte alls skillnaden dramatisk. Även försäkring går ju få till bra pris hos Vesta. Tanken att sälja min 530 och fynda en 540 har funnits. Fast i så fall måste jag få ett vettigt pris på min 530. Problemet är att jag nog får svårt att finna ett 540 ex som är lika fräsch och fin i lacken som min 530 så det skulle jag sakna. |
|
|
Mats_epost: Visst förbrukar en 540 mer än mindre motorer, men som du skriver är det inga mängder. Det finns trådar i ämnet. Då jag bytte från min tidigare 02:ans 525 till dagens bil ökade förbrukningen med 3 dl. Det lär bli en mindre ökning för dig och den glädje som en tysk V8 erbjuder innebär att det känns billigt. Utan att ha kontrollerat det undrar jag om det numera är någon större prisskillnad mellan V8 och rak sexa allt annat lika, så det bör ju inte heller innebära någon större kostnad bortsett från besväret och har du tur kanske du finner någon med nymornat "miljöintresse" som vill byta. :) Mvh Mikael |
|
|
Då och då har även jag samma tankar som mats_epost. Driftskostnaderna för en 540 är inte gigantiska jämfört med 525/530 och man får väldigt mycket för den lilla merkostnaden. Anledningen till att man inte tagit steget är ju det jobb och kostnad som det alltid innebär att byta bil samt svårigheten att hitta rätt objekt till rätt pris. 540iAT 02-03 men M-paket och fullastade med utrustning ligger enligt min mening för högt i pris i Tyskland för att det ska kännas bra ekonomiskt. De som är till salu i Sverige är ofta billigare men har ofta andra tveksamheter för att det ska kännas bra. Att köpa en äldre 540 i dag är verkligen köparens marknad och med lite tålamod så bör man kunna hitta en fin bil till bra pris. Som mats skriver ovan så är det väldigt mycket bil för 70-80' även om den börjar få några år på nacken. ___ //Ulf |
|
| Du har så rätt så! Fast det är något tveksamt om någon med nymornat miljöintresse enbart är beredd att backa till en 3 liters bensin 6'a. på ca 230 hk. Hehe... | |
|
simon_en: Länk Lycka till i framtiden! ;) |
|
|
Mats_epost: Du har så rätt "nymornat men begränsat miljöintresse" vore nog rimligare, vilket naturligtvis även begränsar antalet objekt något. :) Ulf: jag har använt samma inställningar för mobilelänken sedan i höstas då det fanns 17 till salu (vilket jag nog redan nämnt, börjar bli gaggig) från 2001 och framåt. Milställning valfri, navi, skinn, automat, pris max 20000 euro och antalet bilar till salu har stadigt sjunkit istället för att stiga. Nyss var det bara 11 till salu. Mycket anmärkningsvärt. Mvh Mikael |
|
|
Mixtus, tack(lucka) för länken..:) Kör en V70 2,4 (140hk) 03a också för att spä på det hela...:) |
|
| vad menar ni med dyra driftskostnader, tycker inte min är så dyr att äga, kostar 5700 hel förs tar väll lite mera sås en 528an men det är ju nästan hundra hästar mer, om jag låser farthållaren på 100 så tar den 0,83 landsväg, det är väll v70 siffror det?? | |
| bmw_4ever: Hmmm, ja. Men hur ofta låser du farthållaren i din 540 på 100 km/h? ;-) | |
| Att bygga upp sin kalkyl kring 0,83 på en 540 automat är ingenting annat än en chimär. Däremot skall sägas att den är relativt snål när man snittar 140-160. I stadstrafik slurpar den räjält trots ett ägg under gasfoten. Det finns förstås mängder av trådar kring detta, men sanningen är nog att man landar kring 1,2-1,3. Min snittar 1,1 men då används bilen sparsamt och i princip endast till långa, snabba landsvägstransporter. | |
|
Min drog drygt 1,3 under de drygt 3000 mil jag hade den och det är ungefär 1,5 dl mer än den 530 jag har idag. Några 0,83 har jag aldrig sett varken på min 530 eller på 540'n. På längre semestertripper så landar 530 strax under litern medan 540 var strax över. På länger turer så är 540 nästintill lika snål som merparten av all större familjebilar men lite korta turer i stan eller kallstarter på vintern så märks det att det sitter en V8:a i den ;) ___ //Ulf |
|
|
jag åker ca fem mil om dagen (lansväg) till jobbet och den har aldrig tagit över 0,85, men jag kan hålla med om att den är törstig i stan. Så blandad körning kanske ligger upp mot 1,2 men vad ligger en 528a på? ungefär samma...... |
|
|
Ledsen bmw_4ever, men jag tror inte på dina uppgifter. Du har väl trippat bilen och jämfört vid tankning, färddatorn går ju inte att lita på! Har för övrigt haft en 528 och den låg stadigt på 1,0-1,1 blandad körning. |
|
|
nej jag har bara kollat på färddatorn, är det en glädje mätare kanske? aldrig får man va gla |
|
| bmw_4ever: Om man mest kör längre sträckor med få stopp och allmänt kör bilen väldigt lugnt ("låser farthållare på 100") så borde det gå få den att dra lite bensin. Problemet är dock att det inte är alltför många som kör så. Tror jag själv skulle ha väldigt svårt att köra så om jag köpte en 540. ;-) | |
|
Inflikning från en ytterligare lite mindre maskin. Min 525:a manuell ligger oftast runt 0,9 blandad körning. Långkörning utan AC kan man komma ner till 0,75 men då får man hålla sig under 120. Håller med om att det är lite onödigt att köpa en 540 för att sedan försöka åka så snålt som möjligt :) Den går säkerligen att få ner skapligt på långturer. AE |
|
|
Mixtus, kul länk du skickade till simon_en, hihihi. I diskusionen kring fwd och rwd så vill jag lägga in bmw 325 ix. Visst, den är något tyngre och drar lite mer, men så skön på vintern. Jag fick provköra en sådan på vinterväg med dubbdäck. Awd är i mitt tycke att föredra framför både rwd och fwd! |
|
|
Så var bilen såld till den första personen som tog sig tid att titta på bilen. I princip ingen prutning alls, bilen sålde sig själv. Passar på att rikta ett särskilt tack till Stephan som tack vare suverän feedback gjorde att annonsen fick helt annat gensvar. Det visar om inte annat att det här forumet fungerar. Det lönar sig att lyssna på goda råd. |
|
| Grattis Mixtus, hoppas du blir nöjd med nya bilen!!! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.